Læsetid: 5 min.

Italiensk for begyndere

Inspireret af en italiensk form for narkobehandling har kunstneren Ulla Kampmann taget initiativ til en udstilling med en række førende billedkunstnere i et værested for narkomaner på Vesterbro i København
29. november 2002

(2. sektion)

Social kunst
I Oehlenschlægersgade på Vesterbro i København findes et værested for narkomaner, hvor man kan se god kunst lige nu. I den sidste måned har der været en udstilling med deltagelse af Seppo Mattinen, Arne Haugen Sørensen, Jo Møller, Pernille Clausen og Erik Clausen.
Arrangøren, Ulla Kampmann, er maler og bor i Italien. Hendes tilgang til projektet er er ikke traditionel i kunstnerisk forstand:
»Det begyndte for mange år siden, hvor min mand havde en slagterforretning; dér arbejdede en ung mand, som pludselig forsvandt. Senere dukkede han op og fortalte, han havde været i London, der havde han blandt andet været i koma efter en overdosis. Fernando, min mand, sagde så umiddelbart, at han ville hjælpe, uden at vide, hvad han gik ind til. Så den unge mand boede og arbejdede hos os i nogen tid, og vi holdt hele tiden øje med ham, indtil en weekend, hvor han tog ind til sin mor i Rom. Hun forstod måske ikke helt situationen, i hvertfald gav hun ham nogle penge, fordi hun syntes, det var synd, den unge mand bare arbejdede gratis. Så forsvandt han igen, det gik helt galt, og moderen kom til os og fortalte, han havde stjålet alle hendes smykker og sølvtøjet. Det kunne vi jo ikke rigtig gøre noget ved.«
»Efter nogen tid dukkede han op igen, han var kommet i kontakt med et projekt, der hjalp ham, og til dem havde han sagt, at den eneste han stolede på, var Fernando. Derfor ville de have os til at hjælpe manden igen. Men da sagde vi fra, vi følte, det var alt for hård en opgave for os. De sagde imidlertid til os, at vi ikke skulle klare det alene. Projektet er skabt af engagerede mennesker, der var frustrerede over narkobehandlingen dengang, og derfor havde de skabt projeto uomo, projekt menneske. De havde selv fundet metoder, men de havde også rejst til New York og rundt i Europa og lært noget de forskellige steder. Lærdom, som de tog med sig hjem til Italien for at bygge 'projekt menneske’ op. Nu blev vi ’skytsengle’ for den unge mand, og støttede ham i behandlingen. Det var meget svært, og tog lang tid. Min datter tog med ham ind til psykologisk behandling i Rom tre gange om ugen i en lang periode.«

Knyttet til stedet
»Vi har også været engagerede i projektet på andre måder. Min datter er tolk og tolker for dem. Jeg har selv undervist svært belastede narkomaner i fire år. En ung pige fortalte mig, at hun ikke orkede noget, fordi hun havde det skidt. Så viste jeg hende et billede af Frida Kahlo, hvor hun har malet sig selv fuldstændig sprættet op, og spurgte om Frida mon havde været godt tilpas, da hun malede det billede. Det satte jo noget igang. Derfor betyder det billede meget for mig.«
– Det er et stort engagement I udviser?
»Nej, vi arbejder jo langt fra med narkomaner hele tiden. Jeg gør noget, når jeg kan. Man behøver ikke at blande sig i noget, man ikke har med at gøre.
– Hvordan så med Oehlenschlægersgade?
»Jo, jeg føler mig meget knyttet til det sted. Jannie Petersen, der leder stedet, er selv tidligere narkoman, og hun har mange spændende tanker om, hvad der er af muligheder. Og så syntes jeg, det kunne være godt med en udstilling. Så ringede jeg rundt til nogle af dem, jeg kender her fra Nemi, og de var alle sammen med på den.«

Store forskelle
– Det er social kunst på en meget direkte måde
»Ja, vi er meget forskellige kunstnere, men vi er alle, hvad man kan kalde traditionelle kunstnere. Det er ikke konceptkunst. Nogle siger, jeg er naivistisk maler. Narkomanerne har glæde af at møde nogle mennesker fra et helt andet miljø, og det er godt for os andre at mødes med nogle narkomaner og se, at det ikke er så farligt. Da jeg var i Danmark for at hænge udstillingen op, gik jeg jo også derinde og snakkede med folk i en uges tid.«
»Før havde de en italiensk restaurant, Nemi, der var virkelig populær. Det var godt, fordi det handlede om rigtig mad, noget alle narkomaner har brug for. Og folk var jo overraskede over, hvor pænt og lækkert det var. Men i det lange løb var det for meget. Det er hårdt at drive restaurant, også når man ikke er narkoman.«
– Du har lavet flere af disse udstillinger?
»Ja vi har også lavet en udstilling i et omsorgshjem i Støvring. Det er et sted, hvor folk, der har brug for omsorg i kortere eller længere tid kan være. Det kan for eksempel være alkoholikere. Jeg kender stedet, fordi jeg havde en udstilling i Hobro for nogle år siden, hvor der var noget italiensk mad og vin til åbningen. Der faldt jeg så i snak med én, der fortalte, at han var diakon for et nystartet omsorgshjem. Det vakte min interesse, og jeg gav ham et eksemplar af min bog.«
»Senere valgte han så at bruge alle mine billeder fra udstillingen på omsorgshjemmet. De har fået dem lidt billigt, til gengæld er de blevet bygget ind i arkitekturen, så det hele hænger sammen. Diakonen, Bent Friis Jeppesen, mener, at billederne kan inspirere de mennesker der bor der, og det er jeg jo glad for.«
– I er en noget usædvanlig kunstnergruppe
»Ja, det er jo ikke sådan at det vi laver er ens. Vi arbejder med vidt forskellige udtryk, men vi respekterer hinanden, og vi har det tilfælles, at vi gerne vil bidrage til dette. Jeg synes også, det er godt, at man kan se noget helt forskelligt på udstillingen. For nogle er det måske inspirerende at se mine billeder, men andre har måske mere glæde af Arne Haugen Sørensen. Det er jo for alle, det, vi laver. Man må selv bestemme, hvordan man bruger det.«

FAKTA
*Værestedet Valde ligger i Oehlenschlägersgade 17, København V. Udstillingens slutter officielt i dag, men værker af Ulla Kampmann og af Pernille og Erik Clausen kan ses i en tid endnu

*Ulla Kampmann har skrevet en bog om italiensk narkobehandling: Italiensk Narkobehandling, fra forlaget Munksgaard 1995, og hun var medtilrettelægger af bogen Projekt Menneske: om det italienske narkobehandlingsprogram, fra 1994

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu