Læsetid: 3 min.

Han spiller en rolle

Zentropas adm. direktør er i dag producent for den – økonomisk trængte – mediekoncern, han tidligere blot spillede, at han var chef for
10. januar 2003

Portræt
Så er den gal igen med Zentropa. Filmkoncernen har negativ egenkapital i 17 ud af 50 selskaber, tre af dem er under opløsning, og revisoren har ikke sparet på blækket i de netop afleverede regnskaber. Det oplyste dagbladet Børsen i går. Ifølge Henrik Steffensen fra revisionsfirmaet PriceWaterHouse-Coopers giver påtegningerne Zentropa et alvorligt imageproblem.

Mon dog?
Rent bortset fra, at man ikke skal blive forbavset, hvis Zentropa går nedenom i overmorgen, er der ingen umiddelbar grund til at tro det, og hvis det sker, bliver det med flaget hejst, hvad kunstnerisk integritet og resultater angår. Efter kun 10 års eksistens har Zentropa forlængst skrevet filmhistorie.

Som en drejebog
Peter Aalbæk Jensen er manden, der som adm. direktør altid står for skud, når filmkoncernen i stort opsatte avisartikler anklages for kammerateri med filmkonsulenten, for at rage statsstøtte til sig, til film ingen gider se (på andre producenters bekostning) og for at betale de yngre medarbejdere løn med Irma-bon’er.
Den rolle har han så spillet og hidtil med succes, for ingen har endnu fået skovlen under ham, tværtimod er han blevet en folkeligt populær figur, og det, man bl.a. falder for, er, at han optræder så åbenlyst i en rolle.
Da Lars von Trier og han gik på filmskole sammen, aftalte de, at når de kom ud i branchen, ville de lave et selskab sammen. Aalbæk skulle spille den benhårde producent, Trier den følsomme instruktør (med lommerne fulde af Fontex), som ikke kan tåle at flyve, hvorfor han altid må transporteres over landjorden, når han skal ud at hente gyldne palmer og andre filmpriser.
Aalbæks rolle skulle modelleres efter den klassisk kliché af en stenrig Hollywood-producent, der lever med store drinks på kanten af en swimmingpool – (også kendt fra brødrene Coens film Barton Fink) – og i øvrigt fører sig frem med høj røst, store armbevægelser og cigarer, når der forhandles med kunstnerne.

Dobbeltbundet
Ikke at det lige er aftalt sådan dengang på filmskolen, det er det næppe – men det tager sig unægteligt sådan ud. Det kan også godt være, Triers flyskræk er ægte, men bag Zentropa-direktørens og dermed Zentropas succes ligger et stort element af selviscenesættelse.
Inden i Peter Aalbæk Jensens filmproducent er der med andre ord et andet menneske, selv om de løber sammen i et to-i-ét-menneske. Denne blanding af virkelighed og fiktion kan spores – uden at der skal gå Freud i den – tilbage til barndommen, hvor han pludselig begyndte at kalde sig Holger i stedet for Peter. Og da den – han ville vel bare se folks reaktioner, så det hele ikke var så kedeligt – havde kørt længe nok, skiftede han Holger ud og kaldte sig Dagmar
Hans meta-producent er en form for dobbeltbundet ironi, som fortæller om en forståelse – intuitiv eller spekulativ – af den moderne medieverden helt ind til den kerne, der netop ikke findes eller er mere udflydende, end kerner normalt er.

Pain Unlimited
Det mest ironiske er så, at det blev virkelighed. At det, der begyndte småt, blev stort, og at han i dag er producent for den mediekoncern, han tidligere blot spillede, at han var chef for.
Han har yderligere spillet rollen ud ved at organisere sit selskab sådan, som de smarte fyre gør i det øvrige erhvervsliv, for hvis andre gør det for personlig vindings skyld, hvorfor så ikke gøre det for filmkunstens...
Mener man i Zentropas mange selskaber med navne som Bilbao, Innocent Pictures, Molotov og Pain Unlimited at kunne se en vis inspiration fra Glistrups skattecirkus i sin tid og dermed også se Aalbæk som direktør for et filmcirkus, er filosofien utvivlsomt, at hvis et anpartsselskab går ned, river det ikke de andre med sig, og at man må gå langt for at klare sig i den branche.
Det pinlige spørgsmål lyder: Kunne projektet Zentropa overhovedet være lykkedes, hvis Peter Aalbæk ikke var gået til kanten?

Peter Aalbæk Jensen
*Født i 1946 på Herfølge-egnen som søn af forfatteren og præsten Erik Aalbæk Jensen. Sammen med Lars von Trier grundlagde han i 1992 filmselskabet Zentropa – i dag Skandinaviens førende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her