Læsetid: 2 min.

Film i tv

4. november 2002

Det store gangsterkup
*Her er vi tilbage ved Stanley Kubricks gennembrudfilm fra 1956, og den bør man unde sig at se. Den er forløberen for Quentin Tarantinos Håndlangerne og Pulp Fiction.
En tæt konstrueret film noir, der får sin særlige kvalitet ved at den kontinuèrlige tidsfølge konsekvent ophæves, så man springer frem og tilbage mellem forskellige tidsplaner i historien om et stort anlagt røveri på en galopbane. Med kølig, metodisk præcision samler Kubrick brikkerne i dette puslespil, så der dannes i billede af en lurvet, korrupt og brutal tilværelse. At der kommer grus i gangsternes maskineri er en selvfølge, for hos mesterplankæggeren Kubrick går intet som planlagt.
Handlingsgang og figurtegning rummer klar påvirkning fra John Hustons klassiske Asfaltjunglen, og begge film har den store, mutte Sterling Hayden i den stoiske hovedrolle.
Men Kubricks særlige brudstykke-komposition er den dag i dag uden sidestykke, gennemført med en suveræn skakspiller kølige overblik. Den senere kultfigur Jim Thompson har skrevet dialogen, og i biroller ses markante ansigter som den altid bekymret-forskæmte Elisha Cook, den livsmærkede Jay C. Flippen og eksperten i billige blondiner, Marie Windsor.
The Killing.
Sverige 2, kl. 22.40-23.55

Peter Andersen
*»Det måtte være ham og ingen anden, der skulle give liv og sjæl og blod til Peter Andersen. Mens vi skrev, stod denne store kunstner i mimik og tonefald os stadig for øje og øre.«
Sådan skrev manuskriptforfatterne Holger Boëtius og Axel Østrup i programmet til dette drama fra 1941, hvor den sagomspunde karakterskuespiller og revystjerne Carl Alstrup giver sin danske version af en sælgers død. Som dog ender i en sælgers genfødsel, for den handelsrejsende Peter Andersen, der må se job og familie smuldre omkring sig, redder sig til sidst over i en afklaret ensomhed.
Carl Alstrup var i mange år hovedsageligt husket for Giro 413-hittet Manden på risten, men genopdagelsen af de gamle danske film uddyber billedet af betydelige kunstner. I Peter Andersen spiller han familiefaderen Peter Andersen, handelsrejsende for et firma, der handler med alt fra barberkoste til snørebånd. Han forsørger en krævende kone (en skrap Erika Voigt) og to voksne hjemmeboende børn (en sangvinsk Poul Reichhardt og en mere følsom Inger Lassen). Nedslidt og forhundset får han af lægen kun kort tid at leve i. Det får ham til i sidste øjeblik at stå af ræset. Inspireret af bl. a. den indiske forfatter Tagore oplever han, da han endelig får revet sig løs, påny naturen og livspoesien.
Alstrup, der døde året efter, 65 år gammel, underspiller rollen og kan virke lidt tung og stiv i kropsholdningen. Til gengæld arbejder han utroligt udtryksfuldt med sine armbevægelser og forbløffende fine, slanke hænder. Og instruktøren Svend Methling udmaler nænsomt og med mange velramte detaljer hans sene forvandling. En uretfærdigt overset film.
DK4, kl. 20.30-22.10

Mopi@Information.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her