Læsetid: 3 min.

The story of my life

Virksomheder skal blive bedre til at iscenesætte sig selv. ’Chief Imagination Officer’ Rolf Jensen viser vejen
23. oktober 2002

Portræt
Rolf Jensen ville gerne forære sin bog til byggematadoren Kurt Thorsen. Ikke så meget fordi Kurt Thorsen har brug for den, men fordi han om nogen har forstået at iscenesætte sig selv.
Det er fremtidsforsker og erhvervsguru Rolf Jensens opskrift på succes, hvadenten man er en person eller en virksomhed. Det er fortællingen, der er det centrale.
Fortællingen om Rolf Jensens liv kan læses ved at gå ind på Dream Company’s hjemmeside. Den lyder omtrent sådan her:
Det stod ikke skrevet, at Rolf Jensen skulle blive til noget stort. Han blev født i en tid med »knaphed på fødevarer og materielle goder.« Men hans »tidlige ungdom faldt sammen med industrisamfundets storhedstid,« som den unge Rolf forstod at gribe.
Han fik sig en solid uddannelse som cand.scient.pol. Pludselig stod alle muligheder åbne, men klog af skade valgte han »en tryg og sikker løbebane« og gjorde karriere i tre forskellige ministerier.

På dybt vand
Men jobbet som embedsmand bekom ikke Jensen vel. I 1983 blev »behovet for at blive bedømt på sine resultater« påtrængende. Han valgte »at opsige sit trygge job og springe ud på dybt vand« i en stilling på det dengang økonomisk skrøbelige Institut for Fremtidsforskning.
Og så videre og så videre. Pointen er klar: Rolf Jensens liv er ikke bare en række datoer og begivenheder, men derimod en dramatisk fortælling om en dreng af beskedne kår, der kæmpede sig frem til, hvor han står i dag: med bestselleren The Dream Society (oversat til otte sprog) bag sig og som leder af sin egen virksomhed, Dream Company a/s.
Fortællingen om Rolf Jensens liv har ét formål: at sælge produktet Rolf Jensen, foredragsholder, skribent og Chief Imagination Officer.
Rolf Jensens tanker er nyskabende i en grad, så det danske sprog må melde pas. I den seneste bog, HEARTSTORM, der udkommer i dag, bygger forfatteren videre på tankerne fra bestselleren The Dream Society, der placerede begrebet storytelling som det centrale begreb for virksomheder, der ønsker at sælge deres varer.
Budskabet var og er, at i et samfund, hvor de basale behov er dækket, må virksomheder gå skridtet videre i deres markedsføring. Et godt produkt er ikke længere nok – det er til nød en forudsætning. Det altafgørende er derimod den oplevelse, der knytter sig til produktet, fortællingen om det.

Gode historier
Seneste bog er en operationalisering af begreberne fra The Dream Society. En instruktion i, hvordan virksomhederne i praksis kan fortælle historier, som kan indgå i virksomhedernes branding, corporate image og – nå ja – interne kommunikation.
De gode historier er ikke målet i sig selv. I sidste ende handler det om, at virksomhederne skal sælge flere varer. Men Rolf Jensen er overbevist om, at vejen til forbrugernes lommer går gennem deres hjerte. Og det nås nu engang bedst ved at fortælle gode historier, som forbrugerne kan leve sig ind i og identificere sig med.
Rolf Jensens model til god storytelling tager udgangspunkt i klassiske fortælleteknikker. Han mener, at virksomhederne kan lade sig
inspirere af for eksempel aktantmodellen, som Rolf Jensen har omdøbt til rollelisten: En liste over personer, der altid er gode at have med i en historie.

Sine drømmes mål
Fremtidsforskerens foretrukne historier er fortællingerne om helte, der må igennem mange pinsler, før de endelig når i havn. Han fremhæver selv Odysseen og Sylvester Stallones Rocky.
Farerne har vel nok været knap så mange og modstanden knap så stor. Men essensen i Rolf Jensens livsfortælling er den samme: Efter at være gået grueligt meget igennem, når hovedpersonen sine drømmes mål. Her er det blot hverken havnen i Ithaka eller titlen som verdensmester i sværvægtsboksning. Men derimod en stilling som Chief Imagination Officer i Dream Company a/s.

*www.dreamcompany.dk

*Rolf Jensen Født 1942. Tidligere direktør for Instituttet for Fremtidsforskning. Forfatter til bestselleren ’The Dream Society’. Stifter og Chief Imagination Officer i Dream Company a/s

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu