Læsetid: 3 min.

Robert Wilsons installationer

En odysse langs Øresund og Kulturbroens Come in – Go out
5. september 2002

Kunstudflugt
Researchen gælder den grænseoverskridende scene- og installationskunstner Robert Wilson. I forløbne år har han fra tid til anden været sparringspartner for en gruppe danske og svenske studerende, hovedsagelig unge arkitekter fra Kunstakademiet, med hovedsæde i en tidligere minørskole på Refshaleøen, døbt om til Quartermill – for at matche Wilsons egen tegnestue og studenterbaserede udviklingscentral, Watermill, på Long Island i New York.
Og nu tager den travle mand turen rundt i Øresundsregionen for at checke de endelige installationsresultater af sit eget Kulturbro-udspil Come in – Go out.

Gå på vandet
Tirsdag klokken tolv burde han være i Lund, på museet Kulturen. Det var han ikke, så der blev tid til selv at kikke på installationen i det diminutive frilandsmuseum.
Mellem et smukt svensk bjælkehus og en rød trækirke har Wilsons studenter placeret et stålskelet betrukket med sort nylonvæv. Vinduesrammerne hænger løst i stoffet og inde i aflukket kan man se to gamle billedudsnit af Jesus der går på vandet, og tvivleren Peter der får sig en sok, eller et chok. Sådan er det med Øresund – det skiller og samler – mest skiller synes man, når turen under og over tager sin tid og begge kyster fortoner sig i horisonten.
Det fortoner sig også, hvad Jesus og Peter i installationen har med denne specifike lokalitet i Lund at gøre, ud over naboskabet til trækirken. Universitetsbyens huse er smukt byggede. Men i installationen er der synlige fuger på det hvidmalede krydsfinergulv, og væggene er ikke videre præcist placeret, til trods for, at præsicon er alfa og omega i installationskunsten.
Klokken lidt i et er Wilson med følge nået frem fra Östra Kyrkagård i Malmø, hvor hans eget personlige værk er placeret. Om han er blevet færdig?
»Næ det kan man bestemt ikke sige,« svarer den høje S-formede mand med mørke solbriller og lange sorte sko.
Der mangler en træbåd som skal hentes i Brösarp, 100 kilometer fra Lund.
Han går rundt om installationen her i Lund. Kikker ind ad vindueshullerne, koncentreret. Deres ærbødige installationsudsendte spørger fra et andet vindueshul, om han må stille et par spørgsmål? »Jeg vil hellere kikke i fred!,« lyder det afmålte svar.
Så snakken går i stedet med Julie Lindhardt, som er Wilsons personlige assistent denne sollyse dag i Sydsverige, og som dagen før har afleveret sin egen spejlinstallation på Glyptoteket.
»Wilson drejede et af de romerske skulpturhoveder, men var ellers tilfreds og i godt humør. Det har været et fantastisk inspirerende samarbejde. Og han accepterede da jeg pludselig stod på Watermill i New York, for at se hvad det er for noget. Det koster ellers, men jeg var der også kun lige en dag.«
– Hvad betyder spejlene i din installation på Glyptoteket?
»Det er de to kanter i regionens rum, og danner en uendelighed af de få figurer på tværs af skulptursalen.«

Den fede
I mellemtiden er en af ophavsmændene til Lund-installationen dukket op. Han og Wilson gennemgår værket. Deres ærbødige nærmer sig, men får bestemt betydet, at »this is a private talk!« Og det forstår sig efter tonefaldet i kritikken at dømme, selv hørt på afstand. Der bliver vist ikke lagt nogen installationsfingre imellem – denne hektiske dag efter den svenske pressevisning, og dagen før den officielle åbning.
Måske man hellere skulle liste af, og ønske dagens private Wilson-assistent held og lykke med resten af det lange program – i Rooseum, Dunkers, Neon Galleri og Thorvaldsens Museum. Altsammen prikket ind på publikumsregionen for de næste par måneder. Og med Wilsons musical om Arne Jacobsen på Bellevue Teatret til oktober som internationalt highlight.
Med den betydning de to kyster har for Kulturbroens arrangementer, gætter man næppe forkert på, at Jacobsens og PH’s flugt i robåd under krigen med deres ’to nye koner’ vil være et hit i forestillingen – med Ulla Henningsen forklædt som Den Fede, smånynnende Ta’ og kys det hele fra mig?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her