Læsetid: 4 min.

Et hav af krige

Nationalmuseets store udstilling handler om Østersøen, og om de historier der ligger i og omkring det. Det er på alle måder en stor udstilling, der kan inspirere til et andet billede af Europa
18. september 2002

Udstilling
I dag klokken 16 åbner Nationalmuseet, i samarbejde med Kulturbro 2002, en stor udstilling i anledning af Danmarks EU formandskab. På udstillingen sammenblandes kunst og kulturhistorie fra 1000 års liv og krig i Østersøen, så man får lyst til at se mere, og rejse rundt til alle de steder, der beskrives. Det er både en meget lærd og en meget underholdende udstilling, med mange lag, der kan opsøges ved gentagne besøg.
Det er svært bevægende at se to små finlandsbørns få ejendele, og det er både morsomt og bevægende at følge Daimentos Narkevicius’ rejse til ’Europas centrum’ i en eng uden for Vilnius. »Mare Balticum« er i høj grad en oplevelse for følelserne og sanserne. Men der er også stof til den historiske og politiske bevidsthed.
Krig er en – klodset – form for kommunikation, og en væsentlig fortælling i udstillingen er den om de mange borge, der ligger som en perlerække omkring havet. Mange af dem er anlagt af danske konger og korsfarere, de har alle oplevet krige, belejringer og besættelser gennem de godt tusind år, hvor de baltiske fyrster har haft styrke til at bekrige hinanden.
Langs et ’hav’ af stålplader står stålmontrer med arkeologiske fund og historiske genstande fra fæstningerne; spionkort, sværd, bægre og glas, guldpenge, smykker, tøj og meget andet, lånt på 70 museer i regionen. Her har været flåder, men også lejesoldater og sørøvere, fiskere og almindelige folk. Og der er kommet handlende fra de fjerneste egne, gennem Ruslands floder og rundt om Kronborg – porten til Balticum.
Genstandene vidner om store krige og store rigdomme, men de vidner ikke mindst om en sammenhængende transnational kultur, der nok er afbrudt af 70 års sovjetisk isolation, men som har alle de andre tusind år at vise tilbage til. I alle de korstog og krige der hærgede kysterne, og i perioderne imellem, blev der udvekslet genstande, mennesker og ideer, i ly af borgene blev der talt mange sprog, ikke kun Østersø-sprogene, for også engelske og hollandske handelsmænd slog sig ned i byerne, og sydeuropæiske skibe kom for at hente danske sild, og træ og pels fra de store skove.

Myten om Vineta
Det er svært at forestille sig det myldrende liv af skibe og mennesker nu, hvor kun få af Østersøens byer er udviklede og befolkede. Königsberg/Kaliningrad er den mest ødelagte, men hele Østersøens sydkyst, i det der nu er Polen og Tyskland, blev grundigt hærget under Anden Verdenskrig og umiddelbart efter, og østkysten, med de små baltiske lande, har ligget hen i romantisk stille forfald under hele den sovjetiske besættelse. Al den udveksling og samtale, der engang prægede kysternes byer, er forstummet.
Nu skal der imidlertid ske noget. Regeringens hovedopgave i forbindelse med EU-formandskabet er at få afsluttet forhandlingerne omkring østudvidelsen, og ifald det lykkes vil vi, om nogle år, se det rige og smukke Mare Balticums byer myldre med liv og handel igen.
Det minder om den myte om Vineta, der har fortryllet Østersøens rejsende og fortællere siden antikken. Ifølge fortællingerne ligger byen intakt, som et sunket Atlantis på havets bund, og venter på at vende tilbage til overfladen. Udstillingen åbner da også med kort og bøger, der fortæller om den sunkne by. Herfra kan man følge stålhavet ind i kulturhistorien eller man kan gå udenom, og møde 19 nutidskunstneres fortællinger om Østersøen.

Kunstneriske bidrag
Midt i rummet står Robert Rumas’ spektakulære lysbåd på blødt hvidt sand, installationen drager øjet til sig, hvor man end er i rummet, et billede på rejsen og havet der overhovedet ikke ’går op’ med alle ledningerne som en spinkel men fast fortøjning. Man kan også se billeder fra Asger Jorn mytiske projekt ’Skandinavisk institut for sammenlignende vandalisme’, der ligesom Raffeal Rheinsbergs Vor dem grossen Tor, næsten ligner den kulturhistoriske del af udstillingen. Det ovenfor omtalte værk af Daimentos Narkevicius hedder Europa 54º54’-25º19’, og er en 16 mm film om at køre fra Vilnius ud i landskabet for at finde Europas geografiske midte. Den skal ses, sammen med dens meget fascinerende filmfremviserevighedsmaskine, en beskrivelse kan ikke rumme alle de muntre og triste tanker, der vækkes af værket. Som kunstneren nægter kan have en politisk betydning.

EU til inspiration
Man håber at nogle af alle EU’s ministre og embedsmænd finder vej til udstillingen, når de holder pause i forhandlingerne. Udstillingen må inspirere til helt andre
ideer om nationer og fællesskaber, nationalitet, handel, frihed og flugt. Ikke kun når det gælder Balticum, men for hele Europa. For her er det ikke så meget nationerne, der tæller, men det sammenbindende hav, der konstant bevæger sig, og bevæger menneskene.
Udstillingen er både kontroversiel og monumental i sammenblandingen af kunst og kulturhistorie. Normalt holder man tingene adskilt, for ikke at forvirre museumsgæsterne, der antages at have behov for et klart og enkelt budskab. Her er budskabet for så vidt meget enkelt, og det forstærkes kun af de nutidige, kunstneriske bidrag, men det er ikke et simpelt budskab.
For den gruppe kuratorer, der har arrangeret udstillingen, er kulturen og kunsten en betydningsfuld del af samfundslivet, ikke noget, der står på en hylde uden for hverdagen. Et museum og dets udstillinger kan ikke bare formidle Historien eller Kunsten, men aktivt medvirke til en udvidelse af vores politiske og kulturelle bevidsthed.
Hovedidekvinden, Marie-Louise von Plessen har gennem mange år kurateret denne type udstillinger over hele Europa, tydeligt inspireret af barokkens kunstkamre og spektakler, hvor uforenelige genstande og kunstværker netop mødtes i smukke konstruktioner for at kaste lys over fyrstendømmer og topmøder. Her er det lykkedes i eminent grad.

*Mare Balticum, Østersøen – myte, historie og kunst i 1000 år. Nationalmuseet. Åbner i morgen. Ti.-sø. 10-17. Entre 40 kr. Til 26. jan.

*Rørende billigt og flot gennemillustreret katalog 338 s., 168 kr.

*www.nationalmuseet.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her