Læsetid: 6 min.

Pengene og bolden

Mens Oakland Raiders-fans afbrænder dukker, der forestiller Jon Gruden, coach for Tampa Bay Buccaneers, smelter kasseapparaterne i San Diego, værtsby for Super Bowl XXXVII (37), søndag. Det er to forrygende hold der stiller op i dette fantastiske skuespil af uhyre kommercielle dimensioner
23. januar 2003

Super Bowl
Sidste søndags (semi)finaler i henholdsvis American Football Association og National Football Conference var forskellige som nat og dag. Oakland jordede Tennessee Titans med en sejr på 41-24, mens Tampa Bay i kampen mod både kuldegrader og Philadelphia Eagles satte hælene i og kæmpede sig til en lidt overraskende sejr på 27-10. Og det bliver to hold med markante temperamentsforskelle, der mødes i den vestamerikanske havneby San Diego, Californien, som er USA’s syvende største by, med omkring 1.25 millioner indbyggere.
En af de vigtigste flådestationer i USA har et usædvanligt behageligt klima, skal jeg hilse og sige, og rummer en af verdens bedste zoologiske haver.
Men det bliver en andens slags ’dyr’, der dominerer byen i denne uge, når verdens dyreste og største sports-og medieshow kolporteres til den ganske klode: Super Bowl.
Der er sådan set ikke noget overraskende i, at det netop er Raiders og Buccaneers, der mødes i finalen på søndag. De har været konstante, solide og professionelle stort set hele vejen igennem.
Men i football, som i så mange andre holdidrætsgrene, spiller tilfældet ofte en stor rolle, også det tilfælde der hedder dommerpræstationer. En dårlig en af slagsen kostede sidste år Oakland sejren i en af slutspilskampene, og man har hele sæsonen talt om The Raiders ’revenge’. Og hævn fik de mod Tennessee Titans, som med quarterback Steve McNair i spidse ellers kæmpede bravt.
En underlig kamp, hvor Raiders største fjende var deres eget forsvar. En nærmest endeløs række af debile fejl gav løbende Titans fordele, de aldrig burde have haft.
Raiders ville bare i Super Bowl, og de kæmper ikke. De slås, som drejede det sig om herredømmet over en bolig-karré i downtown Oakland.
Deres publikum elsker det, men det giver også via de mange enten for tidlige eller for sene tacklinger, anledning til mange ellers unødvendige vejrtrækningsproblemer hos samme publikum.
Og i AFC-mesterskabsfinalen gav det i hvert fald anledning til en, et langt stykke ad vejen, mildt sagt thrilleragtig udvikling. Med Raiders nævnt først: 7-0, 7-7, 14-7, 14-10, 14-17, 21-17, 24-17, 27-17, 27-24, 34-24 og endelig, med 3:25 tilbage, det forløsende touchdown til 41-24.
Sidst Raiders var i Super Bowl havde klubben midlertidigt hjemsted i Los Angeles. Det var i 1984 hvor de lammetævede Washington Redskins 38-9 – og finalen blev faktisk spillet i Tampa!

Debutant i Super Bowl
Buccaneers er debutanter i Super Bowl, men det skal man nu ikke lade sig narre af.
»Bliv ved med at hamre på klippen, til sidst sprænges den.« Det var coach Jon Grudens mantra til en af sæsonens mindre overraskelser, Tampa Bay Buccaneers. Mindre, fordi holdet i de seneste to sæsoner er nået til slutspillet, hvor de blev slået ud af – Philadelphia Eagles!
Det med at hamre på klippen blev taget bogstaveligt. Ikke mindst af Tampas forsvar, som kom ud af grundspillet som det bedste af alle. Det, og et selvtillidsfremmende overblik blev der også brug for i NFC-finalen mod Philadelphia Eagles på det iskolde Veterans Stadium, hvor temperaturen var under frysepunktet, og spædet op med en chillfaktor på 16.
Ikke mindst da hjemmeholdet kom foran 7-0 inden for det første minut. Men så tog quarterback Brad Johnson & Co. arbejdshandskerne på, og selv om det meste af spillet foregik på egen banehalvdel, gik de til anden quarter med en 10-7 føring.
Den blev efterfølgende udbygget til 17-10, hvor Buccaneers simpelthen ’bare’ løb længere med bolden end Eagles. Så gik der intelligent skyttegravskrig i den. Den varede helt til slutningen af tredje quarter, hvor et field goal gav Buccaneers en føring på 20-10.
I sidste del af affæren var det igen Tampa Bays forsvar, der styrede udviklingen, kulminerende med et touchdown. Der var stadig seks minutter tilbage, og det er meget, når vi taler effektiv spilletid, men Tampa Bay tog ingen chancer – og gav heller ingen til Eagles. Altså – billetter til San Diego.

Voodoo-dukkerne
Og det er altsammen meget godt, men for pressen ikke helt så spændende som historien om voodoo-dukkerne og Jon Gruden. Enhver Super Bowl har sin egen hovedhistorie, ofte hypet op til mytisk status. Super Bowl XXXVII er ingen undtagelse. Coach Jon Gruden var indtil afslutningen på sidste sæson coach for Oakland Raiders! Klubbens ejer, den legandariske Al Davis brød sig ikke om ham, og efter mange og lange tovtrækkerier – og en uoverskuelig og meget dyr aftale for Buccaneers – Gruden havde stadig et år af sin kontrakt med Raiders tilbage – endte han på sin fødeegn i Florida. Hos Buccaneers, hvor hans far i øvrigt havde været assistenttræner.
Samtidig overtog Grudens gode ven og assistenttræner hos Oakland, Bill Callahan, chefposten hos Raiders.
Nu ses de så igen i San Diego.

Pengene
Og midt i spændingen om resultatet må vi ikke glemme, at det først og fremmest drejer sig om penge. Der bliver væddet på alle planer. Fra dagligstuen eller på den lokale bodega, til de professionelle gamblere, bookmakere og investorer. Og bogstavelig talt hos samtlige handlende i San Diego, Oakland/San Francisco og Tampa Bay/Miami. Fra den lokale døgner, der reklamerer med storskærm, til verdens største (i.e. mest pengestærke) annoncører.
Dagbladet Børsen citerer analytikere for tv-annoncepriser på omkring 2 til 2,2 millioner dollar – for 30 sekunder.
Disse spots når ud til 40 millioner amerikanske seere på samme tid og i prime time. Og med en sportsgren, der benytter ’effektiv spilletid’, med de mange (reklame)pauser dette indebærer, bliver det til en hel del sekunder i løbet af de tre timer, en kamp varer.
Med visse tidszoneforskydninger når de så ud til resten af verden. Avisen citerer også en dugfrisk undersøgelse blandt 500 amerikanere, gennemført af marketinganalysefirmaet InsightExpress:
*54 procent siger, at de vil se kampen, og »meget interessant« for mange er reklamerne en del af oplevelsen. 20 procent siger rent faktisk, at de fokuserer *mere på reklamerne end selve kampen.
*De fleste, 61 procent, husker bedst de reklamer, der er sjove.
*Tre ud af fire er mere opmærksomme på reklamer under Super Bowl end reklameindslag i de daglige tv-udsendelser.
*29 procent har købt et produkt som en konsekvens af at have set Super Bowl, om end kun 18 procent sagde, at deres mening om et firma var blevet forbedret via en reklame under Super Bowl.
Nå jo, hvem vinder så? Mit hjerte siger, at ingen kan hamle op med årets ’mest værdifulde spiller’, Most Valuable Player, Oaklands quaterback Rich Gannon og hans tro væbner, receiveren og myten Jerry Rice med magnethænderne. Selv ikke et forsvar med cornerback Ronde Barber, defensive end Simon Rice og lineback Derrick Brooks.

FAKTA
De basale regler
*Der spilles fire x 15 minutters effektiv spilletid
*Banen er inddelt i to halvdele á 60 yards, den er 53 1/3 yards bred, for overskuelighedens skyld er banen markeret med striber for hver 5. yard
*11 mand fra hvert hold er på banen ad gangen, et angribende, et forsvarende
*Det angribende hold har fire forsøg (downs) til at komme mindst 10 yards frem på banen. Derefter fire forsøg mere, osv. Når man ind i modpartens målzone,scorer man touchdown, lig med seks point. (Et yderligere point hvis det lykkes at sparke bolden imellem de to målstænger mål på det tilhørende ’ekstrapoint-spark’)
*Hvis man ikke når ind i målzonen med bolden, kan man forsøge sig med et fieldgoal, som også sparkes ind, det tæller tre point
*Det angribende hold styres af en spilfordeler, quarterback, som kaster eller afleverer bolden til en medspiller. Han kan også selv løbe med bolden
*I kampen får et hold bolden enten efter modstanderens scoring, ved at fratage dem bolden ved at gribe et kast fra quarterback’en (interception), eller vinde den i en tackling af den modstander der er i boldbesiddelse. Bolden går også over til modstanderen hvis denne ikke har nået de 10 yards i de fire forsøg
*Ved boldovertagelsen skifter begge hold alle 11 mand ud, der er i football stor forskel på angrebs- og forsvarsformationer.

*Kampen kan ses på TV 2 søndag 23.35

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her