Læsetid: 2 min.

Kritiske muslimer møder kritik

Forum for Kritiske Muslimer vil adskille religion og politik – men de siger ikke hvordan eller hvad det vil sige
26. september 2002

Det er svært at få hold på, hvad Forum for Kritiske Muslimer med forkvinde Sherin Khankan i spidsen mener med, at den arbejder for en konsekvent og uforbeholden adskillelse af politik og religion, synes flere kritikere.
»Jeg synes, de har haft meget svært ved at definere, hvad de mener. De siger, de vil adskille politik og religion, men kan ikke uddybe det. De forklarer ikke, hvad det vil sige i praksis,« siger leder af Islamisk-Kristent Studiecenter, præsten Lissi Rasmussen, der har fulgt foreningen i dens ét-årige levetid.
Hun siger, at det først er i den forgangne uges sharia-diskussion, at de har været tvunget til at argumentere og finde belæg for deres påstande. Imam Fatih Alev kan ikke forstå behovet for sekularisering af religionen.
»Det er ikke nødvendigt at reformere eller gå på kompromis med islam for at leve i Europa. Jeg kan især ikke forstå behovet, når mange af de verdslige værdier følger islams,« siger Fatih Alev og henviser til idealerne om lighed og omsorg for de svageste.
Men det er heller ikke Forum for Kritiske Muslimers projekt at reformere islam, siger Sherin Khankan.
»Vi vil ikke reformere religionen, men bryde monopolet på fortolkningen af religionen. Imamerne og de religiøse institutioner må ikke diktere, hvordan folk skal leve.«
Ved oprettelsen sidste sommer blev projektet godt modtaget, men siden er begejstringen kølnet. Blandt flere frafaldne medlemmer, som for eksempel medlem af københavns borgerepræsentation Manu Sareen, lyder kritikken, at foreningen i for høj grad har været lig med formanden.
Det afviser hun selv.
»Der er mange i foreningen, der er aktive og står for vores forskellige projekter, men en forening har en formand, og det er formanden, man ringer og spørger, når man vil høre foreningens mening.«

Ufrivillig hovedrolle
Foreningen har længe været en røst i den danske debat, men er for alvor kommet i medierne, da Sherin Khankan, er blevet hovedperson i en debat om sharia-lovgivning. Hun er samtidigt med sit foreningsarbejde folketingskandidat for Det Radikal Venstre og kom i den forbindelse i uføre, da hun ikke ville stemme for en resolution, der fordømte sharia-lovgivning. Hun mener resolutionen misforstår sharia-begrebet, der rummer end lovgivning og straf. Og netop den sag har været med til at så tvivl om foreningens virke, mener blandt andre Hannah Ziadeh, der er leder af Københavns integrationsråd og flittig islam-debattør .
»Når man er kritisk muslim, må man også være kritisk overfor islam. Men i stedet maler Sherin Khankan et skønmaleri af islam. Hvorfor ikke tage afstand fra dele af religionen, hvis den indeholder elementer, der er kritisable?«
Sherin Khankan erkender, at hun ikke er kritisk overfor Koranen, men derimod fortolkningen af den. »Islam er en barmhjertig religion, men jeg bruger da også min sunde fornuft og vil gerne tage stilling.«
Hun blev chokeret, da hun så en dansk imam citeret for, at han gerne ville tage afstand fra stening, men ikke kunne, fordi det står i Koranen.
»Så afskriver man den sunde fornuft og kritiske sans, vi har fået af Gud,« siger hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her