Læsetid: 5 min.

’Forbrug er en håbløs jagt på mening’

Vi shopper for at blive os selv, siger norsk filosof
29. november 2002

Filosofisk
Lars Fredrik H. Svendsen er norsk filosof og forfatter til bogen Kedsomhedens filosofi, der – mod alle odds – er blevet norsk bestseller og udgivet på foreløbig otte sprog. Det er med Svendsens egne ord en bog om meningsmangel og jagt på mening. For ham er Buy Nothing Day – som også markeres i Norge – nogles forsøg på at undslippe en meningsløs jagt på mening.
»Forbrug er en af de mest dominerende meningserstattere. Engang var der tale om nødvendigt forbrug. Siden blev forbrug noget, man greb til for at markere en klasseidentitet. Dagens forbrug er snarere orienteret mod at etablere en personlig identitet. Vi shopper for at blive os selv,« siger Lars Svendsen.
»Vi gør det i høj grad ved at købe symbolværdier fremfor brugsværdier. Det gælder naturligvis ikke fuldt ud. Når jeg køber mælk og brød, tænker jeg ikke så meget på dets betydning for den symbolske konstruktion af mit selv. Og dog, det gør jeg jo nok, hvis jeg køber økologisk mælk i stedet for konventionel mælk.«
»Personligt tror jeg ikke, der er så megen livsmening at finde ad den vej, for sådanne symbolværdier slides op stadig hurtigere. Hvis man hænger sin identitet op på forbrug af symbolværdier, så vil det selv, man skaber, blive lige så flygtigt og ustabilt som mange af de ting, man omgiver sig med.«
– Netop turbulensen og forandringen er for nogle en ganske tilfredsstillende identitet?
»Et stykke af vejen kan det være frigørende, og det er klart, at min generation er i stand til at håndtere mere ustabilitet i omgivelserne, end tidligere generationer. Men ved endestationen vil der stå fuldstændig decentrerede, skizofrene subjekter. Og det er ikke morsomt at være skizofren.«

Drømme skuffer
Lars Svendsen går ikke i forbrugsstrejke i dag.
»Jeg har ikke nogen tro på et stort nej til forbrug, netop fordi forbruget har denne centrale rolle i manges liv. Man vil ikke få held med et budskab om at give afkald, for det vil blive hørt som afkald på livsmening.«
– Så hellere fokusere på forbrugets indhold.
»Det kan jo godt gå an at være lidt mere bevidst om, hvad man køber. Det er muligt at vælge økologiske produkter frem for andre. Og du vil aldrig se mig med et produkt fra Nestlé i hånden,« siger Lars Svendsen med henvisning til Nestlés salg af modermælkserstatning i Afrika (Nestlé er internationalt stærkt kritiseret for via reklamer eller direkte foræring af at lokke afrikanske kvinder til at give deres babyer erstatningsmælk på flaske frem for sundere, gratis modermælk.
– Man kan hurtigt bruge al sin tid på at studere varedeklarationer?
»Vi kan ikke gøre det til et heltidsprojekt. Men der er heldigvis mange NGO’er, der gør opmærksom på, hvordan forskellige selskaber optræder. Og det bliver mere og mere almindeligt med en tredobbelt bundlinje i virksomheders regnskaber – en økonomisk, en økologisk og en socialt-etisk bundlinje. Jeg tror mere på en sådan strategi end på et rungende ’Nej til forbrug’.«
»Den opgave, vi alle har, er at sætte et liv sammen. Og der er ikke en enkelt ting, som kan udgøre en tilstrækkelig livsmening. Vi må søge en konfiguration af delmeninger – via familie, venner, job, hobbies. Det er klart, at det er blevet vanskeliggjort af, at så mange sociale relationer har ændret sig, og så mange solide størrelser er gået delvis i opløsning.«
– Optimister siger, at vi går mod et samfund, hvor forbruget består af oplevelser, fortællinger og drømme, som ikke er materielt funderet?
»Jeg er stærkt uenig i, at informationssamfundet er ved at blive afløst af The Dream Society. Informationssamfundet vil være med os hele vor levetid. Det, der kendetegner den drømmende forbruger – som egentlig er den romantiske forbruger, er en serie skuffelser. Der vil altid være et gab mellem den mening, man drømmer om i objektet, og det man faktisk erfarer i konsumet af det. Altid et gab mellem drøm og realitet. Så denne type forbruger er på hvileløs jagt efter det nye, der kan give mening. Men det nye bliver altid vældig hurtigt vældig gammelt. At leve som drømmende forbruger er et ganske dårligt liv, præget af en serie skuffelser over et konsumobjekt, som aldrig holder, hvad det lover.«
– Buy Nothing Day er et moralsk projekt. Kan man overhovedet tale moral i dag?
»Det er altid en god ide at have et moralsk bagtæppe for det, man gør, men en del af dem, der stiller sig bag sådanne projekter, bliver hurtigt vældig moraliserende og fordømmende. Det er en dårlig strategi, for man når ikke frem til dem, man ønsker at nå. En bedre strategi er at invitere til refleksion over, hvordan vi faktisk lever. I dag er vi jo selvrealiseringsjægere på heltid, så det er en problemstilling, de fleste kan identificere sig med: Hvad slags person ønsker du at blive?«

Bedre egnet etik
»Til det formål er den antikke dyds-etik bedre egnet end den moderne etik, som i høj grad kredser om forbud. Klassisk dyds-etik er en slags selvrealiserings-etik, men med betydeligt mere intelligente normer. Altså: hvad vil det sige at leve et godt menneskeliv? Fører den livsstil, jeg har nu, til realisering af min egen menneskelighed?«
– Hvordan er vilkårene for et sådant projekt? Journalister kan interviewe filosoffer, men er det vejen?
»Jeg giver et par interview hver uge, og mange læser bøger som mine og kommer til foredrag. Jeg taler i sammenhænge, hvor man for 10-15 år siden aldrig ville hente en filosof ind. Så der er en interesse og en åbning. Men det er klart, at jeg ikke konkurrerer særlig godt med MTV.«
Lars Svendsen har spekuleret over det faktum, at hans egen bog er blevet en konsumvare.
»Det blev pludselig den rigtige bog at have med på café og vise frem. Forbrugerismen har en helt forbløffende evne til at gribe ethvert modkulturelt element og optage det i sig. Modkulturen er først og fremmest leverandør af salgbare tegn og symboler til industrien. Derfor er det ikke særlig frugtbart at tænke i mainstream og modkultur længere. Det er mere frugtbart at forsøge at være i mainstream og arbejde derfra,« siger Lars Svendsen.

*Lars Fredrik H. Svendsen taler på mandag kl. 19.30 i Studenternes Hus i Århus, tirsdag kl. 14.30 på Syddansk Universitet og tirsdag kl. 19.30 i Filosofisk Forum, Studiegården i København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu