Den sorte hingst
*Francis Ford Coppola havde som producer en afgørende hånd med i denne nyklassiske eventyrfilm for børn og voksne. Den handler om en dreng, som efter et skibbrud strander på en øde ø med et pragteksemplar af en sort hingst, der ender som væddeløbshest. Mickey Rooney spiller den garvede træner, som bringer hingsten i form et fint comeback for en ofte undervurderet skuespiller. Og Caleb Deschanels lyriske foto skaber en skønhedsmættet eventyrstemning af nærmest luksuriøs art i Carroll Ballards flot opsatte produktion fra 1979.
TV3, kl. 14.25-16.35
City of Angels
*Wim Wenders sublime Himlen over Berlin har inspireret til denne følsomme kærlighedsfilm fra 1998 af Brad Silberling. Og det er blevet til et behageligt bekendtskab (og en overraskende publikumssucces!), hvor Nicolas Cage ses som englen Seth, en usynlig figur i stand til at se og høre alt omkring sig, selv menneskenes tanker. Siddende på et skilt over englebyen Los Angeles motorveje er Seth isoleret fra de levende som en evig iagttager. Men han bliver synlig for den kvinde, han forelsker sig i. Meg Ryan spiller kirurgen, der har døden tæt inde på livet. Hun føler sig hjælpeløs, da en patient dør for hende, og Seth røres af hendes engagement og ønsker, at han kunne mere end se og høre: de øvrige sanser er ham nægtet, hvad der også gælder for engle-kollegerne, der holder til på det lokale hovedbibliotek.
Seth må tage springet det store fald ned mod Moder Jord og den jordiske kærlighed. Men samtidig bliver han dødelig og dermed sårbar på en langt stærkere, følelsesengagerende måde. Nicolas Cage spiller på en gennemført uskyldshvid naivitet i den svære englerolle, som Bruno Gantz gav sin fine kultiveret-europæiske melankoli i Wenders-filmen. Og så meget stærkere bliver virkningen, når Cage lader humoren pible frem som et underfundigt smil i de sørgmodige træk. Her viser Cage en finesse, man egentlig ikke havde tiltroet ham. Desværre overanstrenger filmen sig rent visuelt. Mens Wenders og hans fotograf Alekan i Himlen over Berlin i ét og alt ser med billeddigterens øjne, veksler City of Angels billeder mellem reklamefilm-smartness og glimt af tilstræbt, Magritte-påvirket surrealisme. Ganske flot, men udvendigt.
Sverige 1, kl. 21.00-22.55
Løsepenge
*Mel Gibson har en skræddersyet rolle som manden, der har alt, men rammes af tragedien, da kidnappere bortfører hans niårige søn. Det giver en nervespændt, velfortalt historie om den magtfulde forretningsmand, der tager alle midler i brug for at få sønnen tilbage. Han er handlingens mand og ikke bange for en smart fidus, men synes en tid at være sat skakmat af kidnapperne og på randen af selvmord. Indtil han indser, at angreb er det bedste forsvar og selv tager affære.
Heri ligger der en god del ærke-amerikansk selvtægtsmoral, men man kommer ikke udenom, at instruktøren Ron Howard strammer skruen drevent og koncist, og at Gibson både overbeviser som desperat far og som handlekraftig selvtægtsmand.
Ransom
DR 1, kl. 21.30-23.25
Mopi@Information.dk