Læsetid: 3 min.

Med Emma på afveje

Sigter godt, men rammer diffust: Det satiriske kvindekollektiv Emmas Dilemma er bedre til kløgtig nonsens end decideret morskab
9. december 2002

Teater
Lad os få det på det rene med det samme. Jo – hun dukker faktisk op, Tv2’s utrættelige rapporter med de velkendte tørklæder og den mindst lige så berømte evne for at stå fast på alverdens brændpunkter. Ulla Terkelsen – formummet som prinsen på den hvide hest – får nemlig lov til at udbasunere den morale, som satiresøstrene i Emmas Dilemma lejlighedsvis har hvæset om midt i tosserierne. Ulla, stærk kvindelig autoritetsfigur med mikrofon, begræder fællesskabets forlis i alle-sig-selv-nok-landet Danmark.
Men inden vi er komet så langt, har vi slingret godt og grundigt gennem Emmaernes vildtvoksende univers på Aveny-T. Nu har hele
teatrets apparat været stillet til furiernes rådighed, og så skal de fandeme få dernede. Vær’sgo: lækre, sjove og nøjagtigt karikerende kostumer af den knalddygtige Pernille Egeskov Bigum. Og en original scenografi af Astrid Lynge Ottosen: En drejsecene i bogstaveligste forstand. Her tripper vi nemlig rundt på en kæmpe vinylplade.
Problemet er bare, at pladen går i hak, om man så må sige. For vi skal også have en lang, rød tråd af en postuleret historie. Og det er en noget forgrenet affære, som de fem latter-kramper – og deres rappenskraldeinstruktør har kastet sig over. Kombinationen af Emmaernes absurde øjeblikskomik og den langstrakte, optrævlende fortælling, som de hvirvler sig selv og os andre ud i, er ikke specielt pointret. For nu at sige det mildt. Sært underholdende i al sin gakkede uforudsigelighed, men mere kløgtig nonsens end decideret morsomt.

Kort er godt
Læg dertil, at gruppens styrke er vignetagtige sketches, hvor hårdtslående samfundssatire og absurd komik af og til kan gå op i en højere enhed. Derfor har de også fungeret herligt i de revyagtige kultshows, de hidtil har langet over scenen. Og i deres egen tv-serie, hvor de i endnu højere grad har kunnet dyrke det ultrakorte vanvid. Der er stadig en lige venstredrejet til mandschauvinisterne, Tove Fergo og imperialismens onde ansigt, George Bush.
Men knap så godt går det altså, når valkyrierne – for variationens skyld velsagtens – forsøger at fortælle den sammenhængende historie om det egoistiske Danmark på lykkepiller. Sagaen om det opløsningstruede kvindeband Emmas Dilemma tager fart på grund af den storpruttende Sødes (Louise Mieritz) problemer efter at have spist sin kæreste, den tvivlsomme
heavy-rocker Johnny, som Helle Dolleris giver den rette fernis af brovtende, nørresundbysk mandschauvinisme.
Johnny bortføres af talebanere og Søde allierer sig med superliberalisterne Ina med strikkemaskinen (Anne-Grethe Bjarup Riis direkte fra Jysk Sengetøjslager) og den bornholmske selvtægter-dværg Ib (Helle Dolleris igen, naturligvis), modtager af Anders Fogh Rasmussen-prisen for sin evne til at rydde op blandt perkere, bz’ere, junkier, bøsser og dovne arbejdsløse. Sammen tager de på Rambo-mission til det sønderbombede Afghanistan med den hjerneskadede Ina i rullestolen (Trine Appel).

Fem kvinder – 40 roller
Lyder det vanvittigt? Det er det sandelig også – for ind imellem støder vi selvfølgelig på andre af kvindekollektivets venner og fjender – fra den gamle gris Jørgen Lethmælk, ministersekretærer, Per Pallesen og den revolutionære teatergruppe Reprimanden til damen med de blå tænder, der nu optræder som stinkende rødvinsberuset og grovmælet amatørpsykolog. Mette Horn er faktisk lige ved at få et helt menneske ud af dette prægtige sandhedsvidne. Jo, galleriet er mangfoldigt – fem kvinder i et utal af forklædninger, der ikke altid rammer lige i plet, men lidt for tit stiller sig tilfreds med bare at være ude i hampen. Stadig stærke, stadig skøre. Men ikke helt så skarpe og ikke helt så skægge.

*Emmas Dilemma – Danser med Ulla Terkelsen. Ide: Emmas Dilemma. Manuskript og instruktion: Lotte Svendsen. Scenografi: Astrid Lynge Ottosen. Kostumer: Pernille Egeskov Bigum. Musik: Ian Brodersen. Aveny-T til 25. jan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu