Læsetid: 3 min.

Kraftspring i et tomrum

Thomas Vinterbergs symbol-spækkede ’It’s All About Love’ handler om alt muligt og dermed intet
10. januar 2003

(2. sektion)

Premiere i dag
Titlen er It’s All About Love, men så enkelt er det selvfølgelig ikke. Det er også en film om verdens tilstand anno 2021, om kulden i menneskenes hjerter, om katastrofale eller ’sjove’ klima-ændringer, om udspekuleret sammensværgelse, om kynisk menneske- og talentudnyttelse, om død og mord og flugt og forbandelse. Og så about love – eller hvad?
Thomas Vinterberg og hans manuskriptforfatter, Mogens Rukov, gaber over meget. Med Lynch- og Kubrick-broderinger og skøjtende skueretter bliver der næsten ikke plads til det ifølge filmen vigtigste af alt: kærlighed og nærvær. Som kærlighedshistorie tænder filmen aldrig rigtig, men nøjes med det nydelige og nette, til slut overstrøet med sukker-sne og patos.
Trods stort budget og international rollebesætning er Vinterbergs film heldigvis ikke en engelsksproget superproduktion af den satte, halvdøde art, som Bille August har specialiseret sig i.

Start med bravur
Der er både trodsigt liv og periodisk panache i It’s All About Love, og Vinterberg og Co. fortjener plus-point for frækhed: selve det at vove pelsen med en mikstur af science fiction, glamour-love story, punkteret skøjtepige-romantik og paranoia-thriller. At filmen så kommer på vildspor og ender i en altomfattende kunstnerisk snetykning er kun beklageligt.
Starten lover en del. Den unge polske litterat John vil fortælle os om »de sidste syv dage af sit liv«, og vi ved jo fra Sunset Boulevard og American Beauty, at døde mænd har gode historier i ærmet. Pæne John genindføres i sin næsten-fraskilte kone Elenas farverige luksushotel-menage i New York, hvor hun optræder som feteret skøjtestjerne.

Påklistret fremtidstema
Konstrasten mellem makabre urosignaler (lig i lufthavnen og på gaderne!) og stjernetruppens tilsyneladende varme familiesammenhold skitseres dygtigt, og det første genforeningsmøde mellem John og Elena har en egen bitter længsel, især smukt formidlet af Claire Danes’ sprøde Elena. Intet er, som John tror. Det er ikke nok, at Elena er ved at blive ødelagt af sin succes: Hun skal også, viser det sig, have hele tre kloner, som hendes bagmænd vil bruge som erstatning.
Det er heller ikke nok med spredte lig, der kun vækker forbipasserendes vage ubehag: Vi skal have tyngdekraftberøvede, svævende afrikanere fra Uganda med i købet, plus drastiske temperatursænkninger, der midt i New Yorks juli måned får John og Elena til at tumle sig romantisk som kåde kid i sneen. Den tvivlsomme pointe synes at være, at mens store klima-ændringer er tragiske for Den Tredie Verden, er de blot krydderi på tilværelsen for forkælede vesterlændinge.
Dette science fiction-agtige verdens tilstand-tema sammensmeltes ikke med historiens dramatiske og psykologiske udvikling, men forbliver et prætentiøst påklistret vedhæng. Og får det unge heltepar til at tage sig grundigt hjerneblæste ud, når frost om sommeren blot udløser barnlig jubel.

Død mands drøm?
I sidste halvdel forsvinder enhver ydre sandsynlighed ud af en snublende historie. Er vi i virkeligheden i hovedpersonens mareridt under the big sleep? Måske – lidt af et mareridt bliver det i hvert fald for tilskueren. Der opereres med hele to deus ex machina-lignende excentrikere: en pudsig lejemorder fra David Lynch-land plus hovedpersonens storebror (spillet af Sean Penn som Mogens Rukov!), der kommenterer de globale omvæltninger fra et fly i det høje – sødt, men banalt. Og nede på jorden munder en sært overbefolket sammensværgelse ud i halvkomisk kitsch, da fire skøjteprinsesser samtidig danser ud på isen, og de tre plaffes ned efter tur – sturt nummer.
Vinterberg viser stadig en del af sin sanselige filmfornemmelse, blikket for den skarpskårne detalje, det pletramte portræt, den veltalende vinkel og den sitrende atmosfære. Men han har mistet overblikket. Filmen vil for mange steder hen på én gang. Når Vinterberg slipper grebet om historien, forråder han også dens personer og opløser sit projekt i grandiose gesti og poetisk palaver. Energien fejler ikke noget, men der er for meget symbolsk sukker-sne i It’s All About Love.

*It’s All About Love. Instruktion: Thomas Vinterberg. Manuskript: Thomas Vinterberg og Mogens Rukov. Dansk (Palladium, Dagmar, Grand og Empire i København og biografer over hele landet)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her