Læsetid: 5 min.

Islam på nydansk

Islamiske modernister er betegnelsen for de religiøse, demokratisk sindede, unge muslimer, der udgør en voksende gruppe i Danmark
16. september 2002

Euro-islam er et af tidens ord, der dukker op med jævne mellemrum i islam-debatten.
Som oftest refererer det til den europæiske version af islam, hvor ideer der betragtes som uforenelige med europæiske værdier er blevet skrottet, og forbindelsen mellem religion og politik er kappet.
Men i realiteten tager mange danske muslimer afstand fra begrebet, da det betragtes som et slags EU-projekt, der går ud på at definere, hvilken slags islam, muslimer må praktisere i Europa, skriver religionshistorikeren Karen-Lise Johansen i bogen Muslimske stemmer.
Og hvordan med den danske udgave af islam, der praktiseres blandt muslimske indvandrere der aldrig har boet i f.eks Pakistan eller Marokko, men er født og opvokset på Nørrebro eller i Odense?
Johansens bog udforsker den islampraksis, der i disse år er ved at udvikle sig blandt de unge muslimer, og hun når frem til, at man sagtens kan tale om en islam med et særligt dansk ansigt.
Hos de unge, Johansen har talt med, er islam en livsstil og en referenceramme, samtidig med at de betragter Danmark som deres hjemland og bekender sig til demokratiske traditioner. Og de betragter den danske velfærdstat som fuldt forenelig med islamiske værdier.

Fra imamen til chat-roomet
På baggrund af feltarbejde i en række muslimske ungdomsorganisationer som OPSA (Organisationen af Pakistanske Studerende og Akademikere) og MYL (Muslim Youth League) udpeger Johansen en voksende gruppe, hun kalder for »islamiske modernister«.
Den danske islam-debat har alt for længe og alt for firkantet refereret til muslimer som enten »moderate« eller »fundamentalistiske«, mener Johansen.
De moderate repræsenteret ved f.eks Sherin Khankan og foreningen Forum for Kritiske Muslimer, der mener, at det religiøse liv ikke skal diktere politiske beslutninger.
Og de fundamentalistiske i form af Hizb-ut-tahrir, der definerer sig som et politisk parti, som arbejder på at gøre muslimske lande til islamiske stater.
Men de islamiske modernister (bogen giver ikke noget bud på hvor mange)hører ikke hjemme i disse to kategorier. De personer, der repræsenterer denne tendens, og som Johansen har talt med, er mellem 19 og 29 år, er veluddannede, opvokset i Danmark og har valgt at gøre islam til en central del af deres liv. Men i modsætning til deres forældre er det ikke den lokale imam, de diskuterer islam med. De forstår ikke altid hvad han siger, fordi prædikenerne foregår med et indforstået sprogbrug. Og de savner anvisninger fra imamen om, hvordan man som muslim skal gebærde sig i den danske hverdag.
De er også sjældne gæster i moskéen. I stedet mødes de i muslimske ungdomsforeninger og i chatrooms på nettet, de læser koranen udfra den aktuelle danske virkelighed, og de betragter ikke traditionelle ’vestlige’ værdier som demokrati, menneskerettigheder, ligestilling – som værende i strid med islam.
»Man kan faktisk se et slags kvindeopgør i islams navn, hos denne gruppe – netop ved at henvise til Koranen, gør de op med nogle af forældrenes traditioner om at kvinder ikke bør uddanne sig. De islamiske modernister forsøger at leve i harmoni med tilværelsen i Danmark, samtidig med at de følger deres religiøse overbevisning. Det medfører, at vi begynder bliver konfronteret med krav fra muslimerne om, at de må bære tørklæde, og at de ønsker bederum på universiteterne. Ofte bliver det opfattet som et bevis på, at de afviser enhver form for integration. Men som jeg ser det, er det snarere et udtryk for en vellykket integration. At muslimerne føler sig hjemme i Danmark, og at de forsøger at skabe nogle rammer, som gør det muligt for dem at praktisere deres religion i Danmark.«, fortæller forfatteren over telefonen fra Alexandria, hvor hun p.t. arbejder.

Hedegaard skeptisk
Kommentator ved Berlingske Tidende Lars Hedegaard har gentagne gange kritiseret repræsentanter for muslimske organisationer for at have en meget tvivlsom loyalitet overfor vestlig demokrati.
Senest i et udfald mod Sherin Khankan, som Lars Hedegaard bl.a. kritiserede for at have inviteret imamen Abu Laban med i en paneldebat. Hedegaard har svært ved at se islamisk modernisme som en voksende tendens blandt muslimer i Danmark.
»Det skulle glæde mig ustyrligt, om det var sandt. Hvis det virkelig er sådan, at de ønsker at forene koranen med det danske demokrati, synes jeg det ville være en udvikling, som vi alle måtte applaudere. Den muslimske bevægelse Alevi har en ungdomsorganisation i Danmark, der har været ude med nogle spændende signaler. Her er det mit indtryk, at man kan ytre sig fri,t og at der er et vist slag for individualiteten. Men blandt hovedparten af de øvrige muslimske debattører – Omar Shah, Mona Sheikh, Sherin Khankan osv. – synes jeg ikke, de kan komme med noget jeg vil aftage. Faktisk snarere bekæmpe,« siger Hedegaard til Information.

Koranen øverst
Uzma Ahmed Andresen er medlem af OPSA, en af de foreninger Johansen har studeret i forbindelse med Muslimske stemmer. Hun er 27, nyuddannet cand.ling.merc og arbejder som tolk på urdu og engelsk. Hun er født og opvokset i Danmark med pakistanske forældre, og betragter sig selv som praktiserende muslim.
Hun kan sagtens identificere sig med den islamiske modernisme, Karen-Lise Johansen beskriver.
»At være moderne og leve i det danske samfund, samtidig med at man er muslim, er noget der gælder for de fleste muslimske indvandrere i min generation. Jeg er f.eks flyttet til København fra Odense for mig selv, jeg ønsker at tjene mine egne penge, jeg er gift med en dansker og opfatter egentlig mig selv som meget selvstændig,« siger hun.
»Faktisk er jeg aldrig stødt på nogen kanter i forhold til min religion, der har begrænset min udfoldelse. Så selv om jeg på mange måder har en dansk livsstil, er islam en naturlig del af min hverdag. Når jeg skal tage stilling til store spørgsmål, som f.eks at være organdonor, konsulterer jeg koranen for at finde ud af, om det er tilladt. Og i går da vi satte bogreoler på plads i vores lejlighed, var det naturligt for mig at jeg satte koranen på øverste hylde.«

FAKTA
Muslimer i Danmark
Der er ca. 170.000 muslimer i Danmark. Det svarer til tre procent af befolkningen.
*Alevi er en moderat muslimsk sekt opstået i Tyrkiet. I 1993 forårsagede militante islamister, at 37 alevi’er brændte ind i byen Sivas.
*Abu Laban er imam ved det islamiske trossamfund i København. I april i år opfordrede han danske muslimer til at gå i døden for Palæstinas sag.
*Foreningen Kritiske Muslimer blev stiftet af Sherin Khankan og Henrik Plasckhe i 2001 og går ind for at adskille forbindelsen mellem religion og politik i islam.
*Karen-Lise Johansen: Muslimske Stemmer. Religiøs forandring blandt unge muslimer i Danmark. Akademisk forlag. 174 sider, 198 kr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her