Læsetid: 3 min.

Genbrug er en guldgrube for tysk tv

Fjernsynets fremtid bygger på telefon-quiz, tv-shop og endeløse genudsendelser
20. november 2002

Tysk tv
BERLIN – Alverdens tv-direktører jamrer sig. Licensen er for lav, kabelafgiften giver ikke nok og reklameindtægterne falder. Tv-stationer tjener ikke penge nok, mens udgifterne til journalister og filmrettigheder bare stiger og stiger og stiger.
Situationen er desperat, men redningen er på vej – et par af de tyske tv-direktører har præsenteret hver deres opskrift på, hvordan fjernsynet skal overleve.
For et par år siden blev den lille, kommercielle station RTL2 annoncørernes yndling med Big Brother-programmerne.
De gyldne tider er desværre forbi i dag, annoncørerne har ingen penge (næsten), og derfor har RTL2 udviklet et koncept, der ikke koster noget (næsten): Stationen sender kun genudsendelser af gamle genudsendelser.
Hvis man kigger i avisernes tv-program står der »genudsendelse« ved de fleste af RTL2’s programmer, enkelte gange er der dog tale om en »ny genudsendelse«. Stationen sender bl.a. en uendelig strøm af kagemand-programmer med videoklip af ’Verdens dummeste børn’, der vælter på cykel, ’Verdens dummeste bryllupper’, der vælter på gulvet, og ’Verdens dummeste bilister’, der også vælter.

Køb,køb, køb
Ved hjælp af de omgivende reklameblokke er det lykkedes RTL2 at skabe en sund forretning med genbrug. 200 millioner kr. i overskud, forventer tv-chef Josef Andorfer i år. TV-Shop er en anden, uopslidelig succes. For et par år siden regnede alle med, at Internettet ville overtage dette marked, men forbrugerne griber stadig telefonen, når de skal bestille bilvox, duftserier eller simili-smykker.
En af de store tv-butikker i Tyskland, QVC, melder om 20.000 kunder dagligt. Intet under at tv-stationerne RTL og Sat1 forlængst er gået ind i branchen. Oplysninger om omsætning er sparsomme, men så meget kan afsløres:
»Vi er meget, meget tilfredse,« siger RTL-talsmanden Irene Breil til Süddeutsche Zeitung. Et tredje overskudsgivende koncept kommer fra den lille station Neun Live. Udsendelserne her går ud på, at seerne skal ringe ind og forsøge at vinde en mindre pengesum. Hele dagen, hver dag.
Fidusen er, at hvert opkald til stationen koster godt 3,50 kr. – og naturligvis er det kun et fåtal af seerne, der slipper igennem til studieværten, der ikke engang lader alle vinde.
I dette forretningsår regner Neun Live med at få over 200 millioner opkald, og stationen forventer derfor et overskud på omregnet 150 millioner kr. Et ganske pænt resultat i betragtning af, at stationen kun har 70 ansatte.
»Vores koncept er så chokerende, fordi det er så simpelt,« jubler tv-direktør Christiane zu Salm, der selv ejer tre procent af stationen og derfor har ekstra grund til glæde.

Vind et job
På det seneste har Neun Live-direktøren fået større ambitioner.
»Der må da findes andre grunde til, at folk ringer til en tv-station, end at de kan vinde 100 euro. Disse muligheder vil vi udnytte med tiden,« sagde hun til Financial Times tyske udgave i september og antydede, at seerne i fremtiden kan bruge deres telefon til at blande sig i politiske og samfundsmæssige forhold og problemer.
Det virkelige problem i Tyskland er arbejdsløsheden. Fire millioner har ikke noget job, men her tilbyder Christiane zu Salm sin hjælp: Neun Live vil lade sine seere stemme om, hvem i en gruppe af jobsøgende, der skal have hovedgevinsten, et job!
Desværre kan man ikke sige, at Christiane zu Salms idé er blevet modtaget i den positive ånd, den blev fremsat i: Det tyske socialforbund (VdK) – en interesseorganisation for pensionister, krigsinvalider og erhvervsskadede med mere end en million medlemmer – har protesteret skarpt.
»Den, der misbruger arbejdsløse til udstilling, spiller på skamløs og menneskeforagtende måde på folks frygt og håb,« udtalte VdK-præsidenten Walter Hirrlinger.
Hos det tyske LO (DGB) var tonen ikke mildere.
»Arbejdsformidling hører ikke hjemme i et tv-show. Det skal professionelle klare.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu