Læsetid: 5 min.

Bogart takker af

Ole Michelsen forlader Bogart på toppen. Inden den generelle tv-forfladigelse rammer programmet
7. december 2002

Ole Michelsen forlader Bogart på toppen. Inden den generelle
tv-forfladigelse rammer programmet

Film
Ole Michelsen ser hverken træt eller slidt ud, som han står i døråbningen. Faktisk er han som taget lige ud af Bogart: Energisk, direkte og med et uudgrundeligt glimt i øjet.
Så meget desto mere overraskende er hans begrundelse for at stoppe udsendelsen:
»Jeg orker simpelthen ikke længere. Det er for stressende og for udmattende. Jeg har fået nok af at være eneanmelder, selv om det har været et bevidst valg. Jeg er bange for at den stigende ulyst skal føre til dårligere kvalitet.«
»Man skal huske på, at jeg jo ikke bare har anmeldt. Hver uge træder jeg op på en scene. Det er nok svært at forstå for en dansk ungdom, for hvem det højeste mål er at komme til at kvaje sig for åben skærm i Robinson – eller blive studieværter. Men mit budskab er: Det er et udsat og krævende job. Det slider at være på en gang om ugen. Den biologiske træthed spiller også ind, man bliver mere påvirket af stress med alderen. Det sidste år har været en belastning. Arbejdsglæden har ikke været der.«
Den næste grund er, at der på filmsiden er for langt mellem snapsene:
»Jeg orker simpelthen ikke længere at skulle se op til fem film om ugen, hvoraf højst de to interesserer mig.
Og sidst, men vist ikke mindst: En opfattelse af et tv-medie, der bevæger sig i en forkert retning.
»Jeg er imod tanken om, at alle skal kunne alt. Det vil jeg simpelthen ikke bidrage til.«
»For eksempel laver vi nu udsendelsen i et virtuelt studie. Jeg står i et blåt og bart studie. Men teknikken fungerer overhovedet ikke. Der er hele tiden problemer og lange ventetider. Det ødelægger min koncentration, som er forudsætningen for, at jeg kan lave en god udsendelse. Og resultatet er ikke bedre end før, hvor der var en renhed og en enkelthed. Det er afløst af kaos. Jeg har ikke lyst til at være pioner på en ny teknik, som ikke fungerer.«
Og så mangler viljen til fordybelse.
»DR2 har et litteraturprogram, der hedder Bestseller. Det siger det hele. Der er ikke noget magasin, der fordyber sig i filmkunsten. Det er som om man ikke tør stole på ét stofområde. I stedet laver man brede programmer, hvor det hele drukner.«

Går selv
Det er nogle af årsagerne til, at Michelsen nu standser uden umiddelbare planer om at vende tilbage til tv.
»Jeg må sige, at det er en glæde selv at sige stop. Jeg har været fastansat i over 30 år og længes efter frihed. Jeg har lavet Bogart i tv i 17 år, som før det kørte i et par år som radioprogram. Det er nok!«
Ole Michelsen gør sig klart, at han dermed lægger et program i graven, som er det sidste i sin genre.
»Det er indlysende, at den type program – båret af én vært og den subjektivitet og totale frihed, jeg har haft – nok ikke er lige til at banke op igen.«
Og det er ærgerligt, mener Michelsen.
»Jeg tror ikke på en stribe forskellige anmeldere. Jeg tror, at charmen ved vores program var, at vi havde samme effekt, som I har med Morten Piil, for eksempel. Den gamle gut, der har siddet og anmeldt film, nærmest siden han blev konfirmeret. Den der fortrolighed med anmelderen – og kontinuiteten. Den er genial. Og det er den, folk kan bruge. De kan aflæse anmelderen. De kender hans begrænsning og de kender hans personlige fobier. Og det er dybt underholdende. At man kan sidde og være rasende uenig med Morten Piil eller Ole Michelsen.«

Anmeldelser skal ses på tv
Tv-mediet er i følge Michelsen særligt velegnet til filmanmeldelser.
»Anmeldelsen i tv er i sit væsen forskelligt fra en skreven anmeldelse, fordi vi viser de to bedste klip fra filmen. Det betyder, at selvom anmeldelsen er dårlig, kan folk danne sig deres egen mening og sige til sig selv, at de alligevel har lyst til at se filmen. Mine kommentarer står aldrig alene, men spiller op imod den rene vare.«
Og netop ’den rene vare’ – filmstoffet – har æren for Bogarts holdbarhed.
»Når programmet har holdt så længe skyldes det grundlæggende, at filmstoffet er godt og hele tiden er under forvandling. Jeg har jo ikke skulle finde på nye retter. Stoffet er kommet til mig. Det betyder igen, at jeg er mindre slidt, fordi jeg ikke i samme grad som en Casper Christensen har skulle bære programmet igennem. Det er ikke et One Man Show, fordi stoffet hele tiden sikrer en dynamik.«
Dermed ikke være sagt, at værten er helt uvigtig.
»Jeg mener sgu’ egentlig også, at jeg har haft en helt elementær filmbegejstring, som har skinnet igennem. For ellers var det ikke gået. Hvis jeg havde været mere arrogant, end jeg engang i mellem blev beskyldt for at være. Hvis jeg havde været sat og sur i min grundholdning, havde det ikke holdt et halvt år. Det havde været dræbende for formidlingen.«
Netop formidlingen er central, mener Ole Michelsen.
»Der skal også være de øjeblikke hvor folk siger: hold kæft, nu svinger han sig sgu’ op, den gamle! Selv om de måske er uenige, så skal der være en présence – et nærvær – i den formidling. Og det er det, jeg fornemmer, folk reagerer på nu, hvor vi stopper. Det vælter ind med gode og kvalificerede mails. Og det er skønt at opleve. Det er jeg glad for, snarere end man havde slidt sig selv op eller var blevet fyret.«

Andet end seertal
– Nu slutter Bogart så. Hvad betyder det for filmen?
»Jeg tror vi har stor betydning for de vanskellige film, alt hvad der ikke er mainstream. Den betydning var endnu større i monopolets tid. Til gengæld tror jeg ikke, at det ville betyde noget om jeg så sagde at den nye James Bond film er helt forfærdelig. Den skal nok sælge alligevel.«
For Ole Michelsen selv står den umiddelbare fremtid på fordybelse.
»Man kan meget vel forestille sig, at der kommer en ny fiktionsbog. Og ellers er jeg meget begejstret for min fordragsvirksomhed. Jeg elsker den dialog, der opstår, når man står over for blot 80 seere. Det bekræfter mig i, at tv’s jagt på seertal er helt misforstået.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu