Læsetid: 4 min.

’Jyllands-Politiken’ slår hårdt

De metoder, der i disse dage bruges i kampen mellem landets to største mediehuse – Berlingske Officin og fusionen mellem Jyllands-Posten og Politikens Hus – er for branchen uhørt hårde
19. oktober 2002

Kommentar
Fredag den 11. oktober blev det afsløret – i Jyllands-Posten – at Berlingske Officin i den seneste valgkamp bidrog med 150.000 kroner til Venstre og Det Konservative Folkeparti. Officinets øverste direktør, Joachim Malling, nåede at undskylde sig med, at han foruden at udgive flere aviser driver industrivirksomhed, inden han tøvende meddelte, at støtten fremover vil ophøre.
Torsdag den 17. oktober fulgte en ny afsløring – denne gang i Politiken – om, at Berlingske Tidendes chefredaktør, Karsten Madsen, plejer endog meget tætte forbindelser til statsminister Anders Fogh Rasmussen. Madsen har i private breve til Fogh understreget, at han er regeringens ’defensor’, og at han har så meget behov for et personligt møde med statsministeren, at han gerne vil bytte med et stort interview i avisen.
Begge sager er stærkt pinagtige for Berlingske – der ud over Berlingske Tidende også udgiver BT, Weekendavisen og har den dominerende aktiepost i en række andre medier, herunder JydskeVestkysten og Århus Stiftstidende. Den tætte forbindelse til den borgerlige regering er ikke overraskende, men det er selvfølgelig aldeles uheldigt for Karsten Madsen, at han ligefrem skilter med det i private breve til statsministeren. Hvis nogen virkelig troede, at Berlingske Tidende på lederplads var politisk uafhængig, så er modbeviset nu faldet.
Det er imidlertid interessant at bemærke, at de to afsløringer står i de to aviser, som er den direkte konkurrent til Berlingske – nemlig i fusionsaviserne Jyllands-Posten og Politiken. De to blade har af indlysende årsager gode grunde til at sværte deres hovedmodstander til. Men kan man egentlig sige, at den opførsel, som Berlingske Officin har udvist, er meget anderledes end Jyllands-Postens og Politikens?
Berlingske Tidendes Karsten Madsen har aldrig lagt skjult på sit politiske ståsted, siden han blev chefredaktør – og læsning af avisens ledere efterlader ingen tvivl om, at vi har at gøre med en borgerlig avis. Man kan sige, at Madsen toner rent flag, når han fremtræder som politisk kommentator – ja, han har faktisk ikke selv kaldt sig uafhængig. Man kan være uenig med Madsen – og man kan undre sig såre over, at han ligefrem udråber sig selv til regeringens forsvarer – men man kan altså ikke undre sig over, at han er borgerlig.

Politisk tilhør
Jyllands-Posten og Politiken har imidlertid også tydelige politiske synspunkter – også selv om de kalder sig uafhængige. Jyllands-Posten bakker på lederplads fuldt og helt op om VK-regeringen – og blev i den seneste valgkamp anklaget for, på de redaktionelle sider, at gå de borgerliges ærinde med politiserende og manipulerende artikler om flygtninge og indvandrere.
Politiken er fuldstændig imod den nuværende regering, men anbefalede i klare vendinger i dets ledere op til valget, at den hidtidige SR-regering beholdt magten. Man kan med andre ord sige, at såvel Jyllands-Posten, anført af Jørgen Ejbøl, og Politiken, ved Tøger Seidenfaden, også har givet deres aviser et politisk tilhørsforhold.
Den voldsomme kritik af Berlingske skal derfor også læses ind i den store og langt mere alvorlige rivalisering mellem de to store mediehuse. Siden Jyllands-Posten og Politikens Hus mandag den 23. september meddelte deres overrumplende fusion, er magtkampen taget til i styrke.
Umiddelbart tabte Berlingske Officin dets chance for at komme i alliance med et af de andre to store bladhuse – og det er såmænd alvorligt nok. Siden har to af de store regionale aviser – nemlig Nordjyske Stiftstidende og Fyns Stiftstidende – forladt et annoncesamarbejde, som Berlingske står i spidsen for. I stedet har de indgået en aftale med ’Jyllands-Politiken’, der betyder, at det nye annoncefællesskab kan tilbyde de lukrative landsannoncer i de dominerende medier i landets fire største byer på en gang – København, Århus, Odense og Aalborg.

Strategisk fejltrin
Men ud over disse to meget alvorlige slag i hovedet på Berlingske – oven i købet krydret med uheldige historier om partistøtte – har øverste direktør Joachim Malling på få uger formøblet en meget gunstig situation for sin koncern. Det virkeligt vigtige for de to store bladhuse handler nemlig om at bringe sig i den mest fordelagtige position op til den forventede privatisering af TV 2 og den planlagte udlicitering af en fjerde og femte landsdækkende radiokanal.
Hidtil har de tre store morgenaviser valgt at søge sammen – og det har været åbenlyst, at VK-regeringen har været meget åbne over for denne tanke. Den mulighed eksisterer ikke længere – idet ’Jyllands-Politiken’ nu byder alene. Hvis de oven i købet kan få deres nye annoncevenner i Nordjyske Stiftstidende og Fyns Stiftstidende med i et fælles bud på TV 2, vil de stå endog meget stærkt – klart stærkere end Berlingske.
Hvis regeringen alligevel skulle begunstige Berlingske Tidende med TV 2, vil andre med baggrund i den seneste uges afsløringer af tætte bånd mellem avisen og regeringen kunne klage over en politisk favorisering.

Berlingskes mulighed
Man kan ikke undgå at beundre, hvordan Jyllands-Postens nuværende chefredaktør og den kommende formand for ’Jyllands-Politiken’, Jørgen Ejbøl, igen har vist sig som mestertaktikeren og nu er dansk presses stærke mand.
Spørgsmålet er, hvordan et svækket Berlingske Officin vil svare igen? Et første træk kan meget vel blive at indlede et samarbejde med gratisavisen metroXpress, der med dets indtog i København ikke blot har drænet Berlingske Tidende og BT for både annoncer og læsere, men også har betydet, at koncernen har tabt et stort tocifret millionbeløb på dets egen gratisavis, Urban.
Det ville derfor ikke undre, hvis Berlingske indleder et samarbejde med metroXpress, der ville betyde, at Urban ophører med at eksistere. Sidegevinsten vil være, at Berlingske Officin derved ville kunne indgå i et strategisk samarbejde med den koncern, der står bag metroXpress, nemlig Modern Times Group, der også ejer bl.a. TV3. Et samarbejde, der ville kunne genetablere Berlingskes position som en kvalificeret byder på det TV 2, som alle tror på vil kunne generere masser af penge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her