Læsetid: 2 min.

Dansk eksport satser på det forkerte

Handlen med Østeuropa skal op i gear, mener DI. Virksomhederne misser stort vækstpotentiale
5. december 2002

Danmark indtager en klar bundplacering blandt EU-landene i disciplinen eksportvækst til kandidatlandene 1995-2001. Det fremgår af en analyse fra Dansk Industri (DI), der offentliggøres i dag.
Hovedforklaringen er, at mens Danmark har satset på tekstiler og fødevarer, har den primære vækst ligget hos de såkaldte ’investeringsgoder’, dvs. varer, der har fulgt med de massive investeringer i landenes erhvervsliv – maskiner, elektriske apparater, køretøjer osv.
»Samhandlen med kandidatlandene kommer til at veje stadigt tungere hos de nuværende EU-lande. Hvis samhandlen med de nye lande får samme omfang som med de nuværende lande, vil det indebære et løft i eksporten på omkring 250 procent,« siger økonomisk konsulent hos DI Søren Bjerregaard, der har stået for analysen.
Så selv om Danmark har haft en ganske imponerende eksportvækst, har vi ikke formået at udnytte det potentiale, der ligger i landene, vurderer DI.
Men nu kan tallene godt snyde lidt, advarer Søren Bjerregaard. Nogle af de andre EU-lande har haft en eksplosiv vækst, fordi de som udgangspunkt stort set ingen eksport har haft til de berørte lande. F.eks. er Portugals andel øget fra 0,6 procent til 1,3 procent af den samlede eksport.

Mindre følsomme
Men selv når vi sammenligner os med lande, der ligesom os har haft en stor eksport til kandidatlandene, er vi bagefter. Det er lande som Østrig, Grækenland, Finland og ikke mindst Tyskland, der har øget en eksportandel på seks procent til en på otte, hvor Danmark er gået fra tre procent til knap fire.
»Til gengæld har de danske virksomheder været mindre konjunkturfølsomme end f.eks. svenske it- og teknologivirksomheder, der mistede meget under den seneste økonomiske afmatning bl.a. i Polen,« siger Søren Bjerregaard.
Han vurderer også, at de danske investeringsområder vil opleve mere vækst i takt med en generel velstandsstigning i de nye medlemslande. Danmark skal derfor ikke begynde at ændre radikalt på satsområderne.
»Danske virksomheder har lokaliseret sig så godt, som de nu kan. Der er også indgået glimrende partnerskaber med virksomheder i andre EU-lande, der eksporterer videre til kandidatlandene. Så vi bidrager indirekte lidt til den teknologiske investering.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her