Læsetid: 3 min.

Fortjent hæder

DR har vundet en Emmy for ’Rejseholdet’ og konsoliderer dermed dansk tv-dramatiks succes ude såvel som hjemme
27. november 2002

Kommentar
Ude i TV-Byen er de stolte. Og det er da heller ikke så svært at forstå. DR’s succesfulde tv-serie Rejseholdet, der på toppen havde halvanden million seere pr. afsnit, vandt natten til tirsdag en Emmy som bedste ikke-amerikanske dramaserie.
Det er første gang, at en dansk tv-serie har vundet den prestigefyldte tv-Oscar – ja, det er første gang, at en dansk tv-serie overhovedet er blevet nomineret. Det fejrede DR i går ved at vise afsnit fra serien på tv-skærme rundt om i TV-Byens foyer og samtidig gøre opmærksom på, at Rejseholdet – som handler om en håndfuld kriminalfolk fra Rejseholdets drabsafdeling – altså kan købes på video og dvd.

Friskhed og indlevelse
I sit udgangspunkt er Rejseholdet en traditionelt opbygget krimiserie efter amerikansk forbillede, hvor lige stor vægt lægges på det professionelle arbejde med at opklare forbrydelser og på de mennesker, som står for opklaringsarbejdet. Hvordan man holder en fornuftig balance mellem sit professionelle og private liv, er et af seriens store spørgsmål.
Den kunne måske lige så godt foregå på en taxacentral eller et sygehus. Men de kriminalistiske elementer giver Rejseholdet et genremæssigt præg og en ydre dramatik, som er svært tiltrækkende. Ikke mindst er det interessant at følge de psykologiske reaktionsmønstre hos de berørte under så ekstreme omstændigheder, som mord må siges at være.
Rollebesætningen er et kup. En blanding af kendte og mere ukendte ansigter, forskellige typer og gamle og unge giver spillet og dermed både den ydre og indre handling liv og kulør. Man kerer sig om Lars Brygmanns indadvendte, empatiske la Cour; håber på, at Mads Mikkelsens eksplosive Fischer og Waage Sandøs lidt livstrætte, men såre sympatiske IP får privatlivet til at fungere; og følger spændt med i, om Charlotte Fichs egensindige, kompetente drabschef, Ingrid

Dahl, får bilagt sine stridigheder med Rejseholdets øverste chef, den vrantne og dybt engagerede Ulf Thomsen, spillet af Erik Wedersøe.
Nok er det stereotyper, kendt fra dusinvis af andre serier, men det gode skuespil, den stramme instruktion – varetaget af en række dygtige, yngre filminstruktører – og de som oftest vedkommende historier giver serien en stor grad af friskhed og indlevelse.

Kontinuitet
Rejseholdet foregår i et Danmark, som alle kender – den mest banale danske virkelighed, som provinsbyen jo er – men den er filmet, så det ikke ser sådan ud. Den ene provinsby ligner den næste, og det er ikke ret meget, måtte seriens bagmænd sande, da de skulle i gang med optagelserne.
Derfor besluttede de sig for at bruge en visuel stil, som gennem hurtige klip, et mobilt kamera og kølige farver ikke alene gav indtryk af at være på farten, men også forlenede Rejseholdet med et spændstigt udtryk og en fornemmelse af, at noget gemmer sig under den tilforladelige overflade.
Serien er baseret på virkelige begivenheder, hvilket i flere tilfælde har vakt vrede og sorg hos de efterladte, når et plot er kommet alt for tæt på virkeligheden. Men det giver samtidig serien et skær af autencitet, at den skildrer hverdagens monstre i stedet for at tage den lette vej og færdes i voldsomt maleriske og dermed utroværdige miljøer.
Fra Taxa har serien overtaget konceptet med de faste figurer, der går igen fra afsnit til afsnit. Men hver episode giver de professionelle opdagere en ny udfordring.
Det har på én gang skabt kontinuitet og afveksling og gjort Rejseholdet til en serie, der i høj grad er værd at hædre.

*Læs mere om ’Rejseholdet’ på seriens hjemmeside: www.dr.dk/rejseholdet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her