Læsetid: 2 min.

Systemets mand på den ufede måde

Dansk Boldspil Unions måde at kommunikere med omverdenen på er problematisk, men kommunikationschefen gennem 11 år er egentlig både flink og hjælpsom
7. september 2002

Portræt
Det vakte en del opsigt blandt danske fodboldjournalister, da fodboldforbundet DBU i sommeren 1991 valgte PR-manden Lars Berendt til informationschef. Dels skulle den dengang 31-årige kommunikationsrådgiver, som ingen i pressen kendte, afløse den karismatiske Frits Ahlstrøm, som alle kendte. Dels blev titlen ændret fra presse- til informationschef, hvilket blev koblet sammen med, at Berendt hverken var journalist af profession eller reputation.
»Jeg ser det som min væsentligste opgave at sikre fortsat åbenhed omkring DBU’s aktiviteter og tiltag, samt at udvikle såvel den interne som den eksterne information,« sagde Berendt dengang.
Alt for mange journalister vil skrive under på, at det er gået lige modsat. Det blev, set fra journalisternes synsvinkel, dårligere med informationsniveauet og de gode historier efter den meget respekterede, åbne og til tider både polemiske og politiserende Ahlstrøm. Han var pressens mand, hvor Berendt med sin PR-baggrund og – indstilling og sin teknokratiske it-stil har materialiseret sig som ’firmaets mand’.
Med sommerens VM-slutrunde i Sydkorea og Japan som kulmination personificerer Berendt også det ufede begreb: Systemets mand.

Manden med fløjten
Kommunikationschefen havde til alle træninger og presseseancer udstyret sig selv med en fløjte, så han kunne pifte pressen ud af banen, når interview-tiden før træningen var brugt op. Der manglede desværre humor i fløjteriet – så det førte til sur irritationm afspejlet i øgenavne som »pedellen med fløjten«, »fløjtetønden«, og »politimester Strix«. En boykot af Ekstra Bladet for at skrive om Stig Tøftings barndom efter en total-kikset offentliggørelse foran verdenspressen af landsholdets vrede mod Se og Hørs privatlivs-overgreb, gjorde det ikke bedre.
Det danske fodboldforbund har siden den afdøde generalsekretær Erik Hyldstrups tid haft et særpræget, akademisk arrogant forhold til pressen og omverdenen i det hele taget.
Det er smittet af på den officielle Berendt i løbet af de 11 år.
Journalist-kollegaer fra Uruguay fandt, at kommunikationschefens arrogance tiltede over i ren uforskammethed, da de ved en træning før VM-kampen mod Danmark bad om at få topscorer Ebbe Sand udpeget og fik svaret: Kig på billedet i det officielle VM-kit!

Bedrevidende
Andre pressefolk, læserbrevsskribenter, der tillod sig at kritisere DBU’s indsats over for flygtninge og indvandrere, mod doping og racisme – eller politisk dårligt timede landskampe mod Israel – har fået læst teksten på en bedrevidende og ucharmerende facon. Det samme har spillerne med Brian Laudrup i spidsen under konflikter som »Mælkekrigen« i 1996. Det var to år efter, at daværende DBU-formand Poul Hyldgaard på et årsmøde påtalte Berendts politiserende skriverier mod Spillerforeningens formand.
Det er paradoksalt, at den strømlinede Berendt, der har styr på ting og aftaler og it, og som på tomandshånd både er en hjælpsom og flink fyr, der er til at tale med – overfortolker sin rolle og ofte optræder som en politisk talsmand, der vil bestemme, hvad der skal informeres om. I stedet for at kommunikere med den omverden, som DBU og landsholdet lever af.

FAKTA
Lars Berendt
42 år. Kommunikationschef i Dansk Boldspil Union siden august 1991, hvor titlen var informationschef. Tidligere kommunikationsrådgiver i Mestana Public Relations og chef i Copenhagen Air service. Fodboldspiller i Gladsaxe Hero.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu