Læsetid: 4 min.

Las Ketchup for 10 zloty

På et stadion midt i Warszawa køber og sælger polakker, ukrainere og hviderussere varer for millioner om dagen. En åbenlys sort økonomi, hvor piratkopier af alt udbydes sammen med smuglersprit, mærketøj og cigaretter
20. december 2002

WARSZAWA – »Brad Pitt, Leonardo di Caprio, Pierce Brosnan, very good« siger hun hurtigt og mumlende.
Det kan være svært at følge 25-årige ukrainske Louizas kræmmerengelsk med slavisk accent. Men budskabet er tydeligt – det ligger
lige foran hende spredt ud på bordet i massevis. Piratkopier på dvd af selv de nyeste film på markedet. 40 zloty (80 kroner) for Matrix med Sigourney Weaver – i god kvalitet, lover Louiza.
»Hvis ikke, så kan du komme tilbage og få en ny film med rabat.
Ikke bytte, men en ny med rabat,« siger hun.
Louiza er typisk i Polens hovedstad Warszawa i omgange på tre måneder, inden hun rejser tilbage til Ukraine for at leve i en periode af de penge, som hun har tjent her på Jarmark Europa (Europa Marked). En gigantisk basar, som er så stor, at den fylder hele det såkaldte X-lecia stadion – på den østlige bred af floden Vistula, som løber gennem Warszawa.
Her kommer ukrainere, hviderussere, russere og polakker og køber og sælger af hinanden for et godt ord.
»Der er ikke noget arbejde i Ukraine, så vi må komme her,« siger Andrei, som sælger den stærkeste lim og træfigurer fyldt med de stærkeste arabesk-dufte.
Lige ved siden af sælger en hviderussisk ældre kvinde en flaske vodka, og overfor kan man få så mange software-cd’er, at Bill Gates må miste mange millioner dollar på det. I hvert fald, hvis de, der køber, ville have købt autoriserede udgaver, hvis ikke de var faldet over kopierne her på markedet.
Så meget mister den russiske pigegruppe Tatu næppe på, at deres seneste cd med kæmpe-hittet »All the things she said« kan købes her for 1o zloty (20 kroner). Men alligevel bemærkelsesværdigt og tegn
på velorganiseret kopiering, at så mange kopier af spanske Las
Ketchups europæiske landeplage-cd Hijas Del Tomate har fundet vej hertil.
Faktisk går de samme cigaretmærker og det samme – store – udvalg af cd’er igen, hvis man forsøger at tage hele turen rundt om stadion i et menneskemylder uden lige.

Halvanden million pr. dag
Interessen for basaren er så stor, at der ifølge Gdansks Institut for Markedsøkonomi omsættes for mindst halvanden million kroner – om dagen.
Og det er kun på en ud af mere end 2.000 permanente basarer i Polen. Jarmark Europa er den største i hele Europa, men der er store basarer i de fleste polske byer. Nu skulle man umiddelbart tro, at disse markeder udgør en pine for den polske handelsbalance, fordi der kommer en masse varer – for
eksempel smuglersprit – ind fra Ukraine og Hviderusland, som
polakkerne så køber.
Men sådan er det bestemt ikke. Ukrainerne, hviderusserne og russerne køber nemlig også masser af ting på Jarmark Europa. Ting, som polakkerne sælger. Det samme er tilfældet på basarer i det vestlige Polen, hvor 90 procent af basarkunderne er tyskere, som køber af
polakker. I det sydlige Polen er tjekkere de dominerende kunder.
På den måde er basarerne ifølge The Warsaw Voice en stor eksportsucces for Polen, og det vurderes, at mere end 100.000 mennesker på landsplan er beskæftiget i basarsalg. En branche, som dog med tiden vil være for nedadgående – blandt andet på grund af, at der kommer flere supermarkeder og andre indendørs markeder.

Pelse i kulden
Ovre ved stand 21 på øverste række på lægterne står en hel gruppe mennesker i tykke frakker i den stride blæst heroppe på toppen af stadion. Den ene, en ukrainsk kvinde ved navn Ivana Poberesj, har oven i købet taget en af de pelsjakker på, som gruppen sælger.
»Vi bor i Ukraine. Vi er her i seks dage, og så tager vi tilbage,« siger hun.
Hun har intet imod at blive fotograferet i sin pels, selv om det er forbudt at tage billeder på markedet. Nogle såkaldte ’sikkerhedsfolk’ griber ind med det samme, hvis de ser det. Problemet er, at sikkerhedsfolkene er i civil, så man ikke kan spotte dem.
Ivana Poberesj er ikke offensiv i sin måde at sælge på. Det er der påfaldende få, der er. Alle får lov til at kigge på varerne, vurdere og så tage deres beslutning uden pres.
Siger man nej, får man et smil og et skuldertræk som svar.
Folk står og sælger fra ni om morgenen til sidst på eftermiddagen, og det kan synes som en lidt kedelig tjans. Men der er ingen tvivl om, at havde de bygherrer, som konstruerede X-lecia stadion i midten af 1950’erne vidst, at de rejste det,
der skulle blive Europas største marked, ville de have gjort promenaden på toppen bredere og dækket fodboldbanens græs med beton.
Sidst X-lecia var ramme om sportsbegivenheder i slutningen af 1970’erne, men i slutningen af 80’erne og begyndelsen af 90’erne var stadionet forvandlet til dette sted, hvor man kan finde borde med briller side om side med gamle miltæruniformer og kikkerter.
Det, der sælges mest af på basarer her i det østlige og centrale Polen, er tøj. Men også parfume og andre ting, som virker forskønnende, er i høj kurs.
Duften af falsk Dior og Calvin
Klein er gennemtrængende og bliver hængende længe i luften, når man følger en kunde tilbage over broen til Warszawas centrale og vestlige bydel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her