Læsetid: 3 min.

En ærgerrig underholder

Instruktøren George Roy Hill kunne mere end at iscenesætte Paul Newman og Robert Redford
3. januar 2003

George Roy Hill, der er død, 81 år gammel, var kunstnerisk set ikke nogen særlig markant instruktør. Derfor blev han knap så anset i Europa som i USA, hvor han ikke blot fik Oscar (i 1973 for Sidste stik), men også på et tidspunkt havde hele to film på listen over de ti mest indtjenende film nogensinde: Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) og Sidste stik, begge med Paul Newman og Robert Redford.
Men selv om Roy Hill næppe kan kaldes en auteur med en personlig tematik, var han ikke en instruktør, der lod sig overse. Dertil
var mange af hans film ganske simpelt for elementært underholdende. Han var en dygtig underholder i en
tid, hvor film tænkt som entertainments ellers sjældent er særlig underholdende. Han satte sig ofte ud over genrekonventioner og gik i lag med uhåndtérlige emner.
Roy Hill filmdebuterede 40 år gammel med en filmatisering af Tennessee Williams’ eneste lystspil, Period of Adjustment (Vildfaren i paradis 1962). Oprindelig studerede han klassisk musik og var skuespiller med engagement på irske teatre, deriblandt Abbey Theater.
Under Anden Verdenskrig var han kamppilot i Stillehavsområdet, og efter hjemsendelsen fortsatte han som skuespiller, men blev genindkaldt under Koreakrigen. Inspireret af sine oplevelser som natlig kamppilot skrev han tv-dramaet My Brother’s Keeper og blev instruktør på tv op gennem 1950’erne. Også på Broadway brillerede han som instruktør i denne periode.
Hans bedste og mest ambitiøse film er Slagtehus 5 (1973) efter en roman af Kurt Vonnegut. Her kædes ufatteligt grusomme erfaringer fra Anden Verdenskrig dristigt sammen med amerikansk parcelhushverdag i historien om den stilfærdige optiker Billy Pilgrim, der har evnen til at springe frem og tilbage i tiden. F.eks. tilbage til Dresden, hvor Billy, indespærret i et gammelt slagtehus, oplevede de allieredes grusomme bombning. Et traumatisk fortidschok, fremragende stærkt gengivet af Roy Hill og modsvaret af et idyllisk kig ind i fremtiden på en fjern planet.
Lidt af det samme fine touch viste Roy Hill, da han i 1982 filmatiserede John Irvings populære roman Verden ifølge Garp. Her ses en neddæmpet Robin Williams som den selvironiske forfatter Garp, der udsættes for al landsens ulykker, selv om hans livsbane egentlig former sig ret traditionelt fra college-romance til familiefar-status. Men garneret med næsten surrealistiske birollefigurer: Glenn Close’ som den puritanske mor og John Lithgow som den robuste sportsmand, der viser sig som kammeratlig transvestit. Her får Roy Hill dygtigt skabt en slags helhed ud af Irvings mange spredte barokke ind- og udfald og efterligninger af den traditionelle udviklingshistorie.
Humoren kom Roy Hill til hjælp, hvilket også ses i den vellykkede komedie The World of Henry Orient (Peter Sellers i dur og moll 1964), hvor Sellers er en klassisk primadonna-pianist forfulgt af to teenagepiger. Og humor – omend en lidt koket sådan – er der jo i Paul Newmans og Robert Redfords charmenumre som de fredløse, frække westernhelte i Butch Cassidy and the Kid (den med Raindrops Keep Fallin’ On My Head). To gavtyve, der er ved at blive lovlig gamle til rakkerlivet som freelance-bankrøvere, og som derfor søger til Bolivien, hvor ryet dog klæber til dem, og de bliver ofre for deres egen myte.
Det åndsbeslægtede, næsten forelskede samspil mellem Newman og Redford videreførtes i gambler-, svindler- og gangsterhistorien Sidste stik, hvor Newman og Redford er de små, men meget kloge, der narrer de store, men mindre kloge i 1930’ernes Chicago. Scott Joplins genfundne ragtime-musik i Marvin Hamlisch’ arrangement sætter kulør på den lidt mekanisk udregnede historie.
Filmen vandt syv Oscars, og da Roy Hill fik en procentdel af overskuddet, var det ham, der økonomisk tog det sidste stik hjem. Bortset fra Verden ifølge Garp, var ingen af hans senere seks film på højde med de tidlige succeser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her