Læsetid: 2 min.

Ikke et ord om boliger

Der er tæt kontakt til perronen, men langt fra station Ørestad til boligbyggeri
18. oktober 2002

(2. sektion)

Interface
Interfaces kaldes overgange nutildags – her overgangen mellem by og station, og mellem station og tog. Og i den københavnske udgave er grænsen mellem perron og skinner udformet som forskydelige glasvægge. Bag dem kører togleverandøren Ansaldos vognsæt ind på stationen og holder (efter planen og koncepterne) lige ud for glasskydedørene.
Både vægge, vogne og stationsafsnit er underordnet et modul på godt fem meter, og de korte togsæt sikrer trinløs overgang mellem perron og vogngulv, fordi skinnerne kan lægges retlinet langs de bevidst korte stationsafsnit.
Perronerne er såkaldte ø-perroner med skinner på begge sider, blandt andet af pladsmæssige grunde. Men noget af det vanskeligste at planlægge og forudse har passagermæssigt været retningsflowet i myldretid, fordi prognosematerialet fra starten var mangelfuldt.
Inde i byen viser stationerne sig som glaskasser om elevatorerne, og ovenlys som pyramider op af gadearealet.
Ude på det flade Vestamager løfter banen sig sine steder som højbane gennem kommende Ørestad. På nærmere hold lidt klodset i KHR-arkitekters søjledesign og med glasvinger som stationstag i PLH-arkitekters udformning.
Stationstagene er tænkt som landemærker i kommende erhvervs- og boligbyggeri mellem eksisterende Amagers villabebyggelse og de fredede arealer ud mod Avedøre og Kalvebod.
Det er provenuet fra det forhåbentlige salg af de byggegrunde, som oprindelig var det tænkte økonomiske grundlag for den nye metros forskellige arme. Siden sprængte banen budgetrammen. Men foreløbig har grundsalget ikke sprængt Ørestadselskabets pengeskab.
Direktør Anne-Grethe Foss (som var DSB-medlem i den trojka, der i starten af 1990’erne fik ideen til den økonomiske metrokonstruktion) er stadig optimist. På spørgsmålet om, hvordan udsigten på en metrotur i området vil være om 30 år, ser hun for sig parkomgivelser med uddannelsesinstitutioner: et nyt åbent gymnasium, en it-højskole og universitet lidt nord for Danmarks Radios opsigtsvækkende koncerthus med arkitekten Jean Nouvels glimtende lysvægge. Og længere sydpå det kæmpestore varehus Field’s, nabo til Hotel Pro Formas multiteater, som arkitekten Knud Fladeland tegner, for foden af Henning Larsens sorte Ferring-pegefinger.
Boliger meldte historien ikke noget om ved den gennemgang, direktøren holdt på et seminar hos Dansk Design Center for to uger siden. q

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her