Læsetid: 2 min.

Film i tv

3. oktober 2002

Den serbiske dansker
*Kampen mod terrorismen er et alt for vigtigt og farligt spørgsmål til, at det kan overlades til det lokale sikkerhedspoliti. For her tænker man mere i magtintriger og mandskabsforøgelse end i redning af menneskeliv.
Det er pointen i denne danske tv-serie, der udsendtes sidste år og nu genoptræder i svensk tv. En tv-udgave i tre afsnit af Leif Davidsens historie fra 1996 om den serbisk fødte, men dansk opvoksede lejemorder Vuk, der spreder panik og død i den danske andedam.
Det politibureaukratiske magtapparat styrer morderjagten med en menneskefjendsk kynisme stærkt beslægtet med de kræfter, som ansporer Dejan Cukic’s Vuk. Han er sat til at udføre attentatet på den iranske forfatterinde Sara Satanda, der er inviteret til Danmark med en Fatwa hængende over hovedet.
Her er altså ambitioner, der rækker ud over det rent spændingsskabende – serien vil skildre fortabte figurer fanget som hjælpeløse brikker og ofre for sammensværgelse i et bedragerisk spil. Den vil have os til at gyse ved tanken om de terroristiske tilbageslag fra krige, vi tror er vundet af ’de gode’. Og på den måde være en hård nyser for vores selvbehagelighed.
Dejan Cukics Vuk personificerer den revanchistiske terrorisme, der som en boomerang slår tilbage i hovedet på de såkaldte sejrherrer i vore dages krige. For kan man bekæmpe patriotisme (eller fundamentalisme) med sikkerhedspoliti og våben? Vil ånden i denne kamp ikke vinde en diabolsk sejr over materien?
Den serbiske dansker har fået den svenske titel Lejemorderen. Jacob Grønlykke, der lavede Grønlandsfilmen Lysets hjerte, har instrueret i en højspændt manende stil, der sjældent tager noget let. Grønligt og blåligt tintede belysninger og vidvinkelsfortegnede perspektiver understreger uhyggen, så tv-serien på overfladen ligner en hel million reklamefilm-dollars. Og i det hele taget virker den noget præget af perfektionistisk kulde.
Lejemorderen (1:3),
SV1, kl. 23.20-00.10

Flygtningen
*Denne Humphrey Bogart-Lauren Bacall-thriller deler dansk titel med både den nyere serie med David Janssen og succes-filmen med Harrison Ford. Men har altså intet med disse at gøre, andet end at Bogart også er flygtning – fra San Quentin, hvor han har været indespærret for mordet på sin kone. Filmen er fra 1947 og delvis holdt i noir-stilen.
Bogart er uskyldig i mord og får da også behørig støtte af Bacall, hvis far var ude for en falske anklage af samme art. Bogart må gennemgå ansigtskirurgi for at slippe ud af fælden og tilbringer meget af filmen med sit furede fjæs indsvøbt i bandager.
Så er 100 kroners-spørgsmålet, hvor ulig gode gamle Bogart han egentlig tager sig ud, når bandagen endelig fjernes. Se selv! Filmen er drevent drejet af forfatter-instruktøren Delmer Daves efter en roman af David Goodis, der også leverede forlæg til François Truffauts Skyd på pianisten.
Gode birollepræstationer liver op, bl. a. af den uforlignelige skurkinde Agnes Moorehead, hvis dramatiske endelig er et af filmens højdepunkter.
Dark Passage,
TCM, kl. 23.45-01.35

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu