Læsetid: 4 min.

40 års formidabelt forbrug

Der ligger en lille by nordøst for Falkenberg i Sverige: Det lille samfund er et kæmpe storcenter
25. februar 2003

Livet i center
HALLAND – Det er ikke et museum, og det er ikke et slot. Men denne mægtige overflod er alligevel blevet kaldt Sveriges største turistatttraktion.
De kommer i busser fra Norge, de kommer i bil fra hele Sverige og rundt omkring ved provianteringsposter taler folk både svensk, norsk, tysk og engelsk.
Halland er en lille by, som er blevet berømt for sit store storcenter, Gekås. Opkaldt efter manden med initialerne G.K., fordi han hed Göran Karlsson og grundlagde dette lille forbrugssamfund.
Flere millioner mennesker strømmer hvert år til Gekås med åben pung og polypper.
Storcentrets informationsafdeling oplyser, at der kommer op til 20.000 shoppere om dagen, at man sælger 1.2 million par bukser og en million flasker shampoo om året.
På centrets hjemmeside fortælles en påfaldende anekdote om en familie, der kom for at købe lidt ind til husholdningen og forlod centret med ny støvsuger, nyt lydanlæg og flere bærende elementer til både hans og hendes garderobe.

Meget og billigt
Denne anekdote lyver. Det overraskende impulskøb eksisterer ikke her, fordi alle tænkelige impulser på forhånd er indstillet på at købe.
Ingen tager til Gekås, 30 kilometer nordøst for Falkenberg i Halland for at købe en fyrrewattspære og en liter økologisk mælk. De driftige shoppere bedriver basis-indkøb i Gekås: Man køber 20 fyrrewattspærer eller 10 liter mælk, som sjældent er økologisk.
Man må forestille sig den danske fødevarekæde Netto i en svensk udgave med et repertoire, der omfatter alt fra hjemmet til køkkenet til køleskabet til hifi til hårde hvidevarer og til tekstiler. Moderigtige og alligevel slidstærke dockersbukser koster ikke 500 kroner som i Danmark: Men kun 150 svenske kroner!
Der er plads til 10-15 gule bæreposer i de vogne, der skubbes rundt mellem forretningerne. Og de vogne er fyldt op.
Man investerer i sengetøj til alle senge i hjemmet, gardiner til alle værelser, støvsugerposer til alle årene i det første årti af det nye årtusinde, og man køber så mange strop-t-shirts af mærket N til 35 svenske kroner, at man kan uniformere en forstadsdrengebande inklusive deres supportfilialer i alle nærliggende kommuneskolers 10. klasser.

Konstant 50 åbne kasser
En hurtig stikprøveundersøgelse foretaget af Informations udsendte medarbejder viser, at gennemsnitsbeløbet på displayet ved en af de mere end 50 konstant åbne kasser ligger på mellem 2.500 og 3.500 svenske kroner.
Lena fra Halmstad er i Gekås sammen med sin datter Lisa ligeledes fra Halmstad. Familier rejser sammen til Gekås. Ikke for gammeldags familiært samvær eller noget så rustikt som ’hyggens skyld’, men for at kunne slæbe mere fra kasserne over i bagagerummene. Familiens tilstedevær optimerer den konkrete købekraft:
Lena har købt slik i store bøtter, 20 par sokker, et topnøglesæt, en elektronisk dartskive, to campingstole med linoleumsbetræk, tre små gennemsigtige toilettasker komplet udstyret med neglefil, neglebørste, karklud, badehætte m.m, og Lena har købt meget mere. Mens hun læsser sin vogn med tolv gule indkøbsposer forklarer hun:
»Vi kommer her engang hver tredje måned, fordi der er så billigt. Vi planlægger på forhånd alt, hvad vi skal have, og vi har skrevet det ned et par dage i forvejen. I bilen på vej herop diskuterer vi, om der var noget, vi skulle have glemt.«
På spørgsmålet om turen til Gekås også omfatter fodture i den fine natur, eventuelle museumsbesøg eller måske bare en overnatning på den til storcentret knyttede Campingplads svarer Lena:
»Nej.«
Lena siger også nogle stærkt positive ting (’utroligt billigt’, ’det eneste af sin slags’) om Gekås, der kunne minde om decideret reklamerende omtale, og som Informations udsendte derfor samvittighedsfuldt og lidt selvretfærdigt undlader at citere.
I Gekås kan man købe 150 ml. cognackoncentrat, som kan blandes med ren brændevin fra hjemmebrænderiet: Det koster kun 15.95, og det hjælper, hvis man gerne vil trøstes.

Nummer 9
Gekås ligner en kulisse fra en b-film om livet i 70’erne. Det ligner en samling barakker. Centret er et gult hus, der består af store plader, som må formodes at være rejst på en eftermiddag og holdt sammen med en 10-15 bærende møtrikker.
Men synet bedrager: For Gekås er en stabil konstruktion, som har stået i 40 år. Der ligger små butikker rundt om Gekås ligeledes bygget i gule plader, og netop derfor kan man tale om dette storcenter som et bysamfund.
Man bør fremhæve boghandlen Bok-Olle, hvor bøgerne bag filmen og prisbillige svenske krimier ikke er anbragt på fimsede hylder i alfabetisk orden.
De ligger i stabler i store brune flyttekasser. Det er ikke den klassiske boghandel degraderet til butik for kontorartikler og opslagsværker, men derimod bogen udlagt som discountvare.
Og der er en sportsforretning, hvor man kan købe plastikhåndvægte à tre kilo for 59 svenske kroner.
For ikke at tale om komplementærproduktet: en rigtig lille løftestang med to 2.5 kilos ringe: pris 100 svenske kroner. Der er ikke fashionable Nike-sko, og man kan kun købe internationale fodboldjersey i prisbillige kopivarianter: Nummer ni Ronaldo koster 199 svenske kroner.

Ullared
Man må skelne mellem byen Ullared og storcentersamfundet omkring Gekås. Det er ikke nogen nem distinktion, men byen Ullared er ikke et storcenter:
I denne lille skønne provinsby er der også et ICA-center, en Shelltank, en lille kirke og der er en publikation trykt på avispapir som hedder: Ullared. Men på forsiden står den på en ting og det er byens stolthed:
»Ullared er gult. Om nogle år vokser Gekås med en fodboldbane mere. Sveriges populæreste varehus skal både være større og smukkere.«

Livet i centret
*Markedspladsen. Centrum i bysamfundet; det sted hvor folk mødes, meninger brydes, varer udveksles og demokratiet lever. Markedspladsen findes ikke i 2003. I stedet har vi fået en storcenterkultur: Er et storcenter, forbrugsfestens selvgode svinesti eller et nyt socialt rum i det hyperkomplekse samfund? Information besøger storcentre for se på sagen. Første artikel i serien blev bragt den 18. februar. Denne artikel er den sidste i serien.

*Se www.gekas.se for yderligere information og åbnigstider. Find vejen på www.viamicheling.com.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her