Læsetid: 4 min.

Mediemastodont er på vej

De to store bladhuse står på spring for at overtage et privatiseret TV2 og få nye udviklingsmuligheder for at overleve. Men det risikerer at gå ud over tv-seerene, de regionale aviser og demokratiet
18. januar 2003

De to store bladhuse står på spring for at overtage et privatiseret TV2 og få nye udviklingsmuligheder for at overleve. Men det risikerer at gå ud over
tv-seerene, de regionale aviser og demokratiet

Avis-tv
Skønt privatiseringen af TV2 endnu ikke har passeret den stenede vej i Folketinget, og en køreplan for gennemførelsen ligger et godt stykke ude i horisonten, står de to store danske bladkoncerner klar i kulissen som mulige ejere af den landsdækkende, reklamefinansierede tv-station.
»Vi har klart tilkendegivet, at vi er interesseret i at være med i et køb af TV2, når og hvis privatiseringen bliver en realitet,« siger koncerndirektør Joachim Malling, Det Berlingske Officin, der også er formand for Berlingske Tidendes bestyrelse.
Også de to nyfusionerede morgenaviser Politiken og Jyllands-Posten er sandsynligvis interesserede. Og eftersom kulturminister Brian Mikkelsen (K) har signaleret, at man ønsker danske aktører som ejere, vil de store dagbladskoncerner være de eneste relevante spillere på markedet, evt. i samarbejde med en udenlandsk medievirksomhed eller et større dansk tv-produktionsselskab som f.eks. Egmont. Det er dog stadig uvist, om det lykkedes kulturministeren at udforme udbudsmaterialet således, at det bliver muligt at vælge store udenlandske medier fra uden at forbryde sig mod EU-lovgivning.

Kan redde aviser
Medieforsker Henrik Søndergaard, Københavns Universitet, ser positivt på muligheden for en stærk dansk medieaktør.
»Man taler hele tiden om privatiseringen af TV2 som den borgerlige regerings smadring af public service-systemet. Det positive er, at alt tyder på behovet for en stærk, privat og dansk medieaktør for at kunne investere i digitalisering og mediekonvergens, som vi ser det i andre lande,« siger Henrik Søndergaard.
Hvis morgenaviserne kan købe TV2, får de ikke alene mulighed for at generobre noget af den tabte annonceindtjening, som for øjeblikket truer med at tvinge dagbladene økonomisk i knæ. De får også adgang til en platform til at udvikle multimedieprodukter, hvilket kan blive en redningsplanke for den økonomisk trængte koncern, der evt. vinder udbuddet.
»Det er ikke sikkert, at avisernes opkøb af TV2 vil betyde større indtjening. Men hvis dagbladene vil blive på markedet i en tid, hvor de spiller en mindre og mindre rolle, viser alle analyser, at de er nødt til at satse på flermediale strategier,« siger Søndergaard.
Koncerndirektør Joachim Maling ser naturligvis positivt på indtjeningsmulighederne.
»Hvis vi går ind i TV2, vil det være ud fra en betragtning om, at der er et forretningsmæssigt grundlag. Og vi ser en udvikling for os, hvor tv-mediets rolle ikke bliver mindre,« siger han.

Seerne betaler
Men medieforskeren stiller spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er den rigtige strategi at redde aviserne ved at privatisere TV2.
»En ting er borgerlig idelogi. Men hvorfor skal et velfungerende TV2 og de danskere seere, hvor flertallet er bekymrede for ændringer af TV2’s programflade ved en privatisering, betale for en redningsplanke til dagbladene. Der er ingen tvivl om, at kvaliteten af programmerne vil lide under en privatisering, fordi licenskronerne forsvinder, og der vil blive færre penge at lave tv for,« siger Henrik Søndergaard.
Medieforskeren afviser, at dagbladenes eventuelle opkøb af TV2 vil betyde betyde et nævneværdigt samarbejde omkring det redaktionelle stof.
»Man kan godt forestille sig genbrug og anvendelse af den samme research. Men samtidig vil man stadig være nødt til sælge aviser til målgrupper, der er ret bevidste om det særlige produkt, de køber. Jeg er heller ikke så bekymret for, at tv-stationen skal bruges som elevator for dagbladenes nyhedshistorier, fordi sådan er det jo allerede i dag. Tv’s solohistorier er ret få. De tager dem fra dagbladene. Så i stedet for at forære deres historier væk til Nyhederne, vil dagbladene kunne kapitalisere dem,« påpeger Søndergaard.
Samtidig er det politiske kompromis i medieforliget, at det skal sandsynliggøres, at TV2’s kvalitet kan opretholdes ved en privatisering.
»Men mere mediekoncentration vil selvfølgelig overordnet betyde, at en relativ lille skare mennesker dominerer mediebilledet. Det reducerer alt andet lige mangfoldigheden. Hvis den 5. eller 6. radiokanal ligeledes går til opkøberen af TV2, for hvem det vil være en klar fordel også at have en radiostation, er der for alvor tale om en problematisk mediekoncetration,« siger Henrik Søndergaard.

Går ud over lokalaviser
Koncerndirektør Joachim Malling afviser redaktionelt samarbejde.
»Vi ser ingen synergier på det redaktionelle område. Vi må se i øjnene, at folk læser avis i 26 minutter om dagen. Vil vi fastholde en kontakt med vore læsere og give dem vore prioriteringer af, hvad der er vigtigt, er det naturligt at følge dem derhen, hvor de er forbrugsmæssigt,« siger han.
Arne Mariager, ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør på Vejle Amts Folkeblad og Fredericia Folkeblad, er stærkt fortørnet over udsigten til, at en eller flere morgenaviser med et køb af TV2 vil komme til at sidde på størstedelen af det landsdækkende annoncemarked. Hvilket chefredaktøren mener vil resultere i et udskillelsesløb med de regionale aviser som tabere.
»De små og mindre annoncører bliver færre og færre, fordi der bliver færre beslutningstagere og flere store kæder i erhvervslivet. Du kan leve en vis periode på en sten, men vi kan ikke leve op til voksende krav fra de dagbladslæsere, der bliver tilbage, hvis vi ikke har en finansieringsmulighed,« siger Mariager, der ikke kan se, at en styrkelse af dagbladene skulle være en opgave for staten.
»De store dagblade ligger, som de har redt. De kunne lade være med at forære deres aviser væk og med at prøve at slå hinanden ihjel ved at falbyde annoncerne til en pris, annoncørerne griner af. De ødelægger hele markedet med deres kannibalisme,« siger han.
Både Joachim Malling og Henrik Søndergaard mener dog, at de regionale medier har vist, at de med andre indtjeningsmuligheder og en stærk forankring i regionalområderne, godt kan fastholde deres del af markedet.
»Detailannoncørerne vil ikke blive væsentligt berørt, og der vil være andre indtjeningsmuligheder f.eks. med de regionale radiostationer,« siger Malling.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her