Læsetid: 5 min.

Dramaet bag mikrofonen

Efter 70 år drøner Radioteatret derudad med 22 stykker om året, og sætter dermed perspektiv på krisen i teaterverdenen. Senest har Zentropa endda fattet interesse for genren, og har produceret en serie til radioen
28. november 2002

Radioteater
Radioteater. Man ser for sig vandkæmmede pæne små drenge, der sidder foran ’tragten’ på gulvtæppet hjemme i stuen, mens fader sidder i lænestolen og pulser på piben, og moder strikker endnu et par stribede vintersokker. Solgryn står i baggrunden, og ud af tragten skratter fortællingen om Det tredje glas og det hele ses i sort/hvid.
Sådan er måske mange nutidsdanskeres forestilling om radioteater. Dengang livet var så kedeligt og underholdningstilbuddene så få, at en række replikker krydret med teatertorden og raslende blade, kunne lægge gaderne øde.
Men radioteater findes stadig den dag i dag, hvor verden opleves i farver, og internettet har fået sin egen Bredgade. Og DR’s radioteater er faktisk ret moderne og nyskabende, hvis det skal sige det selv, og derfor hedder det faktisk slet ikke radioteater mere – men har skiftet navn til det mere stjernestræbende Radio Drama.
Vi kigger ind bag mikrofonen og ser, hvordan optagelserne foregår i radioteatret af i dag.

Ræv uden halsbetændelse
I Radiohuset på Rosenørns Allé i København finder man nede ad trappen og lidt til venstre studie 7. Her lyser den røde lampe, og skuespillerne Lars Mikkelsen og Tammi Øst er som hhv. Macbeth og Lady Macbeth i gang med optagelser til Shakespeares berømte stykke.
»Hvad nu min konge?,« spørger Lady Macbeth, og repliceres af Lars Mikkelsen: »Vi har kun såret slangen, ikke dræbt den.«
I teknikrummet sidder Ole Kröll imellem de tre store spolebåndoptagere, den store 24-kanals mixerpult og to digitale optagere. Han er instruktør på denne den første opsætning af Macbeth i radioteatret, og sidder og lytter intenst til skuespillerne. Teknikeren Solveig Berger må dog lige afbryde, fordi scenografens vejrtrækning kan høres på optagelserne og Ole Kröll benytter straks pausen til at rette lidt på Lars Mikkelsens stemme.
»Prøv knap så klemt en stemme og i stedet mere bitterhed. Som en ræv uden halsbetændelse,« instruerer Ole Kröll, og inden optagelsen går i gang igen indføjer han også lige et suk i Tammi Østs tekst, ligesom der lige skal rettes lidt på lyden af de skridt, hun tager.
»Nogle gange må vi lægge skridt på bagefter, hvis det ikke passer første gang,« forklarer Ole Kröll.

Formiddagsoptagelser
Efter endnu få minutters optagelse er dagens første scene færdig.
»Skide godt. Tusind tak!,« råber instruktøren over intercom til studiet. »Nu skal vi videre til scenen med morderne,« fortsætter han og siger farvel til Lars og Tammi, og goddag til blandt andet Lars Bom og Henrik Jandorf, der skal spille næste scene.
Optagelserne foregår altid om formiddagen, fordi det giver mulighed for at vælge mellem mange flere skuespillere, der normalt ikke har tid resten af dagen, og skuespillerne er som regel kun i studiet kort tid af gangen. Radiospillene spilles altså ikke i fuld længde med alle skuespillere samlet på en gang, som man ser i teatret. De enkelte replikker klippes sammen af instruktøren til et helt stykke, og faktisk er det slet ikke sikkert, at de medvirkende møder hinanden, før stykket er færdigt.

Mere inderligt
Efter endnu en scene og endnu et par rettelser af vokaler og tempo, og lidt trampen rundt i nogle tørre efterårsblade, for at lave den rigtige skovlyd, er endnu en af de 18 optagedage, der er afsat til Macbeth ovre, og forude venter et par ugers klippearbejde for Ole Kröll, inden stykket er klar til sending i marts.
Han har i mere end 30 år instrueret radioteater i både Danmark og Sverige, og nyder samarbejdet med skuespillerne.
»Jeg har indtryk af, at mange skuespillere virkeligt godt kan lide at komme her. Der er en speciel inderlighed over radioteater, de får lov at bruge deres fag mere og så er det udfordrende kun at arbejde med en sans. I dag måtte jeg f.eks. bede Lars Mikkelsen om at tilføje mere bitterhed til stemmen, mens der for Tammi, der stod over for ham og kunne se hans ansigtsudtryk, slet ikke var tvivl om, at han var bitter. Men lytteren kan altså ikke se hans ansigtsudtryk Alt skal formidles via lyden, også noget så visuelt som et ansigtsudtryk,« siger Ole Kröll.

Nye former
Han står for den klassiske måde at optage radioteater på, men Radio Drama-ledelsen har fornylig besluttet at eksperimentere med andre former, og har derfor inviteret en række dramatikere til at forsøge sig med mediet. En af dem er instruktøren Daniel Wedel, som er i gang med optagelser i et af de huse i Radiohusets gård, som man åbenbart ikke rigtigt ved, hvad man ellers skal bruge til. Vi går op af en udvendig ståltrappe og finder på første sal et rum, hvor skuespillerne Bjarne Henriksen, Henrik Noel Olesen og Mehrdad Zamani
Julefrokostmødet er selvfølgelig fiktion og skal arrangeres for medarbejderne i det lille pakkeri, som udgør rammen om radiospillet. Rundt omkring i lokalet står pakkeborde, med det karakteristiske brune papir, mens beskidte DR-tallerkner, tomme flasker og fyldte askebægrer vidner om utallige pauser i optagelserne.
Stykket hedder Bliv dansker på fire uger og er et aktuelt indlæg i integrationsdebatten, og en direkte følge af et nyt lovtiltag, der fra nytår giver kommunerne mulighed for at købe sprogundervisning for indvandrerne andre steder end i sprogcentrene, forklarer Daniel Wedel.
»Den måde, jeg arbejder på, er markant anderledes i forhold til traditionelt radioteater. Vi har ikke noget manuskript, men kun en række fikspunkter i historien. Jeg fortæller skuespillerne, hvad scenen handler om, og hvor den skal starte og slutte, og så er resten ellers improvisation,« forklarer Daniel Wedel.
I pakkeriets ’frokoststue’ skal mødet om julefrokosten fortsætte og skuespillernes nervøse grin forstummer, da Daniel Wedel råber: »Klar til optagelse ... og værs’go’.«

Zentropa laver radio
»Fordelen ved at lave radioteater i forhold til anden fiktion er, at man er meget mere fri til at vælge locations. Man kan nemt springe rundt i geografien, for det er kun lyden, der skal laves om. Det er ikke helt så nemt på tv og teater.«
Stykket er det sidste Daniel Wedel laver for DR. Han har været tilknyttet Radio Drama som både freelancer og fastansat instruktør i en årrække, men skal fra nytår til Tyskland og lave radiospil for WDR i Köln.
»I Tyskland har man så mange radiostationer, at man har egentlige produktionsselskaber kun for radio-fiktion, ligesom vi kender det fra tv-verdenen herhjemme. Men måske kommer det også på radio-området i Danmark,« siger Daniel Wedel og henviser til Zentropa, der som det første
private produktionsselskab har produceret radiospilserien Alle har vi været små, der sendes i december.
»Jeg tror, at man vil se meget mere af den slags. I hvert fald er radioteatergenren langt fra død – den er jo faktisk genial til nutidens fortravlede liv. Man kan lave alt muligt andet imens man lytter – vaske op, surfe på nettet eller andet,« siger Daniel Wedel.

*Radio Drama kan høres hver mandag aften kl. 21.10 på P1 (premierer) og søndag eftermiddag kl. 14.00 på P2 (genudsendelser). Fra nytår lægges sendetiderne om

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her