Læsetid: 4 min.

Fragmenter af en filmproces

Information har fået adgang til Mogens Rukov og Thomas Vinterbergs e-mail-korrespondance i den periode, hvor de skabte ’It’s All About Love’. Vi bringer her et redigeret uddrag
14. februar 2003

(2. sektion)

Korrespondance
Efter succesen med Festen lå verden åben for Thomas Vinterberg og samarbejdspartneren Mogens Rukov.
Hollywood bejlede, men de valgte at blive i Danmark for at lave den engelsksprogede It’s All About Love – et ambitiøst filmværk om et
ægtepar, der kæmper for deres kærlighed i en verden på randen af kosmisk sammenbrud.
Projektet bød på store udfordringer. Hvor Festen var et kontant familiedrama skabt efter stramme dogmeregler, er den højt budgetterede It’s All About Love en drømmeagtig thriller og love story, der inddrager hele verden og tidens mest avancerede digitale effekter.
Det blev en lang kreativ proces præget af tvivl og præstationsangst, men også af øjeblikke fyldt med energi og originale indfald. Information har fået adgang til Rukov og Vinterbergs e-mail-korrespondance i den periode, hvor de skabte filmen. Vi bringer her et redigeret uddrag.

24. marts 1999 10:03
... Hej Mogens
Har læst det, vi har skrevet indtil nu. Jeg vil ikke sige så meget om teksten, for den skal du jo selv læse. Men jeg synes, det flagrer rundt uden at have et fuldstændigt fast sted. Jeg synes, det skal flagre rundt, men med et fast ståsted.
Lad os få det sjovt igen. Det bliver os to. Derfor skal det være enkelt. Også at arbejde.
Thomas

25. marts 1999 10:10
... Vi er på ret kurs igen. Jeg har det godt. Har siddet og gjort nogle forsøg, som jeg har vedlagt. Jeg har sat den gamle ide op mod den nye. Du kan selv se, hvem der vinder... Har det virkelig godt.
Thomas

29. marts 1999 11:10
Kære Thomas
Jeg vil begynde med at sige, at det var en fantastisk dag, vi havde. Du har lagt historien endeligt på plads.
Ja, en gang imellem får jeg åndenød. Jeg har ingen plads. Der er ikke rum omkring mig. Men netop den egenskab, der også fører mig til åndenød, er så storartet, når vi morer os. Det er den egenskab, som jeg beundrer. Din fastholdenhed. Din stamina, tror jeg det hedder. Undskyld, en gang imellem må du godt notere en vrede hos mig.
Det er skønt at kunne sidde og skrive det her og tænke på, at du i dit pres har opfundet den smukkeste og mest forfærdende kosmiske forstyrrelse – den øjeblikkelige frost – og en slutning, der gør filmen til en gribende stor historie.
Jeg glæder mig til at se
dig igen, hilsen Mogens
29. sept. 1999 16.43
Tak for dit brev, Mogens.... Det bedste brev, jeg har fået længe. Vi ses om lidt på Nemesis. Det glæder jeg mig til...
Thomas

30. sept. 2001 16:03
Kære Valdis og Thomas (Valdis Oskarsdottír har klippet filmen, red.)
Jeg er optimist. Vi kan få en stor film. Der skal arbejdes friere, mere luftigt legende, med mindre vægt på det ydre, plot, krimien og hjertefejlen.
Det er en kærlighedshistorie. Det er en historie om én mands kærlighed.
Om den slags kærlighed som man næsten ikke mærker, men som er der, som træder ind i ens liv, hvis virkningsmåde er diskret, næsten listende, blikke og side-replikker, en sky kærlighed, en næsten uerklæret kærlighed, men som dog majestætisk og umisforståeligt sætter alt ind for den elskede og ofrer alt for den elskede.
Det er det egentlige plot.
Mange af forklaringerne omkring de andre plot er overflødige og stopper handlingen og opmærksomheden på kærlighedshistorien. Især forklaringerne om Elenas hjerte.
Det bliver en stor film. Det skal det blive. Det kan det blive.
Kærlig hilsen Mogens

11. nov. 2001 19:24
Kære Thomas og Valdis.
Jeg havde lovet at ringe til jer. Jeg kan ikke. Jeg har snakket så meget om denne her film, at jeg ikke lige nu kan snakke mere.
Jeg kan skrive. Jeg ved, I har lige så meget respekt for mig som jeg for jer.
Jeg er optimistisk nu. Mere end optimistisk. Optimistisk er faktisk et dumt ord. Vi er ved at lave et mesterværk. En af den slags film, som vil gå over i historien som erindring. Festen er umiddelbart indtryksfuld. It’s All About Love kan blive en dyb, mærkelig erfaring.
Jeg var faktisk bange for et par uger siden. Dengang du, Valdis, sendte et par videoer til mig. Jeg fik ikke set dem på grund af min angst.
Jeg har set 3. version i fuld længde. Og en ny 4. version, en stramning. Jeg har set 3. version fem gange, 4. version syv gange.
3. version er vidunderlig. Det er den, I må bruge som grundlag. Den er rig, ejendommelig, mærkelig, klumpet. Den er, som erindringen er.
Jeg kan give jer et eksempel på dens rigdom og dybde. Ankomsten til lufthavnen. Det er rigtigt, at man kan gøre den effektiv og søge frem mod at komme til New York. Men det kender jeg. Det har jeg set. Jeg har ikke set en mand, der kommer til New York, og som begynder at tale om underbukser, eller en mand, når han kommer til New York, ikke var klar over, at hans pige eller tidligere kone har en eller anden slags premiere, og som pludselig gerne vil med til den, men som ikke er så praktisk, at han er klar over, at han må have en smoking. Der er den verden, der er uendeligt attraktiv og enestående.
Lad være med at blive febrilske. Lad være med pludselig at jappe tingene igennem.
Mogens

20. juni 2002 13:49
Mogens
Et øjeblik mistede jeg balancen... Til gengæld har jeg nu fundet et anderledes fodfæste... Her i krudthuset sidder jeg med båndene, de nye gennemklip... helt alene... og nyder det virkelig. Her kan jeg se og opleve meget klart lige nu...
Jeg er derfor helt rolig.
Egentlig vil jeg bare sige, at jeg synes, du lever et fantastisk liv. I frihed... Du svæver... Oplever... Har skåret dine reb over. Det må også være ensomt... Men det er bestemt en pris, der er værd at betale for det eventyr, du gennemlever.
Thomas

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her