Læsetid: 5 min.

Amerikanske billeder

Fra det seriøst ophøjede til det bidsk satiriske – fem amerikanske tv-serier, som nu udkommer på dvd, demonstrerer meget forskellige former for krønikeskrivning
13. december 2002

(2. sektion)

Dvd
»Hvad drikker Kunta Kinte? Han drikker Fanta!« Folkeviddet fik meget ud af tv-serien Rødder, da den blev sendt på dansk tv sidst i 1970’erne. Vittighederne er også noget af det eneste, jeg husker fra serien, der handler om drengen Kunta Kinte og pigen Fanta, som i 1750 bliver taget fra deres hjem i Afrika og ført til Amerika som slaver.
Men nu er Rødder udkommet på dvd i en jubilæumsboks, som giver mulighed for at gense serien, der vakte opsigt, da den første gang blev vist for 25 år siden, og som har været med til at give sorte amerikanere en bedre fornemmelse af, hvor de kommer fra.
Sammen med fine dvd-udgaver af Twin Peaks, Simpsons, Futurama og verdens dyreste tv-serie, Band of Brothers, understreger Rødder, at også tv-serier nyder godt af det alsidige dvd-format takket være god billedkvalitet og inspirerende ekstramateriale.
Desuden er de fem, vel at mærke amerikanske, serier spændende, fordi de repræsenterer vidt forskellige former for krønnikeskrivning – fra det seriøst ophøjede og barskt realistiske til det surreelt undergravende og bidsk satiriske.

Højspændt drama
Rødder, der er baseret på en pulitzerprisvindende bog af den sorte, amerikanske forfatter Alex Haley, er en alvorlig affære. På baggrund af sin egen families historie nedfældede Haley de sorte amerikaneres lidelsesfulde vej fra Afrika til Amerika i en slags slægtskrønnike, der begynder med Kunta Kinte og spænder over 200 år og adskillige generationer.
Bogen blev en kæmpesucces, men først efter at 130 millioner amerikanere havde set producenten David L. Wolpers tv-udgave i seks afsnit, som lagde gader verden over øde. Mange var trætte af at se sorte skildret som alfonser og lommetyve på tv og film, og Rødder var, som titlen antyder, et meningsfuldt, højspændt drama om netop at finde sine rødder og holde fast i sin identitet.
Den ni timer lange serie kan, set med moderne øjne, virke noget teatralsk og endda hysterisk. Men Rødder er et mindeværdigt stykke tv-historie og tillige medrivende anskuelighedsundervisning – og alle kan være med, både unge og gamle og sorte og hvide.
Ekstramaterialet på dvd’en byder blandt andet på kommentarspor med instruktører, skuespillere og manuskriptforfattere og en tilbageskuende dokumentar lavet i anledning af 25-året.

Usentimental hyldest
Langtfra så sentimental, men bestemt lige så dramatisk en historietime får man i Band of Brothers (Kammerater i krig på dansk), en ganske enkelt fremragende tv-serie om Anden Verdenskrig fra D-Dag i 1944 og til krigens afslutning et lille år senere.
Serien, der er produceret af Steven Spielberg og Tom Hanks, er baseret på Stephen E. Ambroses bog om faldskærmssoldaterne i Easy-kompagniet. Easy var D-Dag-invasionens spydspids, blev sendt ind før alle andre for at bane vejen og mistede flere mænd under invasionen end noget andet kompagni.
Det er de få overlevende fra Easy, som udgør rygraden i Ambroses bog, og som introducerer hvert afsnit af serien, hvilket sammen med den pågående visuelle stil giver den en høj grad af realisme. Band of Brothers, der har hentet sin titel fra Shakespeares Henry V, er heller ikke nogen vanligt heroiserende krigsskildring, som tæsker derudad med den ene actionagtige sekvens efter den anden.
Det er en beskidt, brutal, barsk og blodig beretning om mennesker i krig og om – som en anmelder skrev, da serien blev sendt på dansk tv – »strategien, ventetiden, frygten, håbet, apatien, kulden og døden« – de små, men afgørende ting, krigens ubønhørlige mekanik.
På den måde bliver Band of Brothers en usentimental, men også dybt rørende skildring af Spielbergs og Hanks’ fædres generation – the greatest generation – der i mange år og på grund af blandt andet Anden Verdenskrig måtte finde sig i deres sønners bedrevidende hån og stejle uforståenhed.
Den 10 timer lange serie, som på dvd leveres i en sej stål-’madkasse’, ledsages af en lille, men udmærket bag kameraet-film og, endnu bedre, en timelang dokumentar om Easy-kompagniet, hvor de overlevende fortæller om deres oplevelser.

Ualmindelige originaler
Helt absurd og temmelig meget mere morsomt bliver turen gennem den amerikanske selvforståelse med David Lynchs Twin Peaks og Matt Groenings animerede Simpsons og Futurama. Hvor Groening går efter det brede grin og indforståede fnis i sine tøjlesløse satirer over det amerikanske samfund og amerikanske familieværdier, så er Lynch opsat på at hive ikke bare gulvtæppet væk under os, men sabotere hele vores virkelighedsopfattelse med sin surreelle serie om en lilleby med skeletter i skabene.
Pakket ind i krimiseriens tilforladelige ligklæde lokker Lynch seerne med til savmøllebyen Twin Peaks, der ligner ethvert andet provinshul. Meget hurtigt går det dog op for én, at man ikke længere befinder sig i en verden, man kender, men i et parallelt univers befolket af galninge, psykopater, mordere og ganske ualmindelige originaler.
Ingen af krimigenrens eller tv-dramatikkens konventioner kan man stole på, alting vendes på vrangen, gamle regler brydes, nye introduceres. Og da først FBI’s agent Cooper (i Kyle Maclachlans energiske skikkelse), der er kommet til byen for at opklare mordet på den skønne Laura Palmer, tager mildest talt usædvanlige opklaringsmetoder i brug, og bagvendt snakkende dværge dukker op i hans drømme, ja, så ryger den sidste rest af logik og realitetssans ud ad vinduet.
Uglerne er så sandelig ikke, hvad de ser ud til at være, og hverken Twin Peaks, tv-seerne eller tv-mediet er blevet det samme igen, efter at David Lynch så uforglemmeligt har punkteret borgerskabets glatte, selvretfærdige overflade.
Blandt den smule ekstramateriale, der ledsager dvd’en med de første syv afsnit af Twin Peaks, leder man desværre forgæves efter et kommentarspor fra Lynch, der kan sætte tingene på plads.

Menneskelig dårskab
Den amerikanske tegner og satiriker Matt Groening er mere tro mod tv-traditionerne i de animerede sitcoms Simpsons og Futurama. Men fordi de er animerede, tillader han sig også at gøre og sige ting, som de fleste komedieserier ikke tør tænke.
Alle autoriteter – fra politikere og Gud til politi og skolevæsen – får den hårde tur gennem Groenings vittige vridemaskine. Han hudfletter USA, amerikanere og menneskelig dårskab i Simpsons, der portrætterer den noget aparte Simpson-familie, og i Futurama følger pizzabudet Fry, som ved en fejl ender langt ude i fremtiden.
De to serier kører endnu på tv – Simpsons på 14. år – og første og anden sæson af dem begge ledsages på dvd af kig ind i tegnestuen, hvor man får indblik i, hvilke krøllede tanker Groening gjorde sig, da han skabte dem.
Fra det respektfulde til det respektløse – hiv et par dage ud af kalenderen, se de fem tv-serier, og få serveret et facetteret billede af Amerika og amerikanerne.

*Rødder, Band of Brothers, Twin Peaks, Simpsons, Futurama. Region 2. Kan købes i enhver helt igennem respektabel dvd-biks

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu