Læsetid: 2 min.

Musik fra stil-blenderen

Squarepusher overrasker i vanlig stil med et album der stritter i alle retninger
23. november 2002

Ny cd
Den engelske multi-instrumentalist, og electronicakomponist Tom Jenkinson, alias Squarepusher har altid været svær at putte i bås.
Da Jenkinson debuterede i starten af 90’erne var hans musik en forvrænget udgave af datidens acidtechno, og senere har han udforsket alt fra semi-akustisk jazz, til hypereklektiske stilsammenbrud af jungle, Rn’B og klassisk avantgarde. Fællesnævneren for disse udskejelser, har dog fra starten været en vital kompromisløshed, og en evne til at vende musikalske dogmer på hovedet.
På det nyeste album, med den retoriske titel Do you know Squarepusher?, leverer Jenkinson endnu engang musik, der uhæmmet blander elementer fra vidt forskellige stilarter, og skaber nye skæve konstellationer.
Albummet præges gennemgående af snublende
beats, der kontant brydes op i aggressive salver, og væves ind i skærende harmonier og dystre klangnedslag. Musikken kører i højeste gear, og der zappes med insisterende utålmodighed rundt i lyde og abrupte stilskift.

Diabolsk charme
Således på albummets titelnummer hvor noget, der må tolkes som en overdrevet parodi på 2-step rap, holder sammen på en sværm af forvredne beats og sfærisk poppede melodier, resulterende i en komposition med en vis diabolsk charme, der godt kunne gøre nummeret til et mindre electronica-hit.
En hidtil uhørt side af
Squarepushers talent åbenbarer sig i fortolkningen af 80’er bandet Joy Division’s, episke rocknummer Love Will Tear Us Apart, udformet som en nærmest tro kopi af originalen, med Jenkinson selv på klagende vokal og håndspillede instrumenter.
Selvom nummeret er tæt på at være straight rock, besidder det alligevel en stemning der leder tankerne hen på Squarepushers free-jazz mesterværk, Music has rotted one note fra 1998.

Stilforvirring
Anderledes hektisk bliver det på nummeret anstromm-feck 4, hvor Jenkinson folder sig fuldt ud i komplekst filtrede rytmespor, der veksler mellem det stramt kantede og det frit improviserende. Når han yderligere tilsætter hakkende vokaler, og nærmest infantile melodistykker, er der for alvor dømt stilforvirring.
Alligevel fremstår musikken som helstøbt og konsekvent, fordi Jenkinson ubesværet formår at blande, selv de mest umedgørlige elementer på en musikalsk effektiv måde.
Ligesom hos kollegaen
Aphex Twin er det i høj grad det teknisk virtuose, og legesyge der bærer musikken frem og, ikke så meget selve det klangunivers der konstituerer den.

Bevidst leg
Både Squarepusher og Aphex Twin bruger techno- og junglemusikkens traditionelle lyde, men komponerer dem sammen på måder der langt fra kan kaldes traditionelle eller gammeldags.
I musikken leges der bevidst med mainstreammusikkens stilistiske klicheer, men legen er ikke entydigt ironisk. Målet er ikke at latterligøre eller opponere imod specifikke genrer, men snarere at benytte genrenes indkodede virkemidler, som et middel til at frembringe ny original musik, hvor enhver form for betryggende konformitet er naturligt fraværende.

*Squarepusher: Do You Know Squarepusher. (Warp Records/VME)

*www.warprecords.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her