Brudens far
*Steve Martin bærer denne genindspilning af det gamle Spencer Tracy-hit frelst i land.
Tracy-filmen fra 1950 var en glorificering af det gode liv ifølge produktionsselskabet MGM. Steve Martin borger i 1991-udgaven for en mere moderne skepticisme. Med smittende sardonisk galgenhumor spiller han den mere og mere desperate far, der ikke blot må se svigersønnen lægge beslag på sin højt elskede datter, men også må spendere astronomiske beløb på bryllupsfesten.
Martin paraderer en datterfiksering, der må kunne få incest-eksperter til at rykke uroligt i sædet. Men pinligheden holdes på afstand af hans formidable slapstick-komiske snarrådighed og legebarns-charme. Meget kan man tilgive en film, der f.eks. giver Martin mulighed for at gøre afprøvningen af en gammel smoking til et højdepunkt i klovnerier. Diane Keaton ses som hans kone, og Charles Shyer har instrueret uden at stille sig i vejen for Martin.
TV3+, kl. 20.00-22.05
Something of Value
*Winston Churchill skrev og indtalte en fortale til Hollywood-dramaet om konflikterne mellem sorte Mau Mau-krigere og hvide kolonister i Kenya i 1950ernes start. Men filmens amerikanske testpublikum kedede sig under statsmandstalen, og så blev den klippet ud.
Rock Hudson spiller engelsk farmer, Sidney Poitier er hans sorte bandomsven, og filmen prøver at dele sol og vind lige i konflikten. For den er skrevet og instrueret af den venstredrejede Richard Brooks, der i 1950erne specialiserede sig i håndfaste problemdramaer.
TCM, kl. 20.00-22.00
Under the Skin
*Om hovedrolleindehaveren i den engelske billigproduktion, den 19-årige spillefilmsdebutant Samantha Morton, skrev filmens begejstrede anmelder her i bladet, Eva Jørholt, at den »næppe bliver hendes sidste.«
Og det fik Jørholt ret i. For nylig har Morton fået kæmpesucces med titelrollen i Lynne Ramsays skotske Movern Caller. Og et verdenspublikum har kunnet beundre hende som den rørende, bortførte pre-cog i Steven Spielbergs fremtidsfilm Minority Report.
I Under the Skin spiller den karismatiske Morton den psykisk ustabile teenager Iris. Søster-jalousi og moderbinding kan være en farlig kombination, hvilket viser sig, da søstrene Iris og Rose mor dør. Dødsfaldet påvirker Iris så stærkt, at hun helt ændrer livsstil og kaster sig ud i tøjlesløs promiskuitet.
Det er udgangspunktet for Carine Adlers psykologiske drama fra 1997. Den barnlige Iris har altid været jaloux på Rose og troet moderen foretrak den mere modne ældre søster, der lever i et stabilt forhold og er blevet gravid.
Iris er derimod stadig en sårbar teenager, og sorgen over moderens død gør hende indesluttet og samtidig hyperaktiv. Iført pels, paryk og solbriller styrter hun rundt og dyrker sex med tilfældige mænd. Den kur hjælper ikke derimod nærmer de to søstre sig hinanden på fumlende usikker vis, og deri ligger der en slags fortrøstning.
»Trods det tunge emne er Under the Skin let som en fjer«, skrev Eva Jørholt.
Sverige 2, kl. 22.30-23.50