Læsetid: 1 min.

Forsvarsministeriet topper klageliste

Ombudsmandens årsberetning for 2001 er en uofficiel top-10 over, hvilke myndigheder der oftest udfører kritisabel forvaltning
3. oktober 2002

Forsvarsministeriet er den statslige myndighed, der klarede sig dårligst gennem 2001 – set med Ombudsmandens briller.
Samtlige klagesager (fem i alt), som Ombudsmanden optog til realitetsbehandling inden for Forsvarsministeriets sagsområde, gav nemlig anledning til kritik og/eller henstilling, fremgår det af den netop offentliggjorte Årsberetning 2001 fra Folketingets Ombudsmand.
Selv om andre statslige myndigheder havde langt flere sager til realitetsbehandling hos Ombudsmanden, var andelen af kritisable sager markant mindre.

Kritik i 57 sager
Inden for Justitsministeriets sagsområde kom der således kritik/henstillinger i 57 ud af 253 realitetsbehandlede sager (23 procent). I Socialministeriets 149 sager var der kritik/henstillinger i 32 sager (21 procent), mens Fødevareministeriet fik kritik/henstillinger i fem ud af 11 sager (45 procent).
Tallene for Trafikministeriet var seks ud af 22 sager (27 procent), og for Ministeriet for Udlændinge, Indvandrere og Integration én ud af tre sager.
I alt kom Ombudsmanden med kritik/henstillinger i 141 ud af 726 realitetsbehandlede sager (19 procent) hos statslige myndigheder, mens tallet var lidt højere for kommunale myndigheder: I 28 ud af 103 realitetsbehandlede sager fandt Ombudsmanden grund til kritik/henstillinger (27 procent).

Sagsbehandlingstid
Ombudsmanden har de senere år fået stadig flere klager, og 2001 var ingen undtagelse: 3.689 klager kom der fra borgerne, en stigning på knap 200 i forhold til året før.
I 2001 måtte borgerne også vente en smule længere på at få Ombudsmanden til at færdigbehandle deres klager: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de realitetsbehandlede sager steg til 165 dage i forhold til 160 dage året før.
Stigningen i sagsbehandlingstiden hænger ikke kun sammen med større travlhed hos Ombudsmanden. Også kritiserede myndigheder (og klagere) har været længere tid om at svare:
Den 1. juni i år havde Ombudsmanden således 214 sager, der var mere end 17 måneder gamle. Heraf afventede 92 (dvs. 43 procent), at den kritiserede myndighed skulle besvare henvendelser fra Ombudsmanden. Det er en stigning i forhold til året før, hvor ’kun’ 37 procent af ’langtids’-sagerne ventede på svar fra den kritiserede myndighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her