Læsetid 6 min.

Et fupnummer

Mens politikkerne må vente på befolkningens ja til euroen, fejrer kunstneren Lars Kræmmer femårs jubilæum for sin helt egen verdensvaluta med en udstilling. 40 millioner er i omløb, hævder han
28. december 2002

Mens politikkerne må vente på befolkningens ja til euroen, fejrer kunstneren Lars Kræmmer femårs jubilæum for sin helt egen verdensvaluta med en udstilling.
40 millioner er i omløb, hævder han

Billedkunst
Det lyder – alt andet lige – lidt for smart: En kunstner indser, at det er svært at sælge kunst for kontanter, og opretter derfor sin egen valuta og bliver direktør i sin egen bank. Nød lærer nøgen mand at spinde, konstaterer billedkunstneren Lars Kræmmer, der for fem år siden i december 1997 stod i en alt for velkendt situation: Han var flad. Det er han sådan set stadigvæk, men nu på en mere kompetent måde. I dag åbner udstillingen Penge uden grænser i Øksnehallen.
Art Money (Am) hedder valutaen, som kan udstedes af enhver kunstner, der lader sig registrere i Bank of International Art Money. Det har 200 kunstnere gjort ind til videre. En Am er 20 euro værd, og kan betragtes som en pant i kunstnerens værker.
»Men jeg bruger dem i alle mulige butikker: cafeer, cykelsmede, pladebutikker, tøjbutikker,« fortæller Lars Kræmmer da vi møder ham i en fremlejet lejlighed, der tjener som værksted vinteren over.
– Og de accepterer dem?
»I begyndelsen troede jeg kun, at de kunne sælges som kunstværker, men efterhånden fandt jeg ud af, at de tog imod dem i butikker, hvor indehaveren var til stede. Når man forklarer, at det er en valuta, er der gode chancer for, at de tager imod dem.«

Fup, fup, fup
– Hvor mange Am er i omløb?
»Det har jeg faktisk regnet på op til udstillingen. Jeg selv har over 200.000 kroner ude, og hvis man ganger op med de 200 kunstnere, der er med, bliver det til 40 millioner kroner. Der er sikkert andre, der har solgt for mindre, men systemet er lavet sådan, at de sælges for 20 euro og stiger til 50 i løbet af syv år. Så i virkeligheden skal man gange med fire, og så er der for 160 millioner i omløb.«
Lars Kræmmer nævner et stereoanlæg fra Fredgaard.
– Har du købt et stereoanlæg for dine egne penge?
»Nej, men jeg har købt en motorcykel, et hus og syv-otte italienske jakkesæt.«
– Et hus?
»Jeg byggede et hus i 1998 – jeg betalte ikke det hele med Art Money, men omkring en tredjedel og resten i kontanter.«
– Så du købte tømmer og den slags?
»Ja, og arbejdskraft. Blikkenslageren og elektrikeren – to poster som er dyre. Det år lavede jeg abstrakte Art Money, så jeg kunne lave rigtigt mange.«
– Er der ikke en fare for inflation?
»På det tidspunkt havde jeg rigtigt megen kunst – jeg tror jeg havde for over en million kroner på lager, så jeg kunne bare bruge løs.«
– Jeg kan ikke lade være med at tænke: Det er dog det største fupnummer.
»Jamen, det er en gang fup. Men det er penge jo også – det er endda et endnu større fupnummer: At der overhovedet er nogen, der vil tage imod penge. Det er jo vildt! Når man tænker på, at der ikke er nogen, der bakker dem op. Der står jo ikke et ærligt menneske bag en eneste krone.«

Roden til alt ondt
– Men erfaringen viser at systemet fungerer?
»Erfaringen viser, at systemet fungerer, så længe vi tror på det. Det er jo en uhyggelig tanke. Det skete i Argentina, hvor pengene blev værdiløse, det skete i Tyskland og det skete næsten i Rusland. Med et slag kan en hel økonomi forsvinde... tænk at vi tror på det, sparer op hele livet igennem, sætter lid til, at al vores arbejdskraft, et helt livs indsats, står på en bankkonto, som kan forsvinde,« siger Lars Kræmmer og knipser demonstrativt med fingrene: »Sådan her.«
»Art Money kan ikke tabe i værdi. Fordi hver eneste seddel er original, og hver eneste seddel er bakket op af et menneske, der personligt har skrevet under på, at den her, den svarer jeg for. Du kan simpelthen ikke få en stærkere valuta.«
– Måske et kunstværk?
»Det er måske et kunstprojekt... men det er jeg egentligt ligeglad med. Det er en reaktion på et samfund, som jeg synes trænger til at blive løsnet op.«
– Hvad mener du med det?
»Vi er groet fast i vores egne koncepter og er stagneret: Vi kan for eksempel kun forholde os til enten at arbejde eller ikke at arbejde. Vi forestiller os, at hvis
ikke vi har et arbejde, så er vi
arbejdsløse.«
– Hvad er man ellers?
»Nemlig! Vi har ikke engang et sprog for det. Vi er groet fast i vores begrebsverden, og hvis vi mister muligheden for at arbejde... så står vi helt på bar bund. Vi er en generation, der ikke har prøvet andet. Jeg tror virkelig, at penge er roden til alt ondt.«
– Er de ikke blot symboler på
noget andet?
»Med guldmønten holdt man op med at forme guldet til noget funktionelt. Det blev symbolsk, abstrakt. Men før den tid kunne en vikingehøvding tage værdier med sig i graven: Fade, skjolde, smykker... ting som var udformet kunstfærdigt. Tænk så på Mærsk McKinney Møller, stenrig som han er. Hvad skal han tage med sig i graven? Værdibegrebet er blevet fjernet fra objektet, og har ingen åndelig eller funktionel værdi.«

Rundt om bordet
– Så vi er blevet et værdiløst samfund – helt bogstaveligt?
»Ja, og det bedste billede, er: Hvad tager du med dig i graven? Et B&O fjernsyn, et dankort? Man tager sgu ikke engang sin kone med i graven, for man kan nemt få sig en ny. Det er ikke længere noget ved at eje noget.«
Lars Kræmmer fortæller historier, det er svært helt at tro på. For tiden er han faktisk på syv års rumrejse til jorden, fortalte han for et år siden, og før det tilbragte han syv dage i en kasse, hvor han malede i mørke. Da han nævner, at han har rejst fra Canada til Mexico for Art Money, siger deres udsendte stop: Den tror jeg ikke på. Men Kræmmer henter sine dagbøger og viser frem: Sirlige noteringer af hvem der har modtaget Art Money med navn, adresse, serienummer.
Han fortæller, at han som direktør for sin egen bank, er blevet optaget i en klub for erhvervsledere, Roundtable. Ved en fejl ganske vist, men alligevel: Her kan han udveksle erfaringer med mere konventionelle direktører.
»Jeg sidder i en gruppe med direktøren fra Amagerbanken og ham, der har lavet tropesnacks, og en fra et af de store rengøringsselskaber.«
– Hvad laver I?
»Jamen, vi sidder bare og snakker om fisse. Det er simpelthen så skuffende. Klubben er kun for mænd i den dynamiske gruppe mellem 20 og 40 år. Vi mødes hver 14. dag til et foredrag, og ellers kører vi gokart, fægter, spiller golf.«
– Hvad er din interesse i det?
»Interessen var at tage imod en invitation til noget ukendt. Og det har været en øjenåbner. Nu kommer jeg jo ind og ser, hvad der foregår inde bagved, møder de mennesker som styrer vores samfund. Det er sgu meget lærerigt.«

Værdiudveksling
Udstillingen i Øksnehallen er ucensureret, og 100 kunstnere og andet godtfolk – som eksempelvis musikeren Lars HUG, tegneserieforfatteren Jacob Strid og reklamemanden Knud Romer – er blevet indbudt til at fortolke begrebet ’værdiudveksling’. De får hver en stor glasmontre til deres fortolkning. Men hvordan laver man en udstilling med en valuta?
»I Øksnehallen har vi konstrueret en decideret bank – sådan rigtigt tjekket med designermøbler fra Montana. Der bliver stiller 100 montrer op – 50 på hver side af en midtergang og så en bank for enden. I gamle dage blev banker altid designet som en kirke: Det er nærmest religiøst det her.«
»Man kunne også lave en vekselbod nede på strøget med et stort skilt: cambio, hvor turisterne kunne veksle deres yen til Art Money. Men i et galleri ville det være lidt kedeligt: Man forventer at blive chokeret når man går ind i et galleri og så bliver det ufarligt.«
– Hvordan bliver det så farligt?
»Ved at man er opmærksom på, hvor samfundet balancerer og så stille sig der, hvor der skabes ubalance. Det er altid forskellige steder. Det kunne være i Roundtable, hvor vi sidder og holder masken. Eller hvis vi lavede en aftale med en rigtig bank om Art Money – gik ind i det helt professionelt og uden at trække på grimassen. Spørgsmålet er altid: Hvor er samfundet i ubalance? Sådan går vi rundt og vipper på den plade, og det er det, der er kultur.«

*Penge uden grænser. Øksnehallen. Til 26. jan. Værkerne er til salg, og overskuddet går til Læger uden grænser

*www.art-money.dk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu