Sidste spil
*nSpillet er poker, og det er ikke hasard. Det afgøres af iagttagelseevne, koldblodig analyse, kombinationstalent, selvbeherskelse og en vis nådesløshed.
»De søde mennesker er altid de letteste af blanke af,« som den unge hovedperson, den fremragende pokerspiller Mike (Matt Damon), betror os i en af sine mange forklaringer af spillets mysterier. Og videre: »Hvis man ikke kan kigge en spille-idiot ud på en halv time, er det én selv, der er idioten.«
Efter mange små sejre satser den jurastuderende Mike sin formue på 30.000 dollars i et opgør med den russiske spillekonge KGB. Hvordan det går, skal ikke røbes, men Mike må igennem mange omskiftelser, før han når frem til det endelige opgør med den djævelske mafia-russer.
John Dahls film fra 1998 gør et meget underholdende forsøg på at indføre os i pokerspillets verden, hvor agtpågivenhed og almene karakter-egenskaber bestemmer udfaldet. Mikes drøm er at brillere ved det årlige verdensmesterskab i Las Vegas, men filmen glemmer ikke spillets mere snuskede hverdagsrealiteter. de tarvelige baglokaler og anløbne kredse, hvor både amatører og professionelle kæmper med kortene. Mike og vennen Worm (Edward Norton) er pokerhajer på jagt efter nemme ofre, men kun den evige taber Worm snyder direkte.
Filmens forbillede er tydeligvis Robert Rossens klassiker fra 1961, Hajen, hvor Paul Newman misbruger sit gudbenådede talent ved billardbordet. Men Newmans ambition, der kun kunne udfoldes på bekostning af forholdet til kæresten, fremstilles i Hajen som rådden og livsfornægtende, når den skal realiseres på kommercielle betingelser. Mens pointen i Sidste spil modsat er, at det ville være livsfornægtende for Mike at undertrykke sine særlige evner.
Matt Damon underspiller Mikes pokerbesættelse og ligner af type slet ikke en kynisk poker-hustler. Det giver ham en vis gådefuldhed og tiltrækkende nonchalance, når han f.eks. i en fin scene sætter en lille forsamling af pokerspillende juraprofessorer til vægs ved at aflæse deres ansigtsudtryk.
John Malkovich frikadeller sig derimod grueligt gennem rollen som den skræmmende KGB.
The Rounders. TV2 Zulu, kl. 20.55-22.55
Kodenavn Nina
*Hvad man end vil mene om Luc Bessons kunstneriske evner, så har han fået en international succes, som få af hans franske instruktørkolleger kender magen til.
Hans voldelige spændingsfilm Nikita fra 1990 imponerede Hollywood-producenterne så meget, at de måtte lave deres egen version af historien med Bridget Fonda i titelrollen som den kriminelle pige, der får en ny chance som hemmelig dræber-agent for en meget hemmeligfuld regeringsmagt.
Både den franske og den amerikanske version fremtræder som en filmisk tegneserie, som er stærkt forelsket i sin egen voldelighed og sin iskolde stilsans. Men med navne som Fonda, Gabriel Byrne og Dermot Mulroney i hovedrollerne er den amerikanske udgave fra 1993 noget mere nuanceret spillet. For instruktion står John Badham.
The Point of No Return.
TvDanmark 1, kl. 21.00-23.15