Læsetid: 2 min.

Film i tv

24. september 2002

Skør efter noder
*I de gråmelerede 50’ere rummede skandinavisk film ikke
meget at grine af, så i 1958 greb man begærligt ud efter en vaskeægte crazy-komedie som den svenske Ratataa, der også hedder The Staffan Stolle Story.
Helt ud i titlen parodierer filmen altså amerikanske forbilleder, og det var netop de talrige drilagtige hentydninger til datidens gravalvorlige film, der først og fremmest charmerede i Hasse Ekmans musikfilm om den påstået geniale århundredeskifte-komponist baron Staffan.
Hvor velbevaret filmens spex-humor er i dag, er mere usikkert, men hovedrolleindehaveren Povel Ramel var en meget morsom mand, og det er hans sange, der benyttes. Foruden Ramel medvirker bl. a. Martin Ljung, der sandelig også kunne være sjov, og Hasse Ekman selv.
Ratataa. SR 1, kl.14.15-16.00

Operation Helvede
*Den danske titel er misvisende. Det er ikke et krigshelvede, John Ford udmaler i They Were Expendable fra 1945, men en torpedobåd-eskadres heroiske og meningsfulde indsats i Stillehavet under Anden Verdenskrig.
Det sker i solbeskinnede, lyrisk beåndede sø-billeder af de flotte torpedobåde, for Ford var romantiker og traditionalist - og så havde han tilmed selv gjort krigen med som kontreadmiral. Også filmens manuskriptforfatter Frank Wead og hovedrolleskuespiller Robert Montgomery var flådeofficerer under krigen, og filmen er en slags honnør til alle de kolleger, der “skulle ofres” for at sejren kunne vindes - altså på en måde historien om et nederlag, som den store Ford-kender Lindsay Anderson har skrevet. Anderson satte filmen meget højt.
John Wayne har en større rolle som en impulsiv næstkommanderende.
They Were Expendable. TCM,
kl. 15.40-17.55

Humoresque
*Joan Crawford, Hollywood-melodramaets ukronede dronning, giver den hele armen i dette klassiske eksemplar på genren fra 1946. Eller man skulle måske sige: giver den hele skulderen, for datidens tøjmode udstyrede den viljestærke dame med to skarpvinklede skulder-partier.
Hun spiller en rig, ulykkeligt gift society-dame, der med Pauline Kaels ord »har for vane at ruge mørkt over det meningsløse ved et liv blottet for andet end zobelpelse, limousiner, Napoleon-cognac, dyre villaer i byen og lige så dyre landejendomme.«
Men John Garfields geniale unge violinist – en fattig fyr fra jødeghettoen – kurerer hende for hendes tungsind og giver hende livsindhold. Han er en fyrig kunstnertype både i soverkammeret og med violin i hånd og bliver selvfølgelig hendes elskerinde. Og med ægte Crawfordsk stædighed protegerer hun ham frem. Det er svulmende svulstigt og prægtigt prangende i storstilet 40’er-stil.
Den respekterede dramatiker Clifford Odets har været med til at skrive en ofte ret skarp dialog, mens instruktøren Jean Negulesco sørger for, at det tårevædede melodramas love overholdes. Iøvrigt lægger ingen ringere end Isaac Stern violin-lyd til nogle af John Garfields koncerter, så Humoresque fremstod som en prestigeproduktion for selskabet Warner.
TCM, kl. 17.55-20.00

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her