Læsetid: 2 min.

Lærere: Pas på ensretning

S foreslår regional koordinering af ungdomsuddannelserne – gymnasielærere frygter for mangfoldigheden
11. januar 2003

Socialdemokratiet vil oprette regionale centre for ungdomsuddannelser, der skal stå for koordineringen af alle ungdomsuddannelserne og dermed samle ressourcer og lette springene mellem uddannelserne for unge, der ønsker at skifte.
»Det vil give et større udbytte af de ressourcer og faciliteter, man lige så godt kan være fælles om,« siger uddannelsesordfører Carsten Hansen.
Formanden for Gymnasielærerforeningen (GL), Gorm Leschly, er dog bange for, at man er på vej til at tage gymnasierne fra amterne og samtidig ensrette ungdomsuddannelserne.
»Når man i oplægget skriver, at det på længere sigt vil være muligt at sammenlægge de forskellige ungdomsuddannelser, må jeg sige fra. Det mangfoldige udbud er med til at sikre, at en høj andel af danske unge vælge en ungdomsuddannelse,« siger Gorm Leschly og advarer mod det svenske system, hvor man har lagt alle tilbud sammen.
»Her kan man gå fra et klasseværelse ind i et it-lokale og videre til en frisørsalon og et snedkerværksted. Man tager ikke højde for, de forskellige ungdomskulturer,« siger han.
Centrene skal fungere som en institutionel overbygning i amterne og kan på sigt føre til, at gymnasieområdet tages fra amterne.
»Det har vi endnu ikke taget stilling til,« siger Carsten Hansen.

For dyrt og for uens
Dog hersker der politisk utilfredshed med, at flere mener, at amterne administrerer gymnasierne for dyrt og for uens. Målt på landsplan er der f.eks. stor forskel på, hvor mange penge de enkelte amter bruger pr. gymnasieelev. Og det giver en uensartet kvalitet, vurderer Carsten Hansen.
De seneste tal, der er fra 1999-00 viser en forskel på 18.000 kroner pr. elev om året fra det amt, der bruger mest til amtet, der bruger mindst.
»Det er klart, at det betyder noget for kvaliteten, hvor meget man bruger. Og med det pres amterne er kommet under, er der risiko for yderligere stramninger,« siger han.
Dog skyldes nogle af forskellene eksempelvis transport af eleverne, hvor der er stor forskel mellem de store tyndtbefolkede regioner og f.eks. Storkøbenhavn.
Undervisningsminister Ulla Tørnæs har også argumenteret for en større sammenhæng mellem de gymnasiale uddannelser, selv om hun er kritisk over for tanken om en egentlig institutionel overbygning.
Der er dog ved at tegne sig for et flertal for de generelle linjer til en reform af gymnasieuddannelsen bestående af regeringen, S og De Radikale – altså uden om Dansk Folkeparti, der ikke vil fjerne opdelingen mellem den sproglige og matematiske linje.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu