Læsetid: 3 min.

Så kører den

Med metroen vokser København nedad og bliver dermed større. Både dronningen og MC Clemens vil være på plads, når den indvies
26. september 2002

På perronen
H. C. Andersen ville have været begejstret for Puddu Varano, ingen tvivl om det. Han var begejstret for jernbanen og ville være det for metroen, for han var let at antænde, men havde den eksisteret i 1800-tallets begyndelse, havde vi næppe fået hans markante værk, Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager.
Vi begav til pressemøde. Det foregik langt nede under jorden foran Magasin du Nord på Kongens Nytorv. I årevis har københavnerne her kunnet betragte et hul, der blev større og større, og nu var det stort nok og blevet til en postmoderne station.
Puddu Varano var det band – tydeligt nok et chill-out-band – der indledte mødet, og som også skal underholde ved den kæmpe folkefest, der er planlagt, når metroen indvies 19. okt. med en strækning fra Nørreport og ud i to retninger på Amager, dog endnu ikke til lufthavnen.
Men ikke alle er begejstrede for metroen. Før og under fodrejsen til mødet hviskede flere kritiske røster os i øret:
»Hvad skal den til for? Man kunne jo bare have genindført sporvognene.«
»Det har taget to år mere end beregnet at anlægge banen.«
»Det bliver mere besværligt at komme på arbejde, idet vores buslinje er blevet lagt om.«
»Den er blevet 50 procent dyrere end beregnet.«
»Det tager længere tid at komme op og ned ad de rullende trapper end at spadsere fra Nørreport til Kgs. Nytorv.«

Følelser
Topfolkene bag Ørestadsselskabet gav nærmest det modsatte indtryk. (Det er det, der gør det så forvirrende at være menneske.) bestyrelsesformand Henning Christophersen sagde, at der var lutter gode grunde til alting. Meget mere end beregnet var blevet gravet ned, der havde været vrøvl med borearbejdet, en ekstra station var bygget til, og om 25-30 år har det hele tjent sig ind.
»Men sådan noget rejser følelser,« sagde han og henviste til, at mange havde været imod Storebæltsbroen og Øresundsbroen, og nu var de fleste glade for dem.
Vi (kritisk): – Hvad Øresundsbroen angår, er det så ikke en sandhed med modifikationer?
Henning Christophersen: »Nej. Mange flere er glade for den end for fem-ti år siden. Det er kun et spørgsmål om tid, før endnu flere er glade.«
Direktør Anne-Grethe Foss, skandaleramt i pressen, fremhævede, at der ikke blot var tale om et teknisk vidunder, men en folkelig begivenhed, og at indvielsen skal være en københavnerfest og ikke en VIP-fest. Informationsdirektør Bo Dybkjær anslog, at 100.-150.000 nok vil deltage i festen, der har et budget på 4,5 mio. kr. Det er ufatteligt så meget, der vil ske (www.m.dk).
Sanne, Mad cows, Nulle og Fup og mange andre folkekære kunstnere skal underholde. MC Clemens skal rappe sammen med Papa Bues gamle New Orleans-band, og der vil være en musikalsk
duel mellem Ib Glindemanns orkester og et andet big band, og dronningen vil komme.

Hat på
Vi (positivt): – Ved man, hvad dronningen vil have på – og indgår det i det samlede design?
Spørgsmålet kom øjensynligt bag på topfolkene, men Bo Dybkjær svarede benægtende, men tilføjede dog, at man var i tæt dialog med hoffet om meget andet. Henning Christophersen mente nok, at hun ville have en hat på, hvilket han antydede med en fingerbevægelse. Dybkjær erindrede, at dronningens hjelm var blæst af ved en anden indvielse, men man forstod, at dronningen denne gang intet havde at frygte.

Hunde i taske
Det måtte have en ende. Efter fodrejsen tilbage til St. Kongensgade måtte vi nølende erkende at have glemt at stille et væsentligt spørgsmål: Har man gjort væsentlige arkæologiske fund? Sporenstregs ringede vi til museumsinspektør Bi Skaarup fra Københavns Bymuseum.
»Det har været rigtig, rigtig spændende. Vi vidste, at vi ville støde på Københavns befæstning fra 1200-tallet, men vi fandt nogle grøfter, der har omkranset hjemmemarken til en gaard fra 1000-tallet, vikingetiden. Vi har fået nyttige oplysninger om økonomien dengang, altså naturalieøkonomien.
– Nogle særlige effekter?
»Ja,« sagde hun, »man har fundet et meget fint stokkehåndtag med slyngdyr fra vikingetiden. Det ligner en fugl, der slynger sig om sig selv.«
Metroer fører meget med sig – ud over passagerer, og nu vi er i dyreverdenen:
Det bliver gratis at tage en hund med i en taske, hvorimod man må betale børnebillet for større hunde, som ikke kan være i en taske.
Sådan er der forskel på folk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu