Læsetid: 1 min.

Det skal være nemmere at være forbruger

Regeringens oplæg til en reform af forbrugerpolitikken får ros
17. januar 2003


Det skal være nemmere at være forbruger i Danmark. De offentlige forbrugermyndigheder samles nu i ét hus, Forbrugernes Hus, og herfra kan man så få oplysninger og hjælp, hvis man som forbruger har problemer.
Regeringens oplæg til en reform af forbrugerpolitikken blev præsenteret af erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i går i det nye hus, der i dag huser både Forbrugerstyrelsen og Forbrugerinformation. I fremtiden lægges de to sammen under en fælles ledelse, med en fælles hjemmeside og med medarbejdere, der arbejder sammen.
Ifølge ministeren udgør det »en historisk fornyelse af forbrugerpolitikken«.
Bendtsen vil f.eks. have flere private ankenævn til at afgøre klagesager fra utilfredse forbrugere, lige som det skal være nemmere som forbruger at få rådgivning pr. telefon. Ministeren vil også udpege et Forbrugerforum, hvor repræsentanter for erhvervslivet skal deltage på linje med forbrugerrepræsentanter. Der er ros til regeringens udspil til reformen af forbrugerpolitikken. Både forbrugernes vagthund, Forbrugerrådet, og erhvervsorganisationer er positive over for tiltagene.
Forbrugerrådet lægger dog vægt på, at der er behov for en afklaring af erhvervslivets indflydelse i det nye Forbrugerforum.
Vi er 90 procent positive,« siger direktør Rasmus Kjeldahl fra Forbrugerrådet, der ikke berøres direkte af udspillet, til Information. »Men der er også en række detaljer, hvor vi er mere skeptiske,« tilføjer han. Som eksempel nævner Kjeldahl det kommende Forbrugerforum: »Vi har intet mod en dialog med erhvervslivet, men enten skal navnet på forummet ændres, eller også skal det kun bestå af forbrugere.«

Inf./ritzau

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her