Læsetid: 3 min.

Monumental fransk filmtrilogi

Instruktøren Lucas Belvaux skriver filmhistorie...
31. januar 2003

(2. sektion)

Fransk film
Da instruktøren sammen med sit filmhold begyndte at optage i juni 2001, indskrev 41-årige Lucas Belvaux sig med det samme i filmkunstens historie. For første gang gik en filmskaber i gang med at producere tre spillefilm i et hug. Tre forskellige historier i tre forskellige genrer – tre forskellige produktioner, som tilsammen danner én og samme fortælling.
Efter 18 måneder hylder en begejstret fransk filmpresse den samlede premiere på komedien Un couple épatant (Et herligt par), thrilleren Cavale (Springtur) og melodramaet Après la vie (Efter livet). Filmene danner ikke et kronologisk, men et parallelt, samtidigt forløb.

Et sandt puslespil
Filmtrilogiens ledetråd er historien om tre par, hvis skæbner krydses. En filmisk enhed, men samtidig en enhed, hvor valget af indfaldsvinkel og rækkefølge er helt frit for publikum. Trilogien er en filmisk udfordring, der indbyder til et sandt puslespil, der minder om forfatteren Raymond Queneaus såkaldt kritiske øvelser, hvor tre tekster er i dialog og stiller hinanden spørgsmål, men er skrevet af henholdsvis den, der har set alle tre film; den, der har set to; og den, der kun har set en.
De tre historier udspiller sig altså samtidigt og belyser derved hinanden gensidigt. De samme skuespillere medvirker i alle film og veksler mellem at være hovedrolleindehavere i den ene film og bifigurer i de to andre. Resultatet er ifølge de franske anmeldere »brillant og komplekst« (Libération).
Trilogien belyser ifølge en anmelder, »hvor vanskeligt for ikke at sige umuligt det er at begribe de medvirkende personers væsen og situationerne, de indgår i, i al deres kompleksitet, tvetydighed og mystik.«

’Et herligt par’
Un Couple épatant er en situations- og forvekslingskomedie. ’Det herlige par’ viser, hvorledes intelligente og sensible mennesker er i stand til at komplicere hinandens liv indtil det absurde, ja, næsten indtil det tragiske ved at fejlfortolke banale kendsgerninger og derved fanges ind i et net af løgne.
Alain (François Morel) er en velhavende mand af det bedre borgerskab, men total hypokonder. Han skal gennemgå en mindre kirurgisk operation for en lidelse, der ifølge hans ven og læge, Georges, er helt godartet. Men Alain foruroliges, tror han er døden nær og indtaler sit testamente på en båndoptager. Samtidig lyver han for sin højtelskede kone, Cécile (Ornella Muti) og holder sine bekymringer hemmelige.
Cécile aner uråd, hvorefter hun beder sin veninde Agnes’ mand, Pascal Manise, der er politimand, om hjælp. Inspektør Manise giver sig til at skygge Alain for at opdage hans hemmelighed, hvorefter det djævelske spil går i gang...

’Springtur’
I Cavale (Springtur) flygter Bruno Le Roux (spillet af Lucas Belvaux, instruktøren selv) fra et fængsel, hvor han har siddet i 15 år. Det går voldeligt til med biljagter og forceringer af politispærringer, samtidig med at Le Roux må skyde sin flugtfælle. Le Roux er ikke en banal gangster. For 15 år siden var han aktivt medlem af ’Folkehæren’, en undergrundsbevægelse, der førte væbnet kamp for en kommunistisk revolution.
Efter flugten vil han genoptage kampen for de undertrykte masser, skaffe sine kammerater ud af spjældet, skaffe sig våben, falske papirer og gøre op med ham, der stak ham – en vognmand og narkosmugler. Men de 15 år har ikke kun forandret Bruno. Hans gamle kammerater er enten døde, i fængsel eller blevet integreret i en borgerlig tilværelse.
Selv Jeanne (Catherine Frot), hans gamle kæreste, er blevet borgerliggjort skolelærer og mor til et bedårende barn. Hun ønsker ikke at have noget at gøre med Folkehæren mere, men føler stadig stor ømhed for Bruno. Mens politiet i skikkelse af inspektør Pascal Manise jager ham, vil tilfældet, at Bruno møder Agnes, Manises kone, der er morfinmisbruger...

’Efter livet’
I Après la vie er Pascal Manise strømer i Grenoble. Han er stædig, men hæderlig. Fåmælt, indelukket og ligesom plaget af en eller anden hemmelig sorg. Måske er det hans kone, Agnes. Hun er morfinmisbruger, og det er Pascal, der skaffer hende hendes stoffer fra en vognmand, der samtidig er narkosmugler.
Samtidig er Pascal optaget af en vanskelig og farlig opgave: at opspore og pågribe den venstreekstremistiske terrorist Bruno Le Roux, der er vendt tilbage til Grenoble. Samtidig beder Agnes’ veninde ham om hjælp til at finde ud af, hvorfor hendes ægtemand opfører sig så underligt hemmelighedsfuldt...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her