Læsetid: 5 min.

Fra bio-kvinde til drag king

Hvad sker der når Barbara bliver Johnny og gerne vil befamles på sin tissemand?
5. september 2002

Festival
»Go Drag« lød overskriften på en nylig afholdt international kulturfestival i Kreuzberg, Berlin. Tematikken var klar: De mange mulige kønnede udtryk for den biologiske kvinde (herefter benævnt bio-kvinde) som cross dressing eller drag kinging.
Ikke tidligere i historien har et så mangefacetteret og omfattende arrangement for kvindelig dragkultur fundet sted.
Festivalen dækkede over internationale drag king-performances med bl.a. den afroamerikanske king D.R.E.D, den østrigske Barbara Krauss og den tyske Bridge Markland samt en premiere på den østrigsk producerede dokumentarfilm Venus Boyz om en række kvinder, der på forskellig vis tilnærmer sig maskuliniteten som mulighed. Der var gender-relaterede workshops, en fotoudstilling og op til flere drag king fester. Den nu institutionaliserede scene Kunsthaus Tacheles i Kreuzberg i Berlin dannede ramme for denne kvindehistoriske begivenhed, der var arrangeret af den engelsk-amerikanske kunstner og drag king-kursusholder Diane Torr og den tyske kunstner og kønsaktivist Bridge Markland.
Jeg ankom til festivallen som femme, men med medbragt udstyr i rygsækken til at performe som drag king-figuren Markus Hit. Der var hår til at lave skæg og bakkenbarter af, hudlim til at fæstne det til ansigtet, bomuldsvat til udformningen af en attrap i bukserne samt kraftigt bandagebind til at surre mine bryster ind og slutteligt et sæt herretøj. Den ene af arrangørerne af festivalen Diane Torr, som jeg var på drag kingkursus hos for flere år tilbage under en af Waves-festivalerne i Vordingborg, hilste mig undrende velkommen. »Where is Markus Hit!?«, spurgte hun.
»Han kommer nok senere«, lød mit svar.

Kvinde i drag
Der er forskel på en drag king og en kvinde i drag. En drag king ønsker at blive opfattet som en drag king og altså ikke som bio-mand. Et andet væsentligt træk for drag king-kulturen er, at den oftest direkte vil synliggøre, hvordan køn også er en konstruktion, som heteroseksuelle såvel som dem, der betegner sig som homoseksuelle eller queer, opfører for hinanden. Et andet væsentligt ærinde for drag king-kulturen er en afsøgning af såvel som en italesættelse af de magtpositioner og privilegier, der findes for bio-manden i et patriarkalsk samfund.
En ofte forekommende og forståelig kritik af drag king kulturen er, at den direkte kan medvirke til en reproduktion af en stereotyp forestilling om maskulinitet . Men når en lesbisk optræder som drag king, er hun ude i et andet ærinde. En lesbisk erobrer stereotype maskulint ladede koder og benytter dem i direkte seksuel positionering over for en anden kvinde.
Samtlige optrædende kvindelige kunstnere på Go Drag-festivalen fremviste den fysiske transformation fra bio-kvinde til drag king i deres forestillinger. Drag Kingsene undlod at opføre nogen optisk illusion om, at de på noget tidspunkt var bio-mænd. Dette var et bemærkelsesværdigt, anderledes og karakteristisk træk for drag king-shows, der tilsvarende forekommer så ofte hos de mandlige pendanter; drag queens. Et drag queen-show består typisk af en række opvisninger af optiske illusioner, hvor en drag queens selvforståelse kan være, at han rent faktisk er en bio-kvinde på scenen. En drag
queen viser ikke nødvendigvis selve forandringsprocessen fra bio-mand til drag queen.

Barbara som Johnny
Den østrigske performer Barbara Krauss optrådte i forestillingen Wer will kann kommen som drag king’en
Johnny. Johnny var noget af en charlatan i stramme, gule bukser, skjorte og et silketørklæde. Johnnys opførsel antog grov sexistisk karakter overfor publikum. Han opfordrede en kvinde blandt publikum til at befamle sin attrap. Da en kvinde rent faktisk indvilligede, kommenterede Johnny straks kvindens manglende færdigheder. Som en anden hvid middelklassemand vurderede Johnny flere tilstedeværende kvinders udseende direkte
Denne potentielt kvindefjendtlige opførsel er et tilbagevendende træk i drag king shows. En ældre kvinde i salen gav højlydt udtryk for sin væmmelse ved Johnnys
facon. Hvortil han kort svarede:
»Nå, det var ærgerligt. For jeg godt kan lide dig!«

Penismisundelse
Det at være drag king gør det muligt at foretage en direkte undersøgelse af kønspolitiske spørgsmål. Det kan være oprør mod en begrænsning i det kønnede rum som bio-kvinde. Som drag king er det muligt at opnå adgang til steder, hvor en bio-kvinde automatisk er forment adgang. For en drag king, der af heteroseksuelle omgivelser vilkårligt opleves som en bio-mand, kan man færdes frit tidligt som sent ude herhjemme såvel som i udlandet uden risiko for voldtægt. Alene ud fra sin kønnede position tildeles drag kingen privilegier som respekt og lydhørhed og vil i enhver konkret forhandlingssituation være radikalt bedre stillet.
Spørgsmålet om penismisundelse er fra en drag kings synsvinkel også interessant. En drag king formgiver en karakter, der også er fiktion. Det kan for mange se ud som konkret penismisundelse, når en bio-kvinde iscenesætter sig som drag king. Men motivationen er ikke misundelse. En drag king vil altid være bevidst omkring og i sin performance ofte fortælle, at den skal forstås som en leg med kønnede koder, der når som helst kan tages af igen.
»It’s been so long since I last saw you, Markus Hit«, udbryder arrangøren Diane Torr og giver mig et fast drag king til drag king håndtryk, da Markus omsider ankommer.
Han tildeles øjeblikkeligt en anden plads i det internationale fællesskab end dagen tidligere, hvor jeg var tilstede som femme. Go Drag-festivalen var ment som en fejring af de mange forskellige versioner af kønnede udtryk iblandt kvinder inden for kultur- og kunstlivet såvel som uden for f.eks i den urbane queer-kultur. Må denne fejring vare ved og fortsætte fremover.

FAKTA
De kønnede positioner
*Bio-Kvinde: En biologisk kønnet kvinde
*Bio-Mand: En biologisk kønnet mand
*Drag: At iføre sig koder, der traditionelt tilskrives det andet køn
*Drag king: En kvinde, der ifører sig traditionelle maskuline træk i form af f.eks skæg og bakkenbarter, herretøj samt ’performer’ et maskulint ladet kropssprog. En drag king har oftest en attrap i herreunderbukserne f.eks for at understøtte denne performance.
*Drag queen: En mand, oftest en bøsse, der ifører sig kvindelige attributter og optræder f.eks som bio-kvinde
*Packing: En betegnelse for, når f. eks drag kings påfører sig en penis-attrap. Denne kan bestå af vat, sokker eller en dildo.
*Femme: En feminin lesbisk eller queer kvinde. Hun kan f.eks iføre sig kønnede koder som en dametaske, lange negle og læbestift
*Transgender: En person,
der befinder sig imellem kønnene og ikke indordner sig under de traditionelle kønnede koder for det maskuline og feminine.
*Transseksuel: En kvinde eller mand, der har fået foretaget en kønsskifteoperation og/eller gør brug af det modsatte køns hormoner f. eks i form af indsprøjtninger
*Transvestit: En mand, der har kvindelige attributter og genstande som en seksuel fetich
*Heteroseksuel: En bio-mand og bio-kvinde hvis seksualitet er rettet mod det modsatte køn
*Lesbisk: En kvinde, hvis seksualitet er rettet imod en anden kvinde
*Bøsse: En mand, hvis seksualitet er rettet imod en anden mand
*Queer: En betegnelse der dækker over bi-seksuelle, lesbiske, bøsser, transvestitter og transseksuelle.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her