Læsetid: 3 min.

Postkort fra Amerika

Jørgen Leth har premiere på sin nye film om nye (og gamle) amerikanske ikoner
18. september 2002

Film
NEW YORK – Der er hverken limousiner eller røde løbere foran indgangen da verdenspremieren på Jørgen Leths nye film Nye scener fra Amerika finder sted fredag aften i Scandinavia House midt på Manhattan.
Premieren er en del af en større retrospektiv serie af film, der skal præsentere Jørgen Leth for et amerikansk publikum, og den serie er selv del af en større serie af præsentationer af skandinaviske filminstruktørers værk. Leth er den første, senere følger bl.a. Jan Troell fra Sverige og Mika Kaurismäki fra Finland.
Det er nu ikke fordi det amerikanske publikum ligefrem vælter ind. Det er svært at fange nogens opmærksomhed i New Yorks overflødighedshorn af tilbud, og at Victor Borge Salen, som husets udmærkede biograf kaldes, efterhånden fyldes nogenlunde, skyldes ikke mindst, at både den danske ambassade og den danske filmskole har sendt små delegationer.

Sunset City
Nye scener fra Amerika er en slags remake af Leths klassiske 66 Scener fra Amerika. Sammen med sin faste fotograf Dan Holmberg har han igen opsøgt amerikanske ikoner, som man kender dem fra Edward Hoppers malerier, Robert Francks fotografier, utallige postkort og ja, så selvfølgelig Leth selv.
Billederne er de samme som i den første film, eller sådan føles det i hvert fald, Manhattans skyline, en diner i New Mexico, en banana split, en flaske ketchup på Sunset Boulevard, taxachauffører fra New York, en bartender som mixer drinks osv. Men tiden er gået (20 år), og hvis ikonerne forbliver uforandrede, gør menneskene det jo ikke.
Den scene der mere end noget andet gjorde 66 Scener fra Amerika til en klassiker, den, hvor Andy Warhol spiser en burger, er det umuligt at genskabe. I stedet får vi denne gang skuespilleren (forfatteren, filmmageren, maleren og nogle gange motorcyklisten) Dennis Hopper og digteren John Ashbery. Og en utrolig mængde utroligt smukke solnedgange, noget Leth nærmest har gjort til sin egen specialitet.
Ashbery er selv til stede ved premieren ligesom musikeren John Cale, som er ansvarlig for filmens Satie-agtige soundtrack, og mange af de øvrige medvirkende. Leth er her også selv for at introducere filmen og forklare, hvorfor han ikke bryder sig om den måde traditionelle dokumentarfilm benytter sig af kommentarer på.
»Sædvanligvis er det kommentarens opgave at forklare det, billederne viser. Jeg er mere intereseret i at destabilisere forholdet mellem billederne og de ord, der ledsager dem. Jeg vil ikke forklare. I den her film er kommentaren barberet helt ned, der er ikke et eneste adjektiv. Og heller ingen verber forresten. Der er så mange ting, man kan gøre med forholdet mellem ord og billede, man kan lege med det, forsinke kommentaren, eller, som i en af de andre film der bliver vist her senere, Livet i Danmark, lade den være helt forkert. Jeg er inspireret af Magritte på det punkt, af den måde titlerne på hans malerier tit er noget helt andet end det billedet viser.«

Øjebliksbilleder
Også på en anden og meget åbenlys måde spiller tiden en rolle i filmen. Leth og Holmberg ankom til New York for at skyde de første scener 1. september 2001 og forlod byen ni dage senere med masser af billeder i kassen af Manhattan, hvor World Trade Center figurerer prominent og er ved helt at stjæle billedet.
»Vi talte længe om, hvad vi skulle gøre,« siger Leth, »om vi helt skulle droppe filmen, om vi skulle klippe tårnene ud af den, om vi skulle tage scenerne om. Og dertil kommer, at en af vores medvirkende faktisk er brandmand i korpset på Manhattan. Men i sidste ende er det jo en film, der udspiller sig i tid, som finder sted i et særligt tidsrum, og det er det, der er spillereglerne. Den giver et billede af det præcise øjeblik. Det er bestemt ikke en film om 11. september, men det er klart, at den er blevet farvet af begivenhederne der.«
Efter premieren på den nye film præsenterer Leth dels sin gamle kortfilm Det perfekte Menneske, dels en lille forfilm til sit igangværende samarbejde (eller mod-arbejde) med Lars von Trier, som går under titlen De fem Benspænd og går ud på, at Leth skal lave fem remakes af Det Perfekte Menneske, hver gang med nye forhindringer von Trier har fundet på. Den første udgave måtte f.eks kun indeholde scener af begrænset varighed og skulle optages på Cuba, og det er den så blevet. Den forventede premiere på det projekt er april 2003.
I ugens løb vil ialt 14 film fra Leths snart 40-årige karriere som filminstruktør blive vist.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her