Læsetid: 2 min.

Film i tv

21. oktober 2002

Familien Schmidt
*Tro ikke, at alle film med påskriften ’Gammel Dansk’ er harmløse folkekomedier. Erik Ballings læremester på Nordisk Film, Ole Palsbo, var en instruktør, der kunne bide fra sig. Inden Palsbo i 1952 døde for egen hånd, nåede han at introducere en ny hvas tone og bidsk personskildring i efterkrigstidens danske film.
Palsbo startede som en kontroversiel, indsigtsfuld filmkritiker, blev fyret og begyndte at lave dokumentarfilm. Han spillefilmdebuterede forholdsvis blødt med Ib Schønberg-filmen Diskret ophold, en stor succes, men i Ta’ hvad du vil ha’ , der iøvrigt også slog an, kom kloen frem og rev skrammer i Palsbos foretrukne skydeskive: den anstændige danske familie. Og han fortsatte, hvor han slap i Familien Schmidt fra 1951, et besk portræt af en familie præget af undertrykkelse, skinhellighed og griskhed. Palle Lauring leverede formanforlægget.
Da provinsbyfamiliens patriark dør, samles hans fire børn for at dele arven. Men der er en søn til, en læge, som har samlet erfaringer ude i verden. Og han kommer til at foragte familiens småborgermentalitet.
Palsbo dypper danskerne i syrebadet, men bøjer noget af mod slutningen. Karakteristisk er hans brug af Ellen Gottschalch, normalt den sjove eller tapre dame, men både i Ta’ hvad du vil ha’ og Familien Schmidt en svag kvinde på vej mod opløsningen. Også Kjeld Jacobsens glathed udnytter Palsbo fremragende, og desuden ses Lis Løwert, Bjørn Watt Boolsen, Hass Christensen, Elith Pio, Louis Miehe Renard, Vera Gebuhr og Ejnar Juhl.
Ifølge Erik Ballings erindringer var hans læremester Palsbo i sine seneste leveår meget svær at omgås og arbejde sammen med. Balling måtte overtage instruktionen af Palsbos Vi arme syndere, og så var det tragisk nok slut med dansk films enfant terrible.
DK4, kl. 20.30-22.15

Luftens vovehalse
*Denne fine studie i desillusion er fra en tid – 1969 – da amerikanske mainstream-instruktører godt kunne arbejde yderst personligt med film, der ikke umiddelbart havde den helt store brede appeal.
Her er det den nyligt afdøde John Frankenheimer, som fortæller om en trio af omrejsende faldskærmsudspringere, der besøger en lille by i Kansas for at give deres opvisning. De er i virkeligheden en lille cirkustrup. som for hvert show sætter livet på spil.
Frankenheimer udviklede sig i slutningen af 1960’erne til en instruktør, som både havde selvdestruktion som tema for sine film og for sit eget liv (han blev alkoholiker). Og selv om Luftens vovevahlse indeholder spektakulære afsnit af den art, Frankenheimer tidligt blev kendt for, er filmen først og fremmest et intimt stemnings-drama om to tilværelsesformer: provinsbyens stillestående lilleverden sat over for det farende folks rodløshed.
Ja, en Herman Bang ville nok have værdsat denne neddæmpede provinsskildring sat relief af luftakrobaters farefulde show. - Burt Lancaster, Gene Hackman og Scott Wilson er de tre udspringere, og Deborah Kerr den provinskvinde, Lancaster har et forhold til.
The Gypsy Moths.
TCM, kl. 22.00-23.50

Mopi@Information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu