Spot
Det siges, at et billede kan fortælle mere end 1000 ord. Førhen gik en af fordommene mod herværende avis på, at der ikke var nogen billeder i den. Det har vist aldrig været sandt, og i dag skulle jeg hilse og sige, at billedsiden behandles med den største respekt og omhu, når dagens avis skal skrues sammen.
Historisk set er pressefotograferne en relativt ny forteelse. De første dukkede op i anden halvdel af 1800-tallet, men det var først med udviklingen af hurtige kameraer og film, at de fik deres gennembrud i tiden op til Anden Verdenskrig. Den spanske borgerkrig blev lidt af et gennembrud for faget.
Enhver skrivende journalist ved så ganske udmærket, hvad det betyder for hans eller hendes tekst, at den spiller sammen med gode billeder, og samarbejdet med en dygtig pressefotograf er en af de største fornøjelser, der findes i journalistikken.
Danske pressefotografer hører generelt til den internationale elite. Det vidner adskillige priser i prestigerige konkurrencer om. Samtidig er pressefotograffaget omdrejningspunkt for en hel række vigtige diskussioner af etisk, juridisk og filosofisk art: om privatlivets fred, om respekt for ofret, om grænselandet mellem professionel distance og personligt engagement, og om det tilladelige i at manipulere med fotografiet. Fotografen bliver på mange måde læserens øjne, og han kan langt hen ad vejen farve samme læsers virkelighedsopfattelse. Måske endnu mere, end journalisten kan. De mest berømte pressefotografier har nærmest opnået status af ikoner.
I denne uge, nærmere bestemt på fredag, åbner udstillingen Årets Pressefoto på Museet for Fotokunst på Brandts Klædefabrik i Odense, og det kunne i sig selv være en anledning til en smuttur til den fynske hovedstad.
Radioen er vel ikke det mest oplagte medie til at behandle pressefotografiet, men ikke desto mindre er det programmet med den passende titel Et øjeblik, der i dag på P1 varmer lidt op til begivenheden.
I programmet kan man møde tre ret forskellige pressefotografer. Stig Stasig ser tilbage på et højdepunkt i sin karriere, da han fik Mikhail Gorbatjov på kornet i det skæbnesvangre politiske år 1989, som blev begyndelsen til enden for Sovjetunionen og dens imperium.
Politikens Thomas Boberg fortæller om voldsomme oplevelser under optagelser af en billedserie om hverdagen i Ramallah på Vestbredden.
Og endelig er der et indslag med en pressefotograf fra den mindre prestigerige del af branchen, en sensationsfotograf, der kalder sig Kaspar, og som lytteren kan følge på hans jagt efter dagens billede af en vis tasmansk skønhed ved navn Mary Donaldson.
*DR P1, 12.45: Et øjeblik med pressefotografier som omdrejningspunkt.