Læsetid: 2 min.

Film i tv

16. november 2002

Paradisets børn
*Marcel Carné var manden, der kunne forløse Jacques Préverts pragtmanuskript til dette storværk, optaget i 1943-45. Det er en af de indiskutable milepæle i fransk filmhistorie. Her er spirituelt melodrama, store følelser i forfinet udtryk, udsøgte tidsbilleder og skæbner med virkeligt romantisk vingesus.
Vi er i 1840’ernes Paris, hvor to meget forskellige teaterstjerner tændes – en sart, vittig mimiker spillet af Jean-Louis Barrault og en virtuos, robust parade-skuespiller, fremstillet af Pierre Brasseur. De udvikler sig fra markedsgøgler-status til den ’store kunst’, men skærer aldrig folkelighedens rødder over. Teatret er ikke for de fine, men for ’paradisets børn’, det vil sige folk på galleriet, der oplever alt spontant.
Begge komedianter henter deres største inspiration fra ulykkelig kærlighed og må omsætte deres kærlighedsulykke i kunst – et mere eller mindre teatralsk spil for galleriet. De elsker den samme Kvinde, Garance, der er uafhængig, stolt og dog gavmild. Og frem for alt mirakuløst spillet af fænomenet Arletty, på én gang kødeligt nærværende og åndrigt underfundig. Hun var dengang 47 år, men besjælet af en aldersløs poetisk-erotisk glød. Her er klogskab og autoritet, og en pirrende reservation, der får én til at glemme de lettere hærgede træk i forundringen over, at en kvindeskikkelse på én gang kan være så gådefuld og jordbunden.
Foruden Arlettys mesterspil rummer filmen to bravourpræstationer af Barrault og Brasseur, personligheder af stort indre og ydre format. Et andet fortrin er Carnés genskabelse af Paris’ folkemylder, og et tredje Préverts digterisk beåndede dialog.
DR 2, lørdag kl. 12.20-15.30

Kødet skælver
*Allerede i dette kriminalistiske melodrama fra 1997 var Almodóvar i fuld gang med den fornyelsesproces, der har gjort ham til langt mere end en vidunderlig camp- og kultinstruktør med smag for fræk sort humor, overgearede kvinder, sære kostumer og pastelfarvet plastik.
Her i bladet var Eva Jørholt nærmest skælvende af begejstring over Almodóvars nye kunstneriske præcision og kontrol – »uden at han af den grund giver køb på højspændte passioner og det kødelige begær, som altid har været drivkraften i hans film.
Med frydefuld elegance, medrivende energi og absolut præcision drejer han (tilsyneladende) ubesværet den narrative begærskarrusel, som med fatal konsekvens binder fem personers skæbner sammen,« skrev Jørholt.
Almodóvar spidder de spanske macho-idealer i historien om en mand, der efter en uretfærdig fængselsstraf gør alt for at hævne sig på den invalide politimand, der var skyld i hans fængsling. For at nå sit mål må hævneren blive »verdens bedste elsker«.
Filmen bygger frit på en roman af Ruth Rendell, Libe Flesh, og har fine navne som Penelope Cruz, Angela Molina, Javier Bardem, Liberto Rabal og Franecsca Nera i hovedrollerne.
DR 2, søndag kl. 20.40-22.30

Mopi@Information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu