Læsetid: 2 min.

Film i tv

24. februar 2003

Doc Hollywood
*Michael J. Fox spiller en Washington-læge, der er på vej til Hollywood for at gøre forretning som plastik-kirurg for de rige og meget forkælede.
Til sin store fortrydelse strander den hæsblæsende doktor i en lille sydstatsby, hvor livet synes at være gået i stå engang i 1950’erne. Hans bil er brudt sammen, og nu tvinges han til at orientere sig i uvante provinsielle omgivelser. Og selvfølgelig fører det til en modning af den overfladiske struggler, der lærer at værdsætte ægte menneskelighed og de nære, jævne ting.
Moralen er hentet fra gamle komedier af Frank Capra og holder ikke rigtig vand i 1991-udformning.
Men filmen er livligt og veloplagt fortalt, og Fox har jo alle dage været en såre sympatisk aktør, fuld af verve og selvironi. Her får han ydermere opbakning af navne som Bridget Fonda, Woody Harrelson og George Hamilton.
TvDanmark 1, kl. 21.00-23.00

Bugsy
*Warren Beatty gjorde op med sit sunde, renskurede helte-image i denne gangsterfilm fra 1991. Her spiller han den myrdende gangsterpsykopat Benjamin ’Bugsy’ Siegel som et slags vrængbillede af den pågående forretningsmand, med tillært fine manerer, skræddersyet tøj og velsmurt tungebånd.
I Hollywood fører han sig – ind imellem sine ugerninger – frem som solbrændt playboy og forfører, Men det er som en grufuldt fremsynet grundlægger af Las Vegas, han især huskes.
En splittet paradoksal personlighed, som Beatty både giver vindende charme og ægte farlighed. Annette Bening (fru Beatty i det virkelige liv) ses som kvinden i Bugsys liv, med hvas replik og styr på tingene: en flot moderne udgave af den gangster-tøs, der i det gamle Hollywood blev spillet så stilsikkert af Gloria Grahame og Ida Lupino.
Barry Levinson har instrueret det over-lange drama med stærk periode-fornemmelse og en energi, der også tager forbillede i filmbyens gamle gangsterfilm. I biroller står Ben Kingsley, Elliott Gould og Harvey Keitel meget stærkt.
TV3+, kl. 21.45-00.20

Zabriskie Point
*Som instruktør står den seriøse italiener Michelangelo Antonioni, men filmen skal først og fremmest ses som et Pink Floyd-akkompagneret hippie-flip af de mere ekstreme. Tidsatmosfæren er røgelses-tyk.
Efter at have taget tidspulsen på swinging London med Blow-Up drog Antonioni i 1969 til USA og rettede sit skønhedssøgende kamera mod ungdoms- og studenteroprøret. Hovedpersonen Mark har det skidt med autoriteter, og da en politimand skydes ned under nogle studenter-uroligheder og han føler sig mistænkt, stjæler han et privatfly og styrer mod Arizonas ørken.
Her møder han en ung pige Daria, der er lige så frihedselskende, og de har en noget speciel erotisk oplevelse i Death Valleys ødeland af støv. Til slut følger vi Daria, som forestiller sig, at en stor bjergvilla, hvor vigtige forretningsaftaler indgås, sprænges i luften. Ikke lige den ønsketænkning, der præger nutidens amerikanere, må man formode.
Historien er spinkel, spillet ret udtryksløst, men Antonionis billeder indfanger farver og former med en kunstmalers sensitivitet.
TCM, kl. 22.00-23.55

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu