Læsetid: 2 min.

Flyselskaber pynter på billetpriser

Flyselskaber i Danmark får deres grundpriser til at se lavere ud gennem en billetteknisk manøvre. Alene for SAS drejer det sig om en halv milliard kroner årligt
10. februar 2003

Flyselskaber i Danmark får deres grundpriser til at se lavere ud gennem
en billetteknisk manøvre. Alene for SAS drejer det sig om en halv milliard kroner årligt

Flyselskaber i Danmark trækker systematisk en helt normal driftsomkostning ud af billetprisen og skriver i stedet beløbet på i flybilletternes såkaldte ’tax-boks’ på linje med de skatter, som staten opkræver. Dermed fremstår billettens grundpris lavere, og den ekstra afgift opfattes i stedet af passageren som ’skattefars’ værk.
En gennemgang af flybilletter, som Information har foretaget, viser, at samtlige flyselskaber i Danmark benytter sig af fremgangsmåden. Det drejer sig om såkaldte passager- og handlingsafgifter på op mod 281 kroner pr. flybillet. Passagerafgiften er en af de afgifter, som flyselskabet betaler til lufthavnene for at benytte dem. Den er at betragte som en helt almindelig driftsomkostning. Alligevel skriver flyselskaberne dem på billetten separat.
»Fremgangsmåden svarer til, at man skriver udgiften til piloternes løn eller alt muligt andet på billetterne,« siger Benedicte Federspiel, chefkonsulent i Forbrugerrådet, efter at være blevet forelagt flyselskabernes fremgangsmåde.
Fordelen set fra flyselskabernes side er, at den rejsende på billetten kigger på en omfattende og dyr tax-boks og til gengæld kan se en relativt billig grundpris.
Ved hjælp af manøvren fremstår en returrejse med SAS fra Karup via København til Vilnius for eksempel med en grundpris på 1.945 kroner i stedet for normalt 2.226 kroner, altså 12 procent lavere.
Passagerafgiften har eksisteret i årtier og fastsættes for tiden hvert tredje år efter forhandling mellem flyselskaberne og lufthavnene, som er private aktieselskaber.
Men fra 1998 og frem har flyselskaberne i Danmark skrevet passagerafgiften ud i billettens tax-boks. Alene for SAS’ vedkommende drejer det sig om et beløb på cirka 500 millioner kroner årligt. I Københavns Lufthavn står SAS for 60 procent af passagererne.

Betænkeligt
Lars Andersen, direktør i SAS, medgiver, at dette er praksis.
»Det er noget, vi bevidst har gjort for at synliggøre, at vi er den eneste transportform, som betaler for infrastruktur, fordi infrastrukturen inden for luftfart ikke er statsfinansieret,« siger Lars Andersen.
– Men når jeg står som passager og kigger på billetten, tror jeg jo umiddelbart, at passagerafgiften er en af de skatter, som staten opkræver?
»Det vigtige for passageren er, at totalprisen – det du skal betale for billetten i sidste ende – ikke ændrer sig. Det er også den totale pris, som kunden får oplyst, når vi sælger billetten,« siger Lars Andersen.
Selv om flyselskabernes fremgangsmåde ikke ændrer på billettens totalpris, er Forbrugerrådet »forundret og betænkelig« over fremgangsmåden.
»Flyselskaberne burde gå et andet sted hen med deres politiske budskab og synliggørelse af det, de finder et højt eller uretfærdigt gebyr til lufthavnen. Det er ikke noget, passageren kan bruge til noget. Det medfører blot større uigennemsigtighed,« siger Benedicte Federspiel, som frygter, at der er tale om en omsiggribende tendens.
Informations gennemgang af flybilletter viser, at de seneste fem års fremgangsmåde ikke står alene. Flyselskaberne opfører løbende en større og større del af deres omkostninger som en afgift sammen med statens skatter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her