Læsetid: 3 min.

Den martrede malerinde

– bliver til Salma Hayeks spændstige spitfire i den livlige, farveglødende kunstnerfilm om Frida Kahlo
20. december 2002

1. juledag
Da den sagnomspundne og nu højt vurderede mexicanske malerinde Frida Kahlo som 18-årig rammes af en frygteligt færdselsulykke, drysser der guldstøv ned over hendes mishandlede legeme.
Det skete angiveligt også i virkeligheden, men får selvfølgelig en symbolsk værdi i filmen. Smerten, der medførte 18 kirurgiske indgreb gennem årene, bliver det skæbne-guld, som gør Frida til en betydelig, men selvcentreret kunstner, der malede ca. 200 billeder af sig selv, med et hypnotiserende barsk, gennemborende blik under de markerede sammenvoksede øjenbryn.
Som en – i starten ret overset – latinsk kunstnerinde, biseksuel, kommunistisk, bohème-frigjort og store mænds elskerinde fik den martyrie-ramte Frida en naturlig status som feministisk heltinde, da hendes kunst fra starten af 1980’erne endelig for alvor begyndte at blive fælleseje. I 1984 udsendte mexikaneren Paul Leduc en fragmentarisk biografifilm, Frida naturaleza viva, med en intens og overbevisende Ofelia Medi i titelrollen.
Og nu har Miramax så bakket en længe planlagt ny Frida-film op, flot opsat og mexicansk farvesmældende, men også en relativt udvendig genfortælling af Fridas livsløb fra 18-årsalderen frem til hendes død 47 år gammel.

En overstadig Frida
Det er Salma Hayek – især kendt som gnistrende godte i macho-actionfilm – som beundringsværdigt har kæmpet i årevis for at få filmen realiseret, og hun står både som coproducer og hovedrolleindehaver.
Men hverken hendes spil eller det drama-overlæssede, kompakte manuskript rummer det samlende greb, der giver en konsekvent og tilfredsstillende tolkning af hovedpersonen. Den røde tråd er hendes mangeårige ukonventionelle samliv med den folkelige freskomaler Diego Rivera, hvis kunst hun beundrede – men ikke så meget som han beundrede hendes.
Som den tykke, kvindeglade og kommunistiske Diego fremstilles af Alfred Molina, bliver han filmens mest levende figur – paradoksalt nok, for Salma Hayek har jo langt de fleste og mest taknemmelige scener. Men Molina udstråler ubesværet det indre og ydre format, Hayek mangler. Hendes overstadige Frida er først og fremmest en sprælsk spitfire med vilje i det markerede hageparti og med temperament bag det beslutsomme blik, og hun kan også lyne erotisk. Men de skærende indre konflikter, den fysiske og psykiske smerte og den glødende kunstneriske besættelse, der også er en del af Frida-figuren, har Salma Hayek simpelthen ikke menneskelig dybde til at fremstille.

Velkrydret ret
Men selv med dette væsentlige handicap er Frida aldrig mindre end interessant, for instruktøren, Julie Taymor, får med sin åbenlyse appetit på emnet en velkrydret mexikansk ret ud af Fridas omtumlede liv.
Der er sympatiske forsøg på at smelte Fridas billeder sammen med særligt udvalgte vendepunkter: smukkest, da Frida under et New York-besøg savner hjemmet og forestiller sig en af sine folkloristiske kjoler hængende på en tøjsnor med skyskrabere som baggrund.
Og der er livlige eksperimenter med animation og collage-teknik, plus fine sammensmeltninger af fyrig mexikansk folkemusik med højdepunkter i Fridas liv – så heldigt gennemførte, at man griber sig selv i at ønske, at filmen havde været en musical.
Hvad man får er i stedet mytologisk populær-biografi, som ikke når voldsomt langt under overfladen. At anskue Frida spejlet i forholdet til Diego Rivera turde være en forenkling, der næppe yder Fridas originalitet retfærdighed.
Og forenklinger præger også filmen mod slutningen med dens skånsomt sminkede fremstilling af Fridas sidste leveår. Men med farverige og præcise birollepræstationer af Antonio Banderas, Ashley Judd, Edward Norton og Geoffrey Rush (som Trotsky), med stærke kulører i
billederne og latinsk glød i musikken er Frida alligevel en film, man ser med glæde.

*Frida. Instruktion: Julie Taymor. Manuskript: Clancy Siegel, Diane Lake, Gregory Nava & Anna Thomas. Amerikansk (Palads, Palladium, Empire, Kinopalæet Lyngby)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu