Læsetid: 5 min.

En frø uden knogler er ikke sprød

Pladeselskabet Crunchy Frog nægter at overgive sig til store bryster, glat layout og hurtige penge. Konsekvensen er en succes, der er til at tage og føle på
27. november 2002

Musik
Sidste år var et sandt anno horribilis for den danske pladebranche. Og indeværende år tegner kun til at blive endnu værre. Men de røde alarmlamper blinker trods alt ikke alle steder i den hårdt prøvede musikbusiness.
Crunchy Frog er titlen på en af Monty Pythons mange absurde sketcher, men det er også navnet på et af de få pladeselskaber – eller labels som det hedder i branchelingoen – der rent faktisk har formået at forene dét at udgive musik med stabil økonomi.
Ved at satse på alternative rockbands og ved at tænke utraditionelt i de forretningsmæssige anliggender er det lykkedes den sprøde frø at få de tjente kroner til at balancere med de brugte – og i den nærmeste fremtid ser det endda ud til, at foretagendet bliver en decideret profitabel affære.
Når der med overvejende sandsynlighed figurerer søde plusser på de fremtidige revisionsopgørelser fra Crunchy Frog, skyldes det bl.a., at Junior Seniors pjankede landeplage »Move Your Feet« lige har udløst en stor pose penge fra Universal International, og at en anden af selskabets opdagelser, de garagerockende The Raveonettes, for ganske kort tid siden skrev en favorabel kontrakt med Columbia USA.

Kærlighed og omtanke
Jesper Reginal, patriarken i frøfamilien, undrer sig ikke videre over succesen midt i den udtalte branchekrise.
»Vi har gjort to ting, som store dele af den danske pladebranche godt kunne lære af. For det første har vi ikke løbet logrende efter bands, som kunne levere hits, men har derimod signet de bands, som rørte noget i os. Vi har ikke taget hensyn til, om de nu lige lå inde med en potentiel succes, men har bare taget dem, vi kunne lide – lige meget hvor mærkelige de så end har været. For det andet har vi sørget for at distribuere vore bands i flere forskellige lande, for eksempel i Tyskland og Holland. Simpelthen for at udvide antallet af potentielle købere.«
Jesper Reginal understreger, at folkene på Crunchy Frog bestemt ikke nøjes med at sidde på det lille kontor i Studiestræde og håndplukke grønne bands og chatte med udenlandske distributører.
»Der følger bogstaveligt talt en ordentlig omgang fodarbejde med dét at være på Crunchy Frog. Man kan for eksempel let komme til at stå i megalange køer på en af de store, internationale plademesser blot for at aflevere en enkelt skive til en af de store dj’s. Det er dødssygt at stå bag hundreder af andre og bare vente, men det er den slags, som kan ende med at bringe vores musik ud til rigtig mange ører.«
»Det var på den måde, vi fik stukket Junior Seniors ’Move Your Feet’ i hænderne på Fatboy Slim, der blev helt vild med skæringen og begyndte at spille den på sine job. Det kedelige fodarbejde er altså noget af det, som kan få vores plader ud til ekstremt mange købestærke ører. Og når det lykkes, glemmer man sgu hurtigt timerne i køerne.«

Noget på hjerte
Den idealistiske ildhu er i følge Crunchy Frogs ankermand noget af det, som kendetegner selskabet i Københavns inderste hjertekammer – har man valgt at udgive en plade, så bliver den fulgt til dørs med knaldhårdt arbejde.
Og der er absolut ikke nogen hurtig genvej til den saliggørende mammon.
»Vi kunne aldrig finde på at udgive en plade, bare fordi vi vidste, at den stensikkert ville sælge. Vi vil fandme ikke tage en eller anden lækker pige med kæmpebryster, få hende til at synge et eller andet fængende nummer, smide et fedt cover på pladen og så markedsføre det – sådan som mange af de store selskaber gør det. Det er vi sgu alt, alt for idealistiske til!«
Crunchy Frog nægter at overgive sig til store bryster, glat layout og hurtige penge. Det understreger Jesper Reginal gang på gang. Men munden under den mørkeblå baseball-kasket taler ligeså ofte om de kriterier, et rigtigt ’Crunchy-band’ skal leve op til.
»Det, vi udgiver, skal have noget på hjerte, og det skal være anderledes fra alt det andet, som allerede findes derude. Det skal være lavet ud af en eller anden form for kunstnerisk nødvendighed. Det må ikke bare være noget, som hægter sig på en eller anden tre år gammel bølge fra England eller USA. Det skal være originalt – om det så er noget, der kan sælge, det taler vi om, efter vi har signet. Det er først og fremmest kærligheden til musikken, som afgør, om vi beder om et bands underskrift.«
Og indstillingen i det trange, lettere kaotiske kontor må have ramt et eller andet i den flagrende Zeitgeist, for priser og nomineringer vælter i disse dage ned over en stor del af de bands, som de fire københavnerfrøer har signet.
»Det er såmænd rart nok med al den positive opmærksomhed, vi får i øjeblikket. At vi var nomineret til de nyligt overståede TV2 Zulu Awards er cool nok. Det er jo folk, som vi respekterer, der har nomineret os – musikentusiaster som Vigga Svensson og Erik Jensen. Men at vi får opmærksomhed fra sådan noget som Danish Music Awards, det er ikke noget, som får os helt op at ringe. Det er da ok med den omtale, nomineringerne giver, men meget mere er der ikke i det. Jo, for resten... det er selvfølgelig altid fedt at få gratis sprut en hel aften på andres regning!«

Den nødvendige sprødhed
Jesper Reginal klukler og slår i tekøkkenets bordplade. Og stemningen omkring direktøren emmer i det hele taget af noget så non-business-agtigt som jovialitet og humor.
»Her på the most happening pladeselskab i Danmark elsker vi allesammen humor. Den har været med os siden begyndelsen i min Nørrebrolejlighed for otte år siden. Humoren er en del af os som mennesker, og den er også en del af vores pladeselskabsprofil.«
»Det er jo ikke tilfældigt, at vi har taget navn efter en sketch af Monty Python. Men det var nu ikke bare sjov og ballade, som gjorde, at vi stjal navnet. I sketchen er der nemlig en karakter, som siger ’If we took the bones out it wouldn’t be crunchy’. Og netop dén sætning fortæller en hel del om selskabets livsgrundlag. Den fortæller nemlig om vigtigheden af, at vi holder fast i vores idealistiske tilgang til musikken.«
»For hvis vi tog idealismen ud af selskabet, ville det jo ikke være sprødt – og det er jo det, vi overlever på. På at være sprøde!«

*På lørdag kan bandsene på Crunchy Frog opleves live på Vega i København. Yderligere oplysninger om Crunchy Frog kan findes på www.crunchy.dk

FAKTA
Den sprøde frø
*Crunchy Frog blev etableret i 1994 af Jesper Sand, Jesper Rofelt, Ulrik Petersen og Jesper Reginal. Indtil videre har Crunchy Frog stået bag 29 udgivelser, deriblandt: Thau: Utah (1994), Superheroes: Dancing Casanova (1998), Junior Senior: D-d-don’t Don’t Stop The Beat (2002) og The Raveonettes: Whip It On (2002).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her