Læsetid: 2 min.

Harlekin fører penslen

Fra første penselstrøg er der cirkus og teater på Johansens lærreder, og det virker logisk, at han måtte blive en fornyer af teatermaleriet
8. oktober 2002

Udstilling
Det er meget muligt, at skoven falmer trindt om land, men oppe på Gl. Holtegård har man siden 6. september kunnet tage del i et farveorgie, der nok kan fyre op
under det gode humør. Kunstneren er Svend Johansen, som sammen med Vilhelm Lundstrøm, Axel Salto og Karl Larsen, fordanskede den europæiske avantgarde.
»Jeg flakkede rundt som en lille blomst fra bi til«, sagde Johansen selv, og under sin omflakken lærte han af alle de nye strømninger, kubismen, ekspressionismen, abstraktionen, og blandt hans særlige forbilleder må man nævne Matisse, Chagall, Léger, Dérain og cirkusmaleren Emile Othon-Friesz.
med dristige dekorationer, der brød med den hidtidige illusionisme. Bl.a. lavede han scenografi til vennen PHs revyer.

Høj komik
Mens Hans Scherfig lavede urskovsidyller, hvor giraffer og elefanter spankulerede rundt, malede Svend Johansen et lille hyggelokomotiv, der tøffer rundt midt ude i junglen. Hans billeder opviser en fin alliance mellem fantasi og humor. I den berømte dysmorfisme-debat efter den første danske avantgarde-udstilling i 1918 blev Svend Johansen og de tre andre ’fænomener’ i kunstnergruppe ’De Fire’ diagnosticeret som vanvittige, men på Gl. Holtegård er det det vittige, som dominerer. Hans billede af hvilende jægere, hvor to feminine dandyer slænger sig i græsset, er høj komik, ligesom billedet af Christian V til hest er ustyrlig morsomt. Storm P. er sjov som tegner, men som maler er Svend Johansen langt skæggere. Han er en Harlekin, der generøst deler ud af sit farverige vid. Hans Slaraffenland er dannet af et overflødighedshorn omgivet af isvafler, slikpinde og lakridspiber.
En anden side af Johansens talent viser sig i hans rødglødende Matisse-inspirerede interiører, som man gerne gad møblere sine vægge med. Blandt de københavnske eksteriører er det selvfølgelig Kongens Nytorv med Det Kongelige Teater, der tager prisen.
Nogle franske eks-teriører røber, at han her hentede sin væsentligste inspiration uden for Danmark. Men al frankofili til trods finder man i hans værker en meget fordansket udgave af den internationale avantgarde. På den aktuelle udstilling af avantgarden 1909-1919 på Statens Museum for Kunst er Johansen repræsenteret med det store maleri Krigen fra 1916, og krigen er her en tea-tralsk duel mand-til-mand, hvor krudtrøgen stiger som glade sommerskyer. Han er ikke en maler på liv og død, men en maler af liv og lyst.
Udstillingen er ledsaget af et smukt katalog med to artikler om hans placering i dansk modernisme og hans betydning som scenograf plus et
underholdende og oplysende essay af Poul Henningsen.

*Sven Johansen på Gl. Holtegård. Udstilling til 10. nov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu