Læsetid: 1 min.

Én på havenissen

Målgruppen udfordres med vold og selvironi
29. november 2002

(2. sektion)

Varmt brød
På reklamebureau
– Hvad er de nyeste tendenser inden for reklame?
»Tendensen er ikke så ensartet som tidligere. Men generelt er der mere vildskab og vold i reklamer end før,« siger tekstforfatter Joachim Nielsen fra bureauet Robert/Boisen & Like-minded.
– Hvorfor?
»Fordi vi i dag i højere grad bliver eksponeret for vold end for 10 år siden. Derfor skal der jo også mere til for at slå igennem i reklamerne, for at ramme publikum.«
– Kan du give et eksempel?
»Sidste år i Cannes vandt et projekt, der hed Sportnews from the only region you care about lavet af firmaet Fox Sport. De viste sindssyge sportsgrene fra forskellige lande – for eksempel en slags russisk skak, hvor de to deltagere gav hinanden en lussing, hver gang det var deres tur. Eller udspring fra 10-meter-vippe, hvor deltagerne røg på hovedet ned i en dal og døde. Ret voldeligt, men samtidig ekstremt humoristisk.«
– Laver vi også den slags reklamer herhjemme?
»Ja, men lovgivningen i Danmark er mere restriktiv, så det bliver sjældent så ekstremt. Et eksempel er Danica-reklamen, hvor en familie spiller crocket, og da sønnen taber, går han helt amok og smider med forældrenes havenisser. Eller Polle-reklamerne, hvor de kaster med knallerten.«
– Hvad synes du selv er det mest nytænkende?
»F.eks. vores kampagne for Ikea, Jet Set Society, hvor fjendens historie fortælles i stedet for heltens/produktets. Kvinden i Jet Set Society, som kaster med årgangsvine, rakker Ikea så meget ned, at det bliver sympatisk.«
– Hvorfor er det så smart?
»Igen fordi det er blevet sværere at trænge igennem. Man skal bruge overraskelser og selvironi for at få større opmærksomhed. Det er en måde drille på. Den entydige reklame, som Kinderæg-reklamen, bliver forkastet, for folk vil ikke tales ned til. Før sad folk i biografen og ventede på reklameblokken, nu kommer de slentrende, mens de er i gang. Derfor er det mindste man kan gøre, når man formidler et kommercielt budskab, at udfordre publikum.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her