Thummelumsen
*Gustav Wieds historie er bedst kendt under titlen Livsens Ondskab, både som roman og ikke mindst som en tv-serie, hvor Keld Markuslund spillede Emanuel, med kælenavnet Thummelumsen.
Det sære menneske håber gennem beskeden butiks- og budtjenestevirksomhed at spare penge sammen til at generhverve den fædrene gård, Møllegår-
den. Da han vinder i lotteriet, kommer chancen, men intet går efter forventning.
Emanuel Gregers stadig seværdige filmbearbejdelse fra 1941 domineres af Peter Malbergs krasse portræt af provinsby-originalen bygget på en vis Mellerup fra Roskilde, som også Malberg kendte: »Han var ugift og boede sammen med sin mor og ligeledes ugifte søster,« har Malberg fortalt. »Han var en lille, skævskuldret mand i en bred, firskåren krop på et par tynde ben (...) Det faldt ham aldrig ind at sige jeg, men altid en eller man.«
Thummelumsen har sin hane Mortensen med som minde fra Møllegården, som han har ventet 15 år på at kunne overtage. Med sin stærke Gudsfrygt og totale besættelse af den fædrene gård gør Malberg ham til en særling af ensporet format. Han mister aldrig mister troen på sin store intense drøm midt i fornedrelsen. Malberg var jo en ægte mærkelig skuespiller jo mere underlig hans figur, desto mere overbevisende virker han.
Emanuel Gregers instruktion knirker lidt bedaget, og de berømte scener med ædedolkenes klub virker lidt tamme. Men filmen viser ofte sans for det karske og groteske hos Wied.
DK4, kl. 20.30-22.05
Colorado Territory
*Raoul Walsh var en meget flittig genre-instruktør fra det gamle Hollywood en kontant mand, der i reglen gik den lige vej mod målet. En barsk banan, der ikke spildte tiden på kunstneriske raffinementer, men til gengæld havde et robust, energisk fortælletalent.
TCM kan i aften byde på hele to Walsh-film i den bedste sendetid, De viser, at hans navn ikke borgede for, men dog ind imellem stod for kvalitet.
I den seværdige Colorado Territory (1949) genindspiller Walsh uden blusel en af sine store succeser, gangsterdramaet High Sierra (1941), hvor Humphrey Bogart brød igennem i en tragisk gangsterrolle. Når nu historien var så god, hvorfor så ikke genbruge den i western-sammenhæng, og derfor placeredes Joel McCrea som prærie-banditten, der lige skal have klaret et enkelt kup, inden han lægger den kriminelle løbebane bag sig. Så nemt går det selvfølgelig ikke, for vi er i film noir-perioden, og sortsynet præger både de mørke billeder og filmens dystre atmosfære overhovedet. Virginia Mayo og Dorothy Malone er heltinderne.
Når Walsh derimod mest brugte venstrehånden, lavede han westerns som Silver River, hvor Errol Flynn og Ann Sheridan ses som et prærieægtepar, der får problemer, da Errol dyrker spillelidenskaben og afslører mindre heldige karaktertræk. Her bukker Walsh under for et ordrigt manuskript bygget over David og Batseba-historien.
TCM, kl. 22.00-23.35
mopi@Information.dk